Chihuahua
Hej!
Jag hoppas på att i framtiden köpa en Chihuahua då jag miste min bästa vän nyligen som var 75% Chihuahua och 25% papillon, en helt underbar hund som hade papillonens mjuka ansiktsdrag men den kärleksfulla chihuahuans personlighet. Det verkar dock vara en korsning som är svår att få tag i numera. Jag undrar därför om det finns någon uppfödare av Chihuahua i Sverige som fokuserar på individer med lite längre nos och inte så utstickande ögon? (lik den på bilden). Eller ännu hellre om någon vet en uppfödare som föder upp just den korsningen? Supertacksam för svar!
#0: Kanske inte det rådet du söker men… jag tror helt enkelt du haft en tur och fått en underbar kompis, en toppenindivid helt enkelt. Beklagar sorgen innerligt, det är ett helvete att förlora dem..
Ang din fråga.. jag tror inte du nödvändigtvis kommer hitta det du söker genom att lyckas leta upp nån som tar kull på pap/chi. Om jag ska säga nått alls, så kanske leta efter seriösa uppfödare av papillion helt enkelt? Enligt mig har du möjligen större chans att hitta det du söker då. Även om inget kan ersätta din vän, såklart.
Chihuahuaägre idag avlar inte efter den längre nosen då den inte är Rastypisk, på gott och ont så är det det rastypiska huvudet som avlas på i dom allra flesta fall, kan väl finnas nån BYB som avlar på "deerhead" men i dom allra flesta fall gör inte dessa hälsotester istället och d får du massa andra problem istälet, jag vill gärna i min avel ha fram lite längre nosar FAST fortfarande det rastypiska huvudet, tyvärr har tiken som skulle tas kull på blivit struken från avel sen en vecka tillbaka, tack och lov INNAN hon hunnit få sin första kull.
Säger som ovan att då får du kanske kolla på Pap istället, eller om du vill ha mer Chihuahua utseende kolla in PK eller RT
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#1: Tack för svar, ja det är det mest smärtsamma jag varit med om.
Ja där hade man nog verkligen tur. Nej det har du såklart rätt i, det är ju små individer oavsett ras. Men ja det låter som ett bra tips att hålla lite utkik efter efter papillon också!😊
#2: Så synd att det är just den nosen som är rastypisk. Men gissar på att det är större efterfrågan på det utseendet kanske. Känns som att många föredrar korta nosar men själv vill jag ha så varglikt/naturligt och så hälsosamt det bara går.
Åh vad synd, men det låter ju i alla fall lovande att det ändå finns uppfödare som fokuserar på lite längre nos i alla fall. Och tack så mycket för tipsen!
Nosen ska ju inte vara kort kort som en del uppfödare försöker få fram (extremavel finns tyvärr alltid), men ska väl vara 1/3 av skallen eller nått, men med just chihuahuan är det inte nosen som gör snarkningarna och det där, utan det är storleken öht, det är ju en extremavlad dvärgväxthet, och extremavel kommer alltid med problem oavsett åt vilket håll
På bild år ju då ett rastypiskt huvud med helt okej längd på nosen, och det är absolut inte en kort nos, och då har hon ändå fått "fint kort nosparti" på kritikerna när hon ställts, men med tanke på att dom också ska ha en relativt bred nos, så kanske nosarna SER kortare ut, denna tiken har egentligen något sniping nos och brukar kunna få att hon behöver fylla ut lite under ögonen (dvs "bredda nosen")
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
- Redigerat 2025-11-07 15:23 av molam
#5: Ja okej, visste inte att Chihuahua kunde ha problem med snarkningar. Ju mer jag läser på om hundar och olika raser, desto mer tappar jag hoppet om att någonsin kunna skaffa en vovve som var lika problemfri som min..samtidigt så vet jag ju att det finns många fina vovvar där ute. Ja men chihuahuan på bilden såg ju mycket mer hälsosam ut än många andra man sett. Min vägde 3 kg, tyckte det var helt perfekt. Men får bara hoppas att man hittar någon som kanske avlar på deerhead, och inte fokuserar på just utställning.
- Redigerat 2025-11-07 20:47 av A.K.F
Min ena hane som har rastypiskt huvud. Hans nos är bredare, men den är inte jättekort även fast det kan se så ut. Han har sk. Appelhead.
Milou är 1,5 år och väger 2,8 kg.
- Redigerat 2025-11-14 12:18 av Draken
Min andra hane har Deerhead, vilket jag föredrar. Men skall man ställa ut så är det Appelhead som gäller för de flesta domare, tyvärr.
Troll är 4 år och väger 3,2 kg.
- Redigerat 2025-11-14 12:19 av Draken
#8: Åh, väldigt fina båda två. Men ja deerhead är så fint, han var helt underbar! Får man fråga vart du köpte honom? Eller om du vet någon uppfödare som föder upp med det utseeendet?
#9: Det är faktiskt molam som har fött upp Troll 😉