Höstrusk och våta grusiga golv - tips?
Den här årstiden är det svårt att hålla rent på hallgolvet tycker jag. Hundarna blir våta om tassarna och drar in smuts. Har du några riktigt bra tips på lösningar? Vi torkar såklart tassarna när vi kommer in, men det sitter ju ändå kvar en del i pälsen tycker jag.
Nalle Puh - A.A. Milne
Vi använder oftast skor på våra.
#0: Små nog för att lyfta? Bär dem i så fall till duschen och spola av underredet. Rena våta spår är bättre än grus och lera.
Jag brukade alltid spola av dem i duschen när vädret var geggigt (har duschen precis bredvid hallen så var enkelt att skicka in dem där att vänta direkt man kom innanför dörren). Var mindre hundar som ofta fick massa grus upp under magen också (med päls där allt fastnade).
Labben lärde vi även att skaka på kommando så man kunde be henne skaka innan man gick in så försvann en del på det.
Beroende på pälstyp så vet jag dem som låter hundarna ligga och torka efter promenaden innan de får traska vidare i huset (de med päls där allt skräp trillar av "av sig självt" när de är torra).
Beroende på hur du bor kan en balja med vatten förberedas som du kan doppa tassarna i innan de får gå in (kan ju lämnas innanför dörren så det inte blir kallt av att stå ute).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu