Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1267 ggr
balotte
0

Är ny här fukteksem?

Är det någon här som har en hund med fukteksem?

Hur behandlar du det vill gärna ha lite tips?

LillMalin
0

Tror våran hund hade det förut, men är inte säkert, men hans gick bort av sig själv! =)

LillMalin
0

välkoommen förresten! :)

balotte
0

Han har haft det för 2 år sedan då gick det bort, men nu tycker jag att det poppar upp nästan varje dag han fick första märket juldagen nu har han tre st.

LillMalin
0

Aha! våran hade inte sådan eksem..(om han ens hade nåt? :S)

balotte
0

#2 Tack så mycket och god fortsättning är också inne på shettissajten eftersom jag äger två st.

LillMalin
0

är också på sheltie sajten! :P du kanske redan harsett mig? _:)

LillMalin
0

Oj, nu läste jag fel IGEN! Generad Trodde det stog Sheltie sjaten, men det stog Shettissajten *piiinsamt*

balotte
0

Men min ena shettis är inte mycket större än min hund Atlas så hon passar kanske in på denna sajten.Skrattande

LillMalin
0

HJaha :P ja! ;)

Ninnii
0

Jag är oxå inne på shettissajten, har 2 st en mini och en svart normalstorfölunge

KerstinP
0

balotte, vad har du för hundras?

lena1
0

min gammelman satte jag på antingen potatismjöl eller zinkpasta när han fick sånt på gamla dar det var borta på nolltid

LillMalin
0

Va är zinkpasta för nåt?

förut Kliade Rico bara man rörde han, men nu gör han inte det längre! :)

balotte
0

Jag har en blandning mellan neuwfouland och bordercollie finlemmad men ändå 50 kg sätter in en bild när kameran fungerar.

Vattnadal
0

Man klipper eller rakar rent runt exemet. Sedan kan man tvätta med alsolsprit, smörja med aloevera ed. Det viktigaste är att det hålls rent, torrt och luftig. Exemen kan sprida som från att vara en liten prick till handflatestora geggiga fläckar på flera ställen på bara nån dag.

Om man inte kan hindra att det växer och blir mer på 1-2 dygn bör man gå till veterinären. Det kan bli riktigt stort och jobbigt om man ha en exemhund. En väninna har 2 exemgolden. Hon rakar nästan ner sina helt på bröst och under öron på somrarna förebyggande. En sommar blev de riktigt dåliga och fick käka medicin och smörjas med receptbelagd salva mååånga veckor.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

balotte
0

Han hade det för som sagt för 2 år sedan och då kom det som du sa inom ett par timmar då hade han hela ryggen som fick rakas. Nu har det kommit lite var stans på kroppen men jag ringde till vet idag så vi ska dit på tosdag så de får titta på honom, de sa att de skulle raka honom också. Jag klipper tvättar och smörjer honom med zinkpasta tills på torsdag.

Velsan
0

Vi rakade omkring exemet, tvätta rent sen hade vi nått pulver som skulle torka ut. Men min rottis åt kortison och då försvannde :)

lena1
0

13, det är en salva som torkar ur sår och annat

blackangel
0

hur ser detta eksem ut, min lilla gucci har fått som ett sår under ögat som e svälld o blodigt, trodde det var ringorm men så e väl ej det? ska till vetten på torsdag får se vad de säger då om det./

balotte
0

Det är svårt att se i början men när hunden har kliat sönder det så blir det ett geggit sår det varas jättemycket. Jag hittade som såg ut som små blåsor de gick sönder jättelätt och därefter blir det lite större plättar som är röda.  De uppkommer på en dag. Det är svårt att förklara.

KerstinP
0

balotte. Hur har det gått med din hund? Var det Hotspot den hade fått?