I slutet
Min älskade hunds ålder börjar ta ut sin rätt. Som jag fasat och förhandlat i 14 år. Väl här dock inser jag hur lite jag vet om vad som sker? Släpar man iväg honom till den fruktade veterinären, later jag honom ifall han inte lider få somna in när han är redo? Vad händer sen? Kremering? Begravning? Kostnader? Djurkyrkogard i Göteborg.????
Och sen då, att förlora sin bästa vän, ljuset i livet, min kraft, mitt barn.mitt hjärta Hur ska jag klara det?
Mvh LillaStora
Alltid han och jag
- Redigerat 2026-02-21 09:04 av Lillastora
Om han tycker veterinären är läskig så finns det veterinärer som kommer hem till dig så hunden får somna in där han känner sig som tryggast. Vet dock inte hur det är i Göteborgsområdet.
Jag har låtit mina somna in hos veterinären, och jag har varit där hela tiden. Jag lämnar aldrig hunden innan den har tagit sitt sista andetag och veterinären har konstaterat att den är borta. Det är fruktansvärt jobbigt ja, men det är det minsta jag kan göra för en trogen vän jag har haft genom många år.
Jag brukar säga till om enskild kremering. Veterinären skickar kroppen för kremering och askan läggs i en urna som jag sedan får hem. Det blir dyrare på så vis, men det är värt varenda öre.
Kostnader: Jag kan bara svara för hur det är här, det varierar väldigt mycket över hela landet men det jag betalade nu sist (Juli 2023) Var:
*Klinikavgift - 800
*Avlivning - 4000
*Enskild kremering - 2500
Det är fruktansvärt at man skall behöva betala en halv månadslön för att förlora sin bästa vän. Men det är som det är med det.
Många jägare tar ut sin hund och låter den göra det bästa den vet, spåra ett byte. Hunden ser aldrig var skottet kommer ifrån.
#0 Jättefin vovve och jättefin matte 😎
Det är det här som är det jobbigaste för oss med djuren jag har inte hund men är uppvuxen med hundar idag sen 40-45 år tillbaka jag har tappat räkningen på åren så har jag katter och har haft flera hela tiden det har underlättat lite att när någon fått somna in är det inte tomt där hemma och livet går vidare med rutinerna som katter kräver.
Det är alltid en sorg man gråter ögonen ur sig jag har själv valt att kremera och få hem katterna i trä urnor med namnskyltar på idag står här många urnor dom har fått sin egen minnesplats och det känns bra för mig men sorgen den kommer vi aldrig ifrån det tar tid innan den lägger sig när vi mist en kär familjemedlem.
Det är precis som när vi mister en anhörig vi behöver tid sen sörjer vi också alla så olika en del behöver mer tid andra inte så det där är oerhört individuellt och ingen kan svara på hur sorgen känns för någon annan eller hur vi reagerar.
Jag kikade lite på Herr Google i Göteborgs området som Draken är inne på hembesök när det är dags kan vara väldigt bra både för hunden och för dig som matte att få vara i hemmet.
Googla fram hemveterinär Göteborg så dyker det upp lite alternativ, jag kan länka men dom där google länkarna dom blir ju tokstora så enklast är att du googlar själv och undersöker vad som kan kännas bäst för dig och din vovve.
Lätt är det inte och det ska inte vara det heller som en veterinär sa till mig en gång och att det är jobbigt att skiljas det visar så starkt på vilken enorm kärlek det är mellan hussar mattar och sina djur något som är oerhört fint även om det i sorgen är jobbigt så är det en vacker kärlek ❤️