Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1576 ggr
LinLin
0

Hur hittade ni "er" uppfödare?

Som köpare har man ju en del krav på "sin" uppfödare.. man vill ha en lugn och trygg hund efter bra föräldrar m.m. Hur hittar men den ultimata uppfödaren om h*n ens finns?

Sen om det är någon här som har/har haft en amstaff och läser detta får ni gärna pm:a mig!

Liss
0

hum, jag hitta uppfödaren genom blocket. vi var väldigt noga med att ringa och kolla om dem var seriösa med mera.. Och de verkade som just eckos uppfödare var mycket seriös. Så de blev så bara.. föll ju även för hundarna nått otroligt. De är ju minst lika viktigt:)

Jag har amstaff.. kan pma om du vill?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnneN
0

Ett tips är att om man ska köpa en valp kollar med rasklubbens valpförmedling då dom ställer en del krav på uppfödaren

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Håller med Biobio. Visst kan det finnas röttägg där med, men chansen är iaf mindre.

Sen kan man ju välja ut några uppfödare man gillar och kontakta, kanske kan få komma och hälsa på också. Därifrån har man ju ett ganska bra utgångsläge att bedöma både personen och personkemin :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

nobsan
0

Håller med biobio jag med. Kolla upp rasklubben eller skk.

LinLin
0

#1 Ja, gärna. Gillar amstaffen mycket så jag vill gärna veta mer, om det skulle kunna vara en hund för mig.

zeretki
0

Via rasklubbens hemsida. Dom verkar ha bra krav för att man ska få vara med där och de uppfödare som står där har välplanerad avel.

Liss
0

Ja självklart åkte vi ju dit och kollade också. kanske jag ska lägga till. Och kollade upp saker och kolla personkemi som sagt. Fick ett väldigt bra intryck! så vi sattsade på det!

Ringde en tant innan de om renrasiga amstaffs och hon svarade så lustigt. ville inte veta något om oss eller våran situvatin.. var i stort sätt bara att åka dit och hämta valpen när han var 8 veckor.. de kändes inte rätt!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Karmatarerskanise
0

Dagstidningen.

TinaH
0

Jag kände min uppfödare privat, men jag visste inte om att hon hade kull när jag ringde och frågade henne =)

Sedan när vi hade varit hos henne, redan dag tre, 
Sen så bodde jag hos Tyson, varannan var tredje dag! =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

maxx2
0

Genom kompisar som har samma intresse och bra hundar. Ryktet sprider sej om det finns en seriös uppfödare. Och dom ställer upp i vått och torrt. Hund passning vid semetrar. Valp träffar och hjälp med prov mark om vi ska starta en hund på jakt prov och inte har en egen mark. Ställer alltid upp. Finns inga dumma frågor säger dom alltid. Känns tryggt med en sån uppfödare. Även om dom sålt väldigt många hundar och raser så finns dom till för alla.

Junction
0

Första hunden så gick jag på "rykten".
Jag var inte ute efter en utställningshund, utan i första hand en hund med BRA mentalitet. Iom att jag känner många med rasen så hörde jag mig för och resultatet blev det samma överallt. De hänvisade till samma uppfödare allihopa!

Den andra hunden blev en av samma ras från en uppfödare nära mig. Det handlade om en omplacering som uppfödaren ville ha i närheten.
Även denna uppfödare hörde jag bara gott om, innan vi tog hunden.

Nicki
0

Våra första 2 schäfrar köpte vi av min killes morbror som hade kennel.

Taxen köpte jag av en av mina bästa vänners mamma

Och Arras som vi har nu hittade vi faktiskt på Blocket.

Vattnadal
0

Luomi hittade vi på nåt hundforum, eller var det blocket… Köptes inte från uppfödaren, utan 2.e ägaren, tror jag.

Freja och Cora har vi köpt efter att vi annonserat på draghundspotsförbundets sida att vi ville köpa tikar.

Raksha är från samma kennel som mammas och pappas första hund. Golden med färg som avlas för att arbeta utan att vara fläng-idioter. Valet var lätt och jag skulle kunna köpa en till från dem.

Vidar hittade vi hos draghundfolk härikring. Nu kör ju vi på rasrent, så det blir inga fler valpar från dem.

När vi skulle skaffa vår första rasrena husky åkte vi runt och träffade maassor av kennlar. Vi föll för storkelen och lugnet hos hans upåpfödares hundar. Skulle mycket väl kunna köpa av dem igen. Fset det är ju en bit att åka…

Drífas uppfödare har vi träffat både via nätet (var nästan på väg till henne för att para Luomi med en av hennes draghundar för länge sedan) och på draghundstävlingar, hundutställningar och så. Gillar henne, älskar hennes hundar. Kommer troligen att köpa fler av henne!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Vargnatt-]
0

Kollade på Sennenhundens hemsida, vilka som hade valpar för tillfället och mailade till en del av dem som hade det. Fastnade för en och åkte och träffade henne och det funkade jättebra :).

bejtedejte
0

Mowitz köptes på "postorder" eftersom det föds så få OES i Sverige så fick vi passa på när det fanns en kull valpar som passade i tiden (innan sommarlovet eftersom jag annars gick i skolan och mamma arbetade), även om det var 80 mil bort. Men vi blev rekommenderade uppfödaren av två andra OES-uppfödare, så det kändes tryggt att köpa från henne även om vi varken träffat henne eller hennes hundar. Vi köpte Mowitz "ur bakluckan" på en parkering i Helsingborg. ;) Vi hade även kontakt med en uppfödare utanför Lund där vi gick på OES-kurs med Mowitz, så det kändes tryggt att ha någon i närheten även om det inte var just uppfödaren till Mowitz.

Nu i efterhand hade jag helt klart kunnat göra så igen om det gällde OES, för nu har jag bra mycket mer koll på rasen och linjerna som finns än jag hade då, men det är nog skillnad när man vill ha en lite ovanligare ras, köpa dobermann på "postorder" efter att bara ha sett ett foto på valpen hade jag aldrig gjort. Vad  jag vet så är alla uppfödare i Sverige av OES riktigt seriösa.

Elsa hittade jag via dobermannklubbens hemsida, under "födda kullar". Fanns en kennel i närheten som hade valpar som var 11 veckor gamla, så vi åkte dit och tittade. Föll direkt för mamman och Elsa och efter att ha gjort lite efterforskningar på den förra kullen de tagit med samma föräldrar, som blivit trevliga hundar med bra resultat både på mh/korning och på utställning så slog jag till och köpte henne. Tyvärr är uppfödarna lite småkonstiga har jag märkt i efterhand, så jag hade inte köpt hund av dem igen även om deras hundar är jättefina och de är duktiga på rasen. Personkemin funkar inte riktigt. ;)

[Katteeen]
0

Vi hittade Cornelias uppfödare genom blocket, kollade runt på deras hemsida och ringde dagen efter, vi fick komma och titta  redan samma dag.. Var dock väldigt noga med att dom var seriösa, det såg man nästan direkt på deras hemsida.

Bobbo vet jag inte… Fundersam Jag var bara 7 år då, men jag kommer ihåg att dom bodde i Västerås.

kicki80
0

Via SKK som hänvisade oss till rasklubbens  valpförmedlare som gav oss nummer till "Nellies" uppfödare..

Linda-A
0

Min valp kommer från min kompis föräldrar så jag kände dom innan och visste att det var hyggliga människor

Cerrolyn
0

Jag hittade min genom golden retrieverklubbens valpförmedling.

**MVH Cerrolyn

PumiTerror
0

Fick ett tips av en annan köpare ;)

Velsan
0

Jag håller på å letar hund, hittade en bra uppfödare via rasklubben, men hon fick ta sina tikar ur avel pga av att stamtiken bär på demodex. Hon var ärlig och gjorde rätt, tyvärr innebar det ju att jag inte fick nån valp därifrån. Men nu hjälper hon mig att hitta en ny uppfödare :)