Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1097 ggr
[Crazyonthis]
0

Hur länge...

Hej!

Jag undar hur länge en valp på ca 6 månader får vara hemma själv? I timmar alltså? Är 3-4,5 timmar okej eller är det för lång tid? Har grannar som lämnar sin hund hemma så länge och dom skaffade den i somras….Den gnyr och skäller från det att dom ha farit till dess att dom kommer hem, hur länge kommer det att pågå? Någon som vet?

AnneN
0

Endel hundar som inte blir ensamhetstränade på rätt sätt fortsätter på det sätt du beskriver för resten av livet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lena1
0

ja det är som bio säger….rätt ensam tränad hund blir inte pipig, det har ingen av mina varit……

[Crazyonthis]
0

Ojdå, jag som hade hoppats att detta var något som skulle gå över. I dag har den varit själv sen ca 09.40 och är det fortfarande och nu är klockan ca 15.23, så ingen har varit ut med den sen i morse. Istället har den gnytt och skällt hela dagen…:-(

AnneN
0

Du kanske skulle försöka tala om för din granne att hunden står och skäller hela dagarna och att en hund ej bör lämnas ensam i mer än 4-5 timmar

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Visst kan man lämna en hund 3-4 timmar, men då måste den ju vara ensamhetstränad. Och den här hunden verkar ju inte ha blivit det ordentligt.

Prata med dem, det är ju stor chans att de inte vet att hunden gnäller så här när de inte är hemma. Hade själv en tik på knappa året som omplacering. När vi tränade på att lämna henne gick det jättebra och vi hörde aldrig någonting. Men så en dag när vi var borta fick jag telefon från grannen som berättade att hon suttit och ylat ända sen vi åkte. Det hade jag ju ingen aning om att hon gjorde, eftersom allt verkade gå bra när vi lämnade henne. Så jag blev bara glad att grannen sa till! :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Crazyonthis]
0

Pratade med tjejen som bor ovanpå för några veckor sedan, och sa lite försiktigt att vi hör hur den gnyr och skäller när den är hemma själv. Hon vill att den ska sluta hålla på så, men jag vet inte om hon vet hur hon ska göra för att få ordning på den. Som det är nu blir den fortfarande hysterisk när den är hemma själv, och blir ett år till sommaren och är en Jack Russel Terrier, en tik….I och med att det bara är på dagtid den lever om, så kan vi ta det, fast det är ett jobbigt ljud att höra på, och vi tycker så synd om hunden….Men får se om det går över eller om den alltid kommer att låta så här….:-(

Cupid
0

#6 Ett sådant beteende på en hund kan man lära bort. Hade samma problem med en av våra hundar som inte klarade av att vara ensam så vi fick lov att lära bort det beteendet.

KickanLilja
0

#7 Hur gjorde ni det?

Karmatarerskanise
0

#7 Lära bort?

Jag tror mer på träna bort.

Cupid
0

#8 Lämna hunden ensam hemma, stå på avstånd från dörren, vänta i 5 min och är hunden tyst gå då in och beröm den. Öka sedan tiden med 5 min vart efter att ni märker att den lärt sig. Gnyr lr skäller den, gå in och säg fy och börja om. Det tar tid men hunden fattar snabbt till slut.

KickanLilja
0

#10 Så du menar att man ska bestraffa (säga fy) åt hunden för att den utövar ett beteende som är följden av att de har seperationsångest, inte är vana vid att vara ensamma och är osäkra (i alla fall i de flesta fall)?

Cupid
0

#11 Bestraffning vill jag inte kalla det. Skäller och gnyr den vilket får grannarna att klaga kan det leda till vräkning eller tvång att avliva hunden från hyresgästföreningen. Känner en som åkte på det.

Man ska inte skrika fy åt hunden utan enbart säga fy med en lugn röst som hunden känner sig säker med. Då fattar hunden att den inte får skälla utan enbart behöver vänta. :)

KickanLilja
0

#12 jag är inte lika säker på det som du. Om jag skulle säga fy till Udda när hon satt och skällde eller gnällde innanför dörren skulle hon skämmas något otroligt. För henne är "fy" något som händer när hon gjort något hon inte får… Men men, alla är vi olika, det är bara min åsikt…

Ninnii
0

#6 Det verkar ju som ni är hemma på dagen, kan inte ni hjälpa denna tjejen att gå ut med hunden på dagen om de är borta länge. Det är aldrig fel att hjälpa varandra, en dag kanske ni behöver hjälp!

SparklingTindra
0

#10 Haha jag skulle då rakt INTE säga fy åt den. Det tycker inte jag är särskilt bra om man vill lära den att vara ensam.

PumiTerror
0

#13 "För henne är "fy" något som händer när hon gjort något hon inte får…" Hon får ju inte skälla när hon är ensam hemma?

Tycker metoden Cupid sa lät bra..

PumiTerror
0

*tillägg!*  Men det beror ju verkligen på om hunden är skräckslagen till att vara hemma ensam då kan "Fyet" göra allt mkt hämskare.

PumiTerror
0

Min Jycke har som tur aldrig haft det svårt av att vara ensam hemma, han har fått vara hemma som mest 4 timmar sjävl än så länge. Vi har ju två stycken vovvar så han är ju inte helt ensam ofta, men helt ensam har han nog varit i 2 timmar utan problem! :) Jätte skönt

KickanLilja
0

#15 Håller med dig, tycker det är bättre att betona det positiva, annars kommer det ju bli ännu läskigare att vara ensam hemma om man får skäll för det med..

#17 Udda skäller och ylar för att hon har seperationsångest (som jag skrev tidigare) och att säga fy till henne då tror jag itne skulle hjälpa mer än att hon blir ännu ledsnare…

PumiTerror
0

Ja, de beror ju verkligen på hur hunden