Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 551 ggr
KaptenKarin
0

ang. att inte regga i SKK

Jag har läst lite om bedrägeri och stöld av hundar och om man tittar på blocket t.ex så är det många hundar som inte är reggade i SKK.

• Varför väljer vissa att inte regga?
  • Bör man vara misstänksam om hunden inte är reggad?
AnneN
0

Om hunden påstås vara renrasig men ej reggad så bör man kolla upp orsaken.

Några orsaker kan vara att uppfödaren är utesluten ur SKK och därför inte får regga sina hundar (brukar finnas mkt bra skäl), hunden kanske inte är 100% renrasig även om den ser ut att vara det, det kan vara avelsförbud på någon av hundens föräldrar, mm…

Så ja jag tycker att man ska vara misstänksam om säljaren säger att hunden är renrasig men inte reggad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KaptenKarin
0

#1, okej, tack för informationen!

AnneN
0

Så lite så =)

_**/Mvh Anne

PumiTerror
0

vissa raser som inte är reggade kan vara för ex, Border collien, om tiken eller hanhunden inte klarat eller kört vallhundsprovet så får man inte regga i skk. (eller är jag fel ute?)

AnneN
0

#4 du har helt rätt BC måste föräldrarna ha klarat vallningsprov för att få regga valparna. Vet inte om det är någon mer ras som har detta men BC är den enda jag har hört det om.

_**/Mvh Anne

LillMalin
0

tror Kelpien också är så Anne, vet inte riktigt, har hört det nånstans tror jag *funderar*

AnneN
0

LillMalin, det har du rätt i, kollade just på Kelpiens rasstandard och där står det FCI-Klassifikation: Grupp 1, sektion 1, Med arbetsprov

_**/Mvh Anne

LillMalin
0

=) äntligen har man rätt nån gång :P

gejsa
0

Hur är det med schäfern då? Måste dom göra något speciellt. För jag såg nyligen renrasiga schäfervalpar med reggade föräldrar fast valparna var inte reggade. Jag tyckte det lät konstigt.

AnneN
0

Nix schäfer kräver inte något speciellt

_**/Mvh Anne

Jennix
0

Hoppar in för att säga, för jag tänkte på det alldeles nyss:

Man kan ju också se det som att, om alla köpte SKK så skulle människor som Pia Snellman inte tjäna några pengar. Eller hur?

Sen vet jag inte om blandraser får registreras i SKK eller om det finns en separat förening för blandraser, någon som vet? För registrering av avel i en sån förening skulle också hjälpa till att hålla koll på vilka som är bra och dåliga uppfödare. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

AnneN
0

Blandraser reggas inte i SKK men man kan regga dem på www.blandis.se tror jag och om man inte kan det så borde man kunna det

_**/Mvh Anne

gejsa
0

#11# Nej inte regga blandraser men man kan skaffa tävlingslicens åt dom nu för en slant.

Det är ju därför som chipmärning finns till antar jag. Att det inte ska gå att luras.