Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1283 ggr
Peppe
0

Finsk lapphund vs. chihuahua

När min ena ponny åker i vår/sommar så har jag funderat på att köpa en hund och funderar på en finsk lapphund eller en Chihuahua (långhår). en hane

Min bror har en amstaff som är drygt 1 år (kommer vara 1,5 när jag tänkt få hem min) som han bor med i en lägenhet men hon är hos oss på nätterna eftersom han jobbar då. Hon är snäll mot andra hundar men kan leka hur länge som helst.

Jag har häst och är i stallet varje dag dit hunden kan följa med, men inget måste. Jag vet vad det innebär att ha hand om ett djur.

Jag vill helst ha en Chihuahua, men det känns som att en f. lapphund passar bättre eftersom Aquila leker på ganska ordentligt och chihuahuan är så liten? Hon är aldrig elak, men amstaffs är ju ganska stora och hon är lite klumpig

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

nobsan
0

Svårt val? En stor tass över ryggen kan knäcka den, så en lapphund är nog tåligare. Men alla valpar är sköra. Och ska leka väldigt försiktigt med vuxna hundar. En lapphund kanske är lite tåligare om den ska med på ridturerna när den tiden kommer, eller? Lycka till med valet.

Peppe
0

med på ridtur blir nog inte aktuellt, känns lite väl riskabelt. en i stallet hade med sin schäfer och han stannade mitt framför hästen så den fick hoppa över hunden…

En tass över ryggen bara? Förvånad Hon leker inte våldsamt, speciellt inte med små hundar men hon leker fruktansvärt länge. men olyckor kan ju alltid ske. Hon kanske har hunnit lugna ner sig lite på ett halvår? Glad

För min del spelar det egentligen ingen större roll. Tycker båda raserna är trevliga, men chihuahuan är så fruktansvärt söt.

SaraC
0

Jag skulle tycka Lapphund.. Visst en Chihuahua orkar säkert lika mkt, men de är verkligen ömtåliga. Ska man ha hunden med i stallet och på ridturer tror jag det funkar bäst med en tåligare hund. Inte sagt att det inte funkar med en vavva, men jag tror det är bättre med en tåligare.

Har själv en hund i ca Lapphunds storlek och en kompis har en vavva. Märker sån otrolig skillnad i hur mkt de tål. Däremot i hur en vavva skulle kunna umgås med din brors hund tror jag inte det skulle vara några problem. Så länge båda hundarna är friska och vänliga mot andra hundar. Och om broderns hund förstår att han ska vara försiktig med de som är mindre. Min hund leker som sagt kanon med kompisens vavva. Har även haft en GD samtidigt som jag hade min nuvarande hund och det var inga problem.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

som sagt, att hänga med till stallet är inget krav alls Glad det är just Aquila jag funderar på, om hon skulle få en Chihuahua att bryta ihop totalt Flört

SaraC
0

Hur är hon med andra småhundar då? Förstår hon att hon måste ta det lugnare?

Peppe
0

ja hon är lugnare med små hundar =)

Det kommer en jack russel hit över nyår, kan ju se lite då hur hon reagerar

KickanLilja
0

Har en kompis som har 3 Finska Lapphundar, jättetrevliga hundar!

SaraC
0

Ja, de flesta hundar anpassar ju bemötandet och leken efter den andra hunden. Gör hon det tror iaf inte jag att det är några problem :) Jag har iaf aldrig haft några problem trots stora storleksskillnader.

Peppe
0

#7 min morbror föder upp finska lapphundar så det skulle vara lätt att få tag i en sån iaf Glad

Jasmiin
0

Jag ääälskar chihuahuan själv, men de är VÄÄÄLDIGT ömtåliga. En bekant till oss köpte nyligen en Chihuahua och en dag när den skulle drika eller äta så la den tassarna på fel ställe så att skålen slog till hunden i huvudet..Och den stackars lilla valpen dog :( !

Hennum
0

oj… vad tragiskt. :(

jag hade valt lapphund, just för att större hundar är tåligare. men det gäller ju att följa sitt hjärtas röst. :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan