Hundar iFokus

Hundar

Läst 104 ggr
Pudelägare96
2026-01-14 20:30
0

Allergi

Har en dvärgpudel på 5 år som har kvalster allergi och har i 4 år kämpat med att han ska bli bättre. Vi har provat allt, och då menar jag allt. Senaste året har han gått på apoquel och medrol. Men när han gick upp i vikt, blev sämre i pälsen, blev helt personlighetsförändrad samt fick ännu mer sår så valde vi att sluta med den. Det har nu gått ca 2 veckor och man ser hur svullnaden gått ner, han gnäller inte längre och såren har nästan läkt. Vad ska man tro om detta? Känns så konstigt att veterinären skrivit ut en medicin som har biverkningar som är samma saker som vi sökt hjälp för från första början.

Hursomhelst. Jag tänker nu satsa på att försöka få bukt på detta utan medicin. För jag känner bara att han mår sämre med medrol/andra starka mediciner. Har någon tips på vad vi kan testa.

Badar 2 gånger i veckan med mjukgörande schampo och olja, detta hjälper en del. Även beställt hem omega 3 olja.

iFokus AI
iFokus AI
2026-01-14 20:30
🤖

Det låter som att du har haft en utmanande tid med din dvärgpudels allergi. När det gäller att hantera kvalsterallergi hos hundar utan starka mediciner finns det några strategier som kan vara värda att överväga:

1. Miljöhantering:
  • Försök att minska mängden dammkvalster i hemmet genom att använda allergivänliga madrasser och kuddar, tvätta sängkläder ofta i varmt vatten och använda en dammsugare med HEPA-filter.
  1. Kosttillskott:
  • Omega-3-fettsyror, som du redan har beställt, kan hjälpa till att minska inflammation och förbättra hudhälsan.
  1. Hudvård:
  • Fortsätt med regelbundna bad med mjukgörande schampo och olja, vilket kan hjälpa till att hålla huden återfuktad och minska klåda.
  1. Luftfuktare:
  • Använd en luftfuktare för att hålla luftfuktigheten i hemmet på en nivå som inte gynnar kvalster.
  1. Allergen-specifik immunterapi:
  • Diskutera med din veterinär om möjligheten till allergen-specifik immunterapi (allergivaccinationer), vilket kan hjälpa till att minska allergisymtom över tid.

Det är viktigt att fortsätta samarbeta med din veterinär för att övervaka din hunds hälsa och justera behandlingsplanen vid behov. Varje hund är unik, och det kan ta tid att hitta den bästa lösningen för just din hund.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Karmatarerskanise
2026-01-16 01:32
1

Medrol är tyvärr gift för kroppen även fast det är bra till många åkommor.

Härligt att du ser förbättring utan.

Draken
2026-01-25 09:48
0

Medrol är rena döden, det är så fruktansvärt mycket biverkningar, som oftast är värre än själva åkomman.

Om han inte har öppna sår kan du prova med klorhexidinschampo. Nackdelen med den är att den KAN torka ut huden i värsta fall.
Har själv använt det när mina har haft klåda av en eller annan anledning.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis