Hundar iFokus

Hundar

Etiketterövrigtnyår
Läst 215 ggr
Carmarino
4

Nyår och hundar

Snart är det nyår igen, och redan nu har det börjat smälla lite här och där till stor plåga för många hundar. I Stockholm kan det bli möjligt att fira nyår med sin hund utan att störas av smällare.

Kristdemokraterna i Stockholm vill erbjuda stadens hundägare ett nyårsfirande fritt från smällare – i tunnelbanan. Förslaget innebär att Odenplans station förvandlas till en trygg mötesplats för hundar och deras ägare under tolvslaget.

Tanken är att mellanplanet mellan tunnelbanan och pendeltågslinjen ska omvandlas till en trygg och skyddad mötespunkt på nyårsafton, där fyrverkeriljuden knappt hörs tack vare stationens 30 meter tjocka skydd av berg.

Om förslaget blir verklighet återstår att se men ambitionen är tydlig: en nyårsafton där hundar slipper skaka av rädsla och där deras ägare kan andas ut.

https://www.news55.se/husdjur/nyarsafton-utan-smallare-hundfest-i-tunnelbanan-kan-bli-verklighet/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kristdemokraterna i Stockholm vill erbjuda stadens hundägare ett nyårsfirande fritt från smällare – i tunnelbanan.
molam
2

Hoppas för alla stackars smällrädda hundar, här bjuder flygplatserna in hundar och dess ägare vilket jag tycker är bra, jag låser in min ena i badrummet nere utan fönster och tre väggar under jord den fjärde in emot huskroppens mitt till en hall i med tre rum runt hallen, blir alltså nästan knäpptyst, förra året fick hon vara med uppe, förra året är när hon skrämdes då vi var ute vid 20 och någon kuf bestämde sig för att starta raketer 20 meter från oss NÄR DOM SÅG att jag kom med mina 3 hundar, detta resulterade i att jag nu har en livrädd hund, och i år har vi 2 valpar, och dom får hon inte vara med, så då fört badrummet nere åter i bruk =) vi har använt det alla år med smällrädda hundar funkar okej, min tik har även en thundershirt som vi får se om den funkar

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

• Redigerat 2025-12-10 16:26 av molam
Tarotstollan
1

Hoppas att det fixar sig med tunnelbanan.
Fattar inte att de inte kan total förbjuda detta j…..dra smällande.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2

#2: Det är ju redan förbjudet, förutom några timmar på nyårsafton, men det är det ingen som bryr sig om. 😡

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
1

Hoppas att det blir av, både för hundarnas och ägarnas skull. Jag vet själv hur det är att leva med en livrädd hund, har haft ett par sådana under åren. Det Är ett helvete.

Nu har jag inga skotträdda hundar vad jag vet, men som molam skriver, valparna vet vi inte hur de reagerar. Vi har haft skotträning med dem, och det var inga problem, men hur det blir med skarpa smällar och blinkande ljus runt husknuten vet vi inte. Jag hoppas att de inte blir rädda, att de kollar hur de andra hundarna reagerar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Carmarino
0

#4: Nej, även hundar som inte är skotträdda kan bli skrämda av fyrverkerier. Särskilt om de råkar ut för någon av de idioter som tycker det är jättekul att skicka in en raket mitt i en folksamling. Det borde vara långa fängelsestraff för dem om polisen lyckas få tag i dem. De utsätter både människor och djur för livsfara. 🤬

• Redigerat 2025-12-12 09:04 av Carmarino
Draken
1

#5: Ja precis.

Jag hoppas, som sagt, att valparna kollar in de vuxna hanarna som inte bryr sig alls.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Emo
1

Jag hoppas at Nelly ska ta det lika lugnt i år som hon har gjort de andra åren.

För många år sedan hade jag en hund, som helst skulle vara mitt bland dem som firade av smällarna.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Draken
1

Valparna brydde sig inte alls om raketerna, så jäkla skönt 😀

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

Min 3 åring blev väldigt stressad när det smällde mest hela tiden dagen före, och nyårsafton. Det var han inte tidigare. Kvällsrundorna pep han och drog hemmåt. Inget kul att se ☹️

Jag har skrivit på listor som är för ett förbud. Alternativt att dom bara säljer ljudlösa , och det är det enda man får smälla.

Tyvärr skaffar idioterna som smäller långt före och efter nyårsafton sina smällare och raketer från andra länder, och dom skiter ju redan i när man får smälla. Så hur man än gör kommer vi aldrig helt undan det.