Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1180 ggr
sockerrattan
0

Avelshona?!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis fått nys om en stackars tik som hade en kull valpar lev klara v10-11 2007 har en ny kull. De var lev.klara v52 enl deras annons på blocket! De varken vetrinärbesiktar eller chipar dem innan köparna kommer!

Vad ska man göra?

Mia//

Zebben
0

Kan tyvärr inte göra någonting, mer än att låta bli att köpa valparna.

AnneN
0

Man kan anmäla dem till djurskyddet i kommunen så att de kan hålla ett öga på det hela. En som inte har registrerat kennelnamn får bara ta 2 kullar/år och sedan har jag för mej att om man tar 2 kullar två löp i rad på samma tik att den sedan måste vila i minst en viss tid.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

Det stämmer att man inte får ta fler kullar än två direkt efter varann. Parar man och tiken får valpar i två löp efter varann, måste tiken vila minst 1 år till nästa parning.

nobsan
0

#3 Instämmer. Enligt SKK regler. Har gjort det nån gång om den tiken bara fick ett par valpar i första kullen, så det inte tar så på henne. Har faktiskt gjort det nu. Förra kullen behövde hon bara titta till ibland. Då tog mormor hand om dom. Mormor hade bara en valp och hon tog över dom andra. Men man ser ju på allmäntillståndet. Den här tiken är fräsch som en unghund. Men det är kanon bra att folk håller koll på vad som sker. Det är ni som till slut kan stoppa dom oseriösa "uppfödarna".

sockerrattan
0

Har anmält till djurskyddet i kommunen där valparna finns! Men på deras inrådan även en polisanmälan eftersom de ej är chippade…

Mia//

ingann
0

#5 tyvärr finns det ingen lag som säjer att säljaren måste chippa valparna… däremot att alla hundar ska vara märkta före 4 månaders ålder (vilket blir 16-18 veckor). köper du en omärkt hund (ochippad eller otatuerad) vid 8 veckors ålder är det du som köpare som är skyldig att märka.

Detta står i en lag från 1/1-01 gällande ID-märkning och registrering av hund.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

AnneN
0

Vad bra att det finns sånna som dig som är uppmärksamma på hur djur behandlas och anmäler då något är fel =)

_**/Mvh Anne

ingann
0

håller med om att det bör uppmärksammas och anmälas men man måste veta att man har fakta innan anmälan.

Det jag utläser av denna tråd är att en hona fått valpar i januari-07 och sedan en kull i oktober-07… alltså 9 månader emellan (vissa reggade uppfödare tar tätare om tiken är fräsch). att de säljs ochippade strider inte mot någon lag… veterinärbesiktningen däremot vet jag inte något om, reggade uppfödare måste besikta valpar men privatpersoner vet jag inte..

Obs: jag känner inte uppfödaren i fråga, har inte ens sett annonsen men vet att blir man oskyldigt anmäld,kan man göra en motanmälan "falsk tillvitelse" vilket inte brukar vara så kul för någon av parterna…

så mitt råd till sockerråttan är att ta reda på alla fakta du kan innan anmälan… finns där fog, så anmäl direkt!

/Ingalill

sockerrattan
0

Jag kan säga så här… jag vet mer än jag har skrivit i tråden här.. därför hade jag inte dåligt samvete att anmälaGråterTyvärr!

Mia//

AnneN
0

#9 jag tycker att det är jätte bra att du anmälde =)

_**/Mvh Anne

ingann
0

#9 då har du gjort helt rätt! har man fakta ska man definitivt anmäla Skrattande

min varning var pga att en kompis blivit anmäld för just falsk tillvitelse för några år sedan när hon anmälde en djurägare som hade rykte om sig att vanvårda sina djur.. hon fick betala skadestånd till djurplågaren för att djuren inte var tillräckligt misskötta för att räknas som plågeri Ledsen

/Ingalill