Uppfödaren (påträngande) engagemang
Bakgrund: mer än väl vuxen person (jag) med stor och lång erfarenhet av hundägande köpte förra året valp.
Vi gjorde efterforskningar, besökte uppfödare och scannade av så att det skulle vara rätt. Ras hade vi redan valt då vi haft samma ras förr.
Vi klickade med två uppfödare och valde en av dem. Tilläggas bör att den andra uttryckte viss besvikelse då hon kände att det förmodligen skulle bli hennes sista kull och hon tyckte om oss som familj. Vi har fortfarande kontakt och jag kan väl känna att jag ångrar lite valet.
Vi hämtade valpen och köpte med foder från uppfödaren till ett "bra pris". Det är ju viktigt att valpen får det foder den är van vid iaf till en början. Redan efter någon månad hörde uppfödaren av sig om att det var dags att beställa mer mat. Grejen är att uppfödaren bor nästan 2 timmar bort och att köpa maten från dem blir inte billigare när man räknar med resan. Jag har jättebra pris på en djurbutik nära mig, där jag dessutom får fri hemtransport om jag vill. Vi har inte plats att ställa massa mat i lager hemma heller.
Detta gjorde uppfödaren lite….irriterad. inte så att det sades något men jag hörde det på rösten.
Sen blev vår hund lite dålig i magen, det pågick några dagar så vi åkte till veterinären och tog prover och fick skonkost osv. Skrev om detta på min Facebook och tio minuter senare ringer uppfödaren och frågar massa om vilket foder vi nu stod på för "veterinärer vill bara sälja sitt dyra foder". Grejen var den att det foder vi rekommenderades såldes inte ens av veterinär utan på djurbutik. Då fick jag höra att jag ska ringa uppfödaren INNAN jag går till veterinären för uppfödaren vet ofta bättre (??) än veterinären.
Jag brydde mig inte direkt. Jag har haft djur hela livet, hundar i över 30 år och känner mig trygg med min veterinär.
Men…jag tycker det är jättesvårt mrd uppfödaren. Mina tidigare hundar har till största del varit omplaceringar eller blandraser köpta utan direkta avtaltill största del. De renrasiga vi haft har varit från uppfödare som varit ganska passiva i jämförelse. De har alltid funnits ett samtal bort om man behövt nån hjälp, varit behjälpliga om man velat. Men här kan jag inte skriva något på Facebook, vare sig på min egen sida eller i hundgrupper utan att uppfödaren messar eller ringer.
Uppfödaren är irriterad för att vi har bytt foder, trots att det vi har nu haft väldigt bra inverkan på mage, avföring och vikt.
Nu senast om hd- röntgen. Det tycks finnas en tanke om att alla valparna ska göra det samtidigt hos samma veterinär. Jag har redan bokat in allt mitt och gör det på "mitt" ställe, 20 min hemifrån på en dag som passar oss. Har tagit ledigt från jobbet, något som ibland kan vara svårt den här tiden på året men jag har en chef som också har hundar 😀 så han vet att röntgen är viktigt.
Jag vill inte göra mig ovän med någon men den här personen är oerhört stark och kan fullkomligt köra över mig, något jag inte är van vid.
Hunden är min. Köpeavtal finns. Det är inget fodervärdsavtal eller ens avtal med avelsavtal.
Jag vet inte vad jag vill med inlägget mer än skriva av mig. Känner mig som en tonåring trots att jag är gammal nog att vara mormor. Jag har aldrig upplevt detta och har en klump i magen för jag tänker att uppfödaren hänger här och listar ut att det är jag.
Tänker jag fel som bara vill säga till uppfödaren att backa.
Hunden är din, det låter tyvärr som du valt fel uppfödare, trors research (kan hända alla) men hunden är DIN den är inte köpt på halvfoder/foder/bibehållen avelsrätt som det låter, så jag anser att du "skiter" i uppföraren, har du uppfldaren på fb så ändra sekretessreglerna när du lägger ut om hunden till att du ska visa alla vänner utom: sen kryssar du i uppfödaren, bifogar en bild =)
Gör röntgen på DIN vet, dör DU vill göra den, risken/chansen är att om uppfödaren är tjurig med vem som ska göra röntgen så kan hen ha avtal med den veterinären och försöker att fuska till plattorna till det bättre, dvs att uppfödaren har ett problem med det, jag lämnar inget till uppfödare som denna verkar va, en uppfödare har ingen rätt att kontrollera vad en valpköpare ska göra, tips och råd är en sak, det kan dom gärna dela med sig av, men om det ska va "my way eller no way" då ska man vara försiktig.
En uppfödare som veter sig såhär, kan jag omöjligt se som seriös tyvärr, och igen, allt kan låta bra men visa sig vara helt annorlunda, det har jag också råkat ut för, så det är inget du ska känna att det är ditt fel.
Men ja, jag anser att du ska utelämna saker till denna uppfödare om du kan, dras inte in i den mer, ta lite avstånd, med det sagt behöver du inte hoppa kennelträffar ol om du inte vill, men kanske utelämna det du fodrar hunden med, vart du gör hälsotester, sånna saker som är helt irrelevanta för uppfödaren egentligen, resultatet och allt sånt kan du ju såklart ge hen, det kommer ändå visas på SKK ich där ser dom vart dubröntgat och allt det där, men konversera inget mer om detta med henne, det är din hund helt och hållet, det är sitt val vad du vill göra med hunden och det är inget uppfödaren har nått att säga till om.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Du tänker helt rätt i att be uppfödaren att backa. Beträffande fodret så skulle jag lita mer på veterinären och hunden mår bra av fodret det är det viktigaste samtidigt vill uppfödaren sälja sitt inget du ska gå på = konkurrens i uppfödarens ögon som vill sälja sitt.
Den uppfödaren utövar någon form av makt (du är säkert inte ensam om det) och du skriver att personen är oerhört stark och kör över dig det ska du inte ta samt att blockera från vidare kontakt i sociala medier även telefonen är att rekommendera.
Du har fått många goda råd i inlägget här ovan och som skrivs där "my way eller no way" då ska man vara försiktig jag håller helt med rygga tillbaka ge inte uppfödaren något mer att gå på.
Välj din veterinär gör det som för dig känns rätt och är bäst för hunden då gör du helt rätt.
Su tänker rätt i att be uppfödaren backa. Det beteendet du beskriver är inte okej. Eftersom hunden inte står på hel eller halvfoderkontrakt och är köpt utan bibehållen avelsrätt så är det din hund, det är du som bestämmer.
Uppfödaren kan naturligtvis komma med goda råd och rekommendationer, men det är helt upp till dig om du vill följa dem eller inte.
Vad gäller fodret så skall hunden få den mat den mår bäst av, inte ett foder som uppfödaren anser är ett bra foder. Det kanske är ett bra foder för hennes hundar men det behöver inte vara ett bra foder för just din hund.
Varför skall du behöva åka två timmar för att gå till veterinären med din hund när du har en veterinär hemmavid som du litar på och som du känner dig bekväm med ? Nej det finns ingen anledning.
Bryt kontalkten med uppfödaren och blockera hen från dina sociala medier. Det skulle jag ha gjort.
- Redigerat 2026-03-16 08:10 av Draken