Kostnadsfråga
Hej! Jag får lite olika åsikter runt mig så skulle vilja höra vad ni tycker. Jag ska eventuellt ta över en jättehärlig hund som är vuxen (inte åldring) kastrerad och renrasig då ägaren inte kan ha kvar hunden och personen vill ha 10 000 kr för den. Jag hör olika att det är normalpris och jag hör folk som tycker det låter dyrt i sammanganget. Vad har ni för erfarenheter?
Tycker det är dyrt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är ingen lätt fråga att svara på egentligen. Det finns många faktorer som påverkar ett hundköp och hur mycket jag är villig att betala för en hund.
För mig så spelar åldern och ras stor roll. En 5-årig hund av mindre, frisk ras som förväntas leva 10 år till eller längre om man har riktig tur (och den håller sig frisk) kan vara värd 10 000 för mig. En 5-årig hund av större, frisk ras när dom generellt kanske blir 8-10 år gamla, då tycker jag summan är rätt saftig. En 2-3 år gammal hund av frisk ras som generellt blir 10-12 år gammal, då kan jag överväga den summan.
Sen så spelar det roll för mig om hunden är tränad på ett visst sätt som passar mig, tränats för grenar, aktiviteter eller dylikt som jag kan vara intresserad av, hälsotestats och är friröntgad och kanske mentaltestats/mentalbeskrivits också. Ju mer sånt som är gjort med bra resultat, desto mer kan jag vara villig att betala.
Hur är hälsostatusen på hunden i övrigt? Är den frisk och utan allergier eller kroniska sjukdomar? Hur ser tänderna ut? Är den försäkrad sen den var valp så ni kan ta över försäkringen och vet att den täcker eventuella skador och sjukdomar som kan komma med åldern? Är den lätt att hantera vid kloklippning, koll av tänder och öron? Det jag menar med mina frågor är om det är en frisk, enkel, medgörlig, lätthanterlig och lättskött hund ni köper eller om den är ett "projekt" som kräver mycket arbete (och pengar) för att komma till en bra plats? Det påverkar också hur mycket jag är villig att betala för en hund.
Eftersom att det är en renrasig hund så ni kan kolla upp status på släktingar på SKK. Hur ser det ut där? Finns det dokumenterade problem eller problem med höfter, armbågar och ögon någonstans som är värt att ha i åtanke och notera? Är föräldrar, syskon och släktingar fortfarande friska eller var friska upp till sin död? Det påverkar också hur mycket jag är villig att betala för en hund.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Det är helt beroende på ålder och ras.
En femårig beafded collie kan jag mycket väl betala 10 000 för, men inte en Schäfer eller Rottweiler exmpelvis
Jag betalade ett valppris för en tvåårig SKK-reggad hund, hd/ed ua, ögonlyst, utvärderad mentalt med goda resultat, inga komplikationer utan i princip bara att tuta och köra. Några veckor efter jag tog över henne ställde vi upp på en visserligen inofficiell men ganska stor tävling och placerade oss - hon var väl genomarbetad! Helt klart värt sitt pris.
Å andra sidan fick jag några år senare en tvåårig hane av en annan ras. Inte lika okomplicerad men inga stora problem heller. Hade tandsten men den åtgärdades på uppfödarens bekostnad.
Jag hade inte betalat lika mycket för honom men kanske ett halvt valppris?
I och för sig så letade jag inte hund just då, han dök upp av en slump.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Beror på hundens ras, hälsa, ålder osv, hade det varit en 7 årig Chihuahua, som egentligen är ungt för den rasen, men att den behövde sanera munnen tex, då hade jag aldrig betalat ens 10000, för bara munsaneringen kan säkert gå på typ 30000 beroende på hur illa det är.
men dwet är samma om det fore en kärnfrisk 7 åring, men istället var en grandis, då hade jag inte heller betalat det. då är hunden för gammal,
HAde det därmot varit säg en 5 årig wss så hade jag kunnat betala det, eller tom 7 årig wss om den vore frisk
En frisk 2 årig hund är det defintiivt inte dyrt för.
Så det är många faktorer man måste kolla på
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus