Hundspråk
Hur vet man om hunden leker med än. Lite nojig att hunden vill komma undan när man leker med och därför nafsar. Hur ser man och vad ska man kolla efter. Detta eftersom hunden jag lekte med gav ögonkontakt en stund och då slutade jag och klappade på hunden och den var som vanligt och blev helt lugn. Att säga är att det är väldigt lätt at avsluta leken och börja klappa och gosa istället och att hunden då njuter. Hunden är väldigt hårdhänt och bits/nafsar vid lek men är heller inte uppfostrad att inte bitas. Den bits lika hårt när den hälsar kanske lite hårdare vid lek.
Det finns många saker att kolla på och det varierar även från hund till hund, och även raser vissa känslor på olika sätt, men en tumregel som finns som visar att hunden är obekväm är tex "whaleeye" vilket "stirrandet" KAN ha varit ofta så ser man mycket ögonvita då iom att hunden vanligtvis "kollar undan", vet inte riktigt hur jag ska förklara men.
Slicka sig om läpparna är ett annat tecken, vända bort huvudet och titta lite ner istället, bli väldigt spänd i kroppen etc.
Detta är i regel sånt man kan se på alla raser om dom är obekväma eller inte. men sen en del hundar lägger ner och viker bak öronen då dom är obekväma, medan dessa "tecken" på en Chihuahua är en överlycklig chi, 2 av mina tikar beter sig som om dom är glada sen 3 av kompisens Chihuahua, mammas chis osv så det är definitivt en chi grej som visar en sak men betydet nått annat, när mina beadisat betett sig så, då har dom varit väldigt obekväma och kanske tom rädda.
Sen finns det hundar som visar tänderna när dom är glada/exalterade, och tom en 3 åring vet att en hund som visar tänderna är en "arg" hund.
Så egentligen måste du lära känna hunden i sig och lära dig dens språk, till dess får du gå på tumregeln med whaleeyes, undvikande, slicka sig om läpparna, spänner kroppen =)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
- Redigerat 2026-01-04 14:53 av molam