vad ska jag göra?
Nu behöver jag lite hjälp om vad jag ska göra, alla tips mottages tacksamt!
Vi har en hund här hemma på 40 kg, han är tre år och kastrerad. Han är världens snällaste, förutom vid vissa hundmöten. Då han börjar morra, skälla och dra. Det går inte och få någon kontakt med han. Sambon lyder han bra, men det är med mej som han kan vara dum. Vi har inte haft han sen valp..
Jag har sagt att det är sambons hund, dom kommer bäst överens och dom är lika tuffa båda två..
Det är inge kul att gå ut med en hund som väger 10 kg mindre än mej som brukar göra utfall mot andra hundar, jag orkar inte hålla i. Promenaderna blir helt enkelt inte roliga. Det är sambon och hunden som kommer bäst överens, så enkelt är det bara. Alla passar inte tillsamans.
Nu till det jag vill ha hjälp med: Jag har sagt länge att jag vill ha en till hund som JAG ska ha, vill träna och tävla lydnad och lite agility. Och nu har jag hittat en som ska sälja sina valpar, bordercollie. Jag hade tänkt att åka och kolla i morgon, och ev. köpa en.
Vad tycker ni jag ska göra?
OBS: jag har funderat på det här väldigt länge..

Vad är det du vill ha hjälp med? Bestämma om du ska ta en valp eller få bukt med den hund ni har?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Har skrivit lite om hund/människa möten i denna tråd . Nina_Skurken har också skrivit om det.

om hunden är knepig med andra hundar så blir det kanske problem med en till i huset? men om han kommer bra överrens med hundar han lärt känna så borde de ju kunna gå bra. kan ju va kul för hundar att vara två oxå, på så sätt kanske "din sambos" hund blir van vid andra hundar? bara funderar…
känner igen det där. jag bor hemma hos mina föräldrar som är skiljda. min pappa har en hund, var väl tänkt att vara min med från början men hon lyssnar helt enkelt inte lika mycket på mej. inte riktigt samma problem. men jag är riktigt sugen på att skaffa egen.
hur går det?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
det är ju väldigt lätt att den lilla valpen tar efter den stora…
Det är en kompis som lånat mitt nick-namn då hon ville ha lite tips, så det är inte jag som behöver hjälp..
Men jag har pratat med henne och hon har inte köpt en ny hund. Utan ska gå kurser med den hund dom har. Jag tror att får hon och hunden hjälp tillsammans så kommer allt gå bra..
Sen är det ju det oxå att om man ska gå ut med två hundar, varav en gör utfall så lär det bli väldigt jobbigt på promenaderna om man är själv.. Och sen är det ju som Malin3033 skrev, lätt att valpen tar efter den stora..
Jag hoppas att allt går bra, vilket jag tror det kommer att göra
Tecken på att hunden står över dig dvs först kommer husse sen hunden och sisst du. Försök fånga hundens uppmärksamhet långt innan hunden ser en annan hund, går den förbi utan problem så beröm den. :)