Vilken ras?
Jag funderar fortfarande på vilken ras som skulle passa bäst in på mina kriterier.
Hanen kunde väga ca 30kg, absolut inte under 20kg eller över 45kg
Inte långhårig i ansiktet
Passa till aktiviteterna agility, lydnad och rallylydnad, men samarbetesvilja och ork att repetra lite tråkigare moment prioriteras högre än snabbhet
Skärpa är inget minus, snarare plus
Vill också syssla med dragsporter i olika former.
Har du kollat på Australien Sheperd

Tänkte på Border Collie, Malinois eller Storpudel?
#2: Border Collie bör få möjligheten att valla. Fast det finns ju även individer som inte har det starka vallbehovet i sig.
#3: Håller med om det, men blir de aktiverade med mycket annat kan det för många räcka ändå.
#1: jo, har en MAS, så tänkt seriöst på dem. 😊
#2: bordercollie har jag haft, men gillar inte riktigt deras intensitet
Jag har en mellanpudel nu och visst har det slagit mig att en storpudel kunde ju också vara något, men tycker det är alldeles tillräckligt med päls på en mellanpudel.
Malinois eller även de andra belgarna ligger högst på min lista för tillfället. Den tredje hunden jag nu har är en kh holländsk herdehund, så steget skulle ju inte vara så stort och min HH har verkligen passat mej bra.
#6: Om HH har passat bra hittils, så varför inte fortsätta med den. Du vet ju vad du har och hur du kan jobba med en ny valp 😊
#7: Fast det är alltid kul med nåt annat!
Pröva nytt!
Annars skulle det vara självklart att fortsätta med samma lika.
- Redigerat 2026-09-09 20:26 av Vixxen
Ogillar egentligen denna typ av trådar, för att alldeles för ofta slutar det i att man köper en valp som man fått tips om och den är absolut inte passande till en själv, och det slutar i omplacering, men jag hoppas att du gör din research på tipsen och tipsar om en welsh sheepdog.
Nej det är ännu inte en erkänd ras, men det finns ett par seriösa uppfödare av rasen och den checkar alla dina önskemål, den enda jag inte kan säga säkert att hunden checkar i är vikten, då jag är osäker på vad idealvikten är, men det är ju men medelstor hund så skulle GISSA på mellan 20 och 30 nånstans, jag har själv kollat på welsh sheepdog och det enda som går emot är att jag tycker det är roligt att ställa också.
Men en welsh sheepdog är basically en border collie, samma will to please, ork och smidighet, fast med mer skärpa och har inte samma behov av vallning. Sen är den också väldigt fin att kolla på.
Havsrosen är en av dom seriösa uppfödarna, finns på FB "havsrosens welsh sheepdog och fårgård", där finns även en fb sida dedikerad till rasen i sin helhet där du kan ställa frågor, lära dig mer osv "svenska welsh sheepdog förbundet"
Kan vara värt att ta en koll i varje fall om du inte vet riktigt vad du vill ha 👍
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
- Redigerat 2026-09-10 18:35 av molam