Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2461 ggr
Elna
0

Australian Kelpie

Just nu vet jag inte alls vilken ras jag vill satsa på efter min schäferblandning. Hon fyller 9 år på torsdag (3/1-08) och jag vet inte alls hur länge hon kommer hålla igång. Vi tränar väldigt mkt fortfarande och hon är riktigt pigg!

Kollar runt nu efter en ras som kanske skulle passa mig som nästa hund, har tittat in Australian Kelpie ganska mycket, men någon som har mycket erfarenhet av denna ras?

Jag tränar agility, lydnad, freestyle, uppletande, rallylydnad, sök (på skojj) och andra småtricks.

Tacksam för svar! :)

Zebben
0

De är en väldigt aktiv och krävande ras, så det gäller att man vill hålla igång med någon/några aktiviteter flera gånger i veckan, gärna varje dag. Det Du skriver att Du tränar låter ju bra. Det fungerar jättebra även på en aussie. De är enligt mig ganska lika en border collie i sitt temprament och träningsbehov.

Lycka till!

Elna
0

Joo, jag vill ha en ras som jag verkligen kan träna och hålla igång med. Kommer bli cykelturer när det är lite varmare och sånt.

En kompis till mig ska para sin Aussie snart och en annan kompis ska para sin om några år. Båda tyckte att jag kunde ta en av deras valpar, men vet ändå inte om Aussie känns rätt för mig.

Har fastnat för Bruna Kelpies! ^^

PumiTerror
0

nä Elin du är mer isf en BC eller Kelpe människa håller jag med om! x)

Zebben
0

Kelpies är också fina! Även om jag personligen gillar färgen tan bättre.

Zebben
0

En holländare då? De tycker jag verkar intressant som nästa ras…

PumiTerror
0

Hah, nu är jag svår, men inte holländare heller, i så fall en grönis, men tkr Boxer eller kelpie i så fall fortfarande hah!

Elna
0

Holländaren vet jag typ ingenting om, sen gillar jag korthåriga raser så grönisen är utesluten ;)

Elna
0

Inga mer svar om Kelpien?

PumiTerror
0

men de finns korthåriga holländare, dom liknar ju nagli på nge sätt ^^

Elna
0

Joo, jag vet hur de ser ut, men vet knappt ngt annat om dem, hur de är. Har bara läst lite, men de var ett tag sen.

Alex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en 3-årig kelpiehanne, och jag tycker nog att rasen kan passa dig utmärkt. De kräver ju både fysisk och psykisk stimulans varje dag, men det verkar du ju vara medveten om och klara av. :) Viktigt att tänka på är väl bara att träna passivitet när hunden är ung, annars lär du få en arbetsnarkoman som inte kan slappna av…

Men det är en extremt härlig ras, som är positivt inställd till det mesta och älskar att hänga med på allt du gör! Sen så är det ju bara att kolla med några uppfödare, se vad de säger om de tycker det är rätt ras för dig eller inte. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för ditt svar! :) I dagsläget har jag inte tid med en till hund just nu, men har kikat in kelpie, boxer och schäfer extra mkt nu, vore så kul med ngt nytt att träna och en ras som verkligen gillar att jobba! ^^

Kanske ska börja passa och träna en Isländsk fårhund nu så man får träna en 1½-åring lite från grunden, kan nog vara lärorikt! ^^

[Malin3033]
0

Bruna Kelpies som är sååååå fina!

Ninnii
0

Min bror har en kelpie som går klockrent på lydnadsplan har fått 200poäng av 200 möjliga på tävling i lydnad men kan vara en mara hemma. Snor allt som finns på bordet, är galen i mat. Men en ganska rolig ras med mycket påhitt. Det är en ras som kräver både fysisk som psykisk stimulans.

Alex
0

#12 Oh, islänningar som är så underbara! Stor risk att det blir en sån för mig nästa gång jag skaffar hund, om det blir nån ny senare. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst