Hundmatens djungel
Ja… jag har nog alltid vetat detta. Det finns så många olika typer/format av hundvat. Och det finns så mycket fakta online.
Men generellt: Vad bör man undvika? Vad är bra alternativ? Och vad kan man pimpa maten med? (Ägg, grönsaker och annat som gynnar hunden.)
Gissar att torrfoder helst ska undvikas i längden till exempel.
Hyllorna med hundmat är stora, det finns även en köttproducent här i trakten som även producerar hundmat och godis av olika slag.
Jag har antagit att färskfodereller dessa "korvar" med typ liknande leverpastej är bättre alternativ (och mer realistiska än att man ger dem råa djurdelar). Men ni som har erfarenhet av att äga hund kanske har tipps kring vad för ingredienser som bör undvikas och som ofta skapar problem?
- Redigerat 2025-09-02 09:30 av [Undertaker]
Oh, och hur ska man tänka kring godis vid träning. Vad för alternativ finns det? Hur kan man ungefär dra av det av hundens dagliga matbheov?
Mitt allra bästa tips till dig är att köra på det som funkar för hunden. Precis som människor är hundar individer och olika saker påverkar deras magar och tarmar på olika sätt.
Lås inte in dig på att hunden ska äta det som är "allra bäst" utan var lyhörd och se hur din hund mår av vad den äter. Det är inget fel med att introducera riktigt bra mat på papper, men alla hundar klarar inte av det eller får negativa biverkningar av det.
Min allergihund spydde minst en gång i veckan av färskfoder. När jag bytte till torrfoder så slutade han spy helt. Inte optimalt enligt all information därute men han mår helt klart bättre nu.
Om du tar emot en omplaceringshund som redan går på ett foder och fungerar bra på det så tänk efter noga innan du byter foder. Det är inte alltid en enkel eller smärtfri process och det finns ingen garanti att hunden mår bra eller bättre på det nya fodret.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#2: Yes, så är hullet fint och mår hunden bra på torrfoder är det i sig nog inte "värt" att ta kampen att leta nytt?
I sig logiskt. Varför ändra något som funkar bra?
Jag kör på " mår hunden bra ,har det ingen betydelse vilket foder det är." Fin päls, fin i hullet, pigg och glad och bajset bra. Ja då är de rätt foder för just denna hund.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Det gör mig nu nyfiken, för online så stöter man ofta på heta debatter om vad en hund ska eller inte ska äta. Men sällan tycker jag man ser någon säga att "mår hunden bra av det så är det ett bra foder för just den hunden". Det handlar alltid enbart om ren fakta, inehållet och vad det i teorin gör för nytta eller skada.
Säger som Mitchika, kör på det som hunden mår bäst på.
Alla hundar är olika, precis som vi människor.
Just nu kör jag klass aktiv på den vúxna beardisen.
Vavvorna får Klass aktiv Fisk som de mår bäst av.
Beardisvalparna får Edgar Cooper torrfoder för valpar på morgonen, sen får de Klass aktiv på eftermiddagen och kvällen.
Jag har undvikit kycklingbaserat foder och godis de senaste tre åren, då vi har tre hundar som reagerar på kyckling. Många hundar reagerar på kyckling, men långt ifrån alla.
Hur ser det ut med godis/belöning, eller mat ni ger för aktivering? (Alltså tuggben eller liknande). Jag vet att kokta men inte är bra. Men vad kan vara bra att tänka på där? Förutom att hunden ska gilla det.
Jag har provat " finare" foder och inte mådde mina hundar bättre på det.
Alla hundar är olika.
Jag lyssnar inte på vad alla " proffs på forum" säger. Jag lyssnar på min hund.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#5: Folk tycker att det skall vara vissa märken, "för det är det bästa fodret på marknaden" det kan säkert stämma på vissa hundar, men långt ifrån på alla.
Ett foder som fungerar bra på en hund, behöver inte alls fungera på en annan.
#7: Jag kör lite samma princip där som med fodret. Man får prova sig fram även med godiset.
Mina fullkomligt avgudar Carniloves godis med inslag av bär "Carniloves Ostrich" är en storfavorit.
När det g'äller ben, så skall du ju, precis som du själv skriver, undvika kokta ben. Jag brukar även undvika processade tuggben. Rauh är jättebra, tycker jag. Det håller länge och det kladdar inte i pälsen.
Man skall även undvika bärande ben.
#8: Min förra Beardis åt Doggy Proffesional sensitiv och han mådde jättebra på det. Berardisen jag har nu kan inte alls äta det fodret, då får han diarree
Så jag brukar säga att det inte finns några dåliga foder, utan det beror helt på vad hunden mår bra av.
#9: Vad exakt innebär processade tuggben? Jag tänker då direkt på dental sticks och sådant.
Men är saker som tårkat skinn eller torkade öron "tuggben" och är dessa en vettig berikning? Förutsatt att hunden gillar det.
#10: Med processade ben menar jag dessa vita som de säljer i butik, det finns massa onödiga tillsatser i dem, och de kladdar nåt så grymt i pälsen. De är säkerligen inte farliga, men det finns bättre alternativ.
Kaninöron, Grisöron, gristryne, är bra . Jag ger mina torkade kaninöron där pälsen sitter kvar. Det finns andra ben med päls också, de är bra både för magen och tänderna sägs det 😉
#3: Jo, precis. Jag har haft hund med järnmage och hund med glasmage. Den med järnmage hade jag inga problem med att testa lite olika grejer och foder för han klarade det mesta och älskade det mesta. Där kunde jag följa lite mer "på pappret optimala" dieter med honom och var mer för det.
Sen fick jag en hund med glasmage och nu är jag starkt på sidan som säger "kör på det som funkar för hunden." Min hunds veterinär säger samma sak när hon blir rådfrågad om kost och vad för slags foder som är bäst för hunden. Det bästa för hunden är det som hunden mår bra på och fungerar på vilket kan vara väldigt individuellt.
Frågar du mig så är den "bästa" maten till hunden (efter vad den fungerar på) hemlagad mat där du själv köper alla ingredienser individuellt och rör ihop det på ett sätt som funkar för din hund. Rått, tillagat, mixat till en sörja eller i hela bitar till exempel. Men det kräver en himla massa kunskap för att se till att hunden får i sig allt den behöver näringsmässigt samt veta vilka tillskott man ska lägga till och när, speciellt om det är en valp eller unghund som fortfarande växer och kan få men för livet av brister under växtstadiet. Eller men för livet om den får för mycket av något ämne istället.
Det är inget jag direkt rekommenderar just för att det är så lätt att det blir fel, men det är mig veterligen det bästa sättet för hunden att få i sig "ren" mat som är så lite processad som möjligt. Sen finns det ingen garanti att hunden kommer funka på eller på bra av det heller, ska tilläggas.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#11: Får nog utforska nästa gång jag har chansen och återkomma med frågor.
Har naturligtvis inte införskaffat något åt leksak- eller tugghållet än då det till viss del beror på storlek av hund och andra behov.
Håller med övriga att den bästa maten är den hunden funkar bäst på.
Vet en hund som blev 17 år och hela livet åt Frolic (en "mat" som normalt sett anses dålig och mer som godis).
Vår labbe hade känslig mage under uppväxten tills vi hitta Magnusson (bakad mat) och det funka hon toppen på (och fick plåtmage av).
Vår Pudel var superkräsen (speciellt innan kastrering) så där blev det helt enkelt mat efter vad hon faktiskt ville äta och för henne så är bästa att alltid ha mat framme (torrfoder), hon gillar också att äta under promenad så under värsta perioderna kunde det vara enda sättet att få henne att äta genom att helt enkelt låta henne "sno" mat från godispåsen när man var ute på promenad (typ huka sig ner och låtsas som att man inte märkte hon dök ner i påsen).
Nu har hon bättre aptit men äter när hon känner för det och håller vikten superbra med det sättet med den mat hon äter just nu (en mat hon fick av sin hundkompis då han inte alls tålde den maten).
Precis som att all mat inte funkar för för alla människor funkar inte all mat till alla hundar. Finns inget "fits all".
Som godis brukar vi försöka köra så "rent" som möjligt (beroende på hund kan man även använda maten istället för att ge i skål) sen vad det blir beror på vad hunden gillar och inte.
Vår labbe älskade råa morötter så hon fick ofta sånt som extratugg och fylla upp magen med. Vår Pudel äter bara morötter om de är delade och kokta. Haft en hund som älskade päron, äpple och gurka så bitar av sånt funka fint som godis. Labben älska banan (pudeln däremot är mer "ren karnivor" när det kommer till smak).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#14: Så roligt med vad som allt går hem som godis beroende på individen. Min faster hade en hund och en kanin ett tag som brukade dela på någon bit banan då och då.
#14: ja detta med kräsna hundar. Dexter vi hade tröttnade på mat. Hade flera olika öppnade säckar. Han föredrog pedigree från Ica 😄
…………………………………..
Det finn proffs överallt, det finns dom som säger att hunden inte ska äta det eller det eller det, det enda jag säger, eller tipsar om, är att Skippa kyckling i maten helt och hållet (torrfoder/blötfoder, färsk kan gå bättre) det är oerhört många hundar som reagerar på kycklingen, inte nödvändigtvis är allergisk då det endast kan kommas på av vetbesök, men Ändå reagerar illa på det med smärta i mage, diarreer, kräkningar, klåda osv. har en hund problem på ett eller annat sätt så brukar jag alltid kolla om hunden har kyckling i maten och sedan be personen utesluta det ett taf, i dom flesta fall har det gett med sig.
ag vet inte vad anledningen är MEN MIN EGNA GISSNING är att det beror på hur kyckligen processeras i torrfodret/blötfodret, rå kyckling har i nästan alla fall funkat med mina känsliga hundar, medan om det är i torrisar tex har det varit kaos, därav min egna gissning.
Det finns foder som ses som sämre, jag tex har foder jag avskyr, men trots det har jag använt ett sånt foder om en hund funkat bäst på det, jag brukar säga att man kan säga vad man vill om foder förutom att det finns dåliga foder, för det fodret som är dåligt för min hund kanske är det bästa för din hund.
Se bara till att det är ett foder skapat för hund så du inte utfodrar med illerfoder typ.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Säger som övriga: Mår hunden bra av maten är det rätt mat.
Jag säger inte som övriga. Bara för att en hund vill äta en viss mat är det inte nödvändigtvis bra mat för hunden. Finns allt möjligt skräp många hundar gladeligen sätter i sig.
Förstås är det dock viktigt att hundens mage fungerar på fodret. Men utgå från att pröva foder med nån slags kvalitet iaf. Även om hunden föredrar skitfoder från ÖoB med mestadels spannmål så är det inte rätt väg att gå för 99,9% av hundar.
#19: Fast det är ju ingen som sagt att man bara ska låta hunden äta vad som utan att snarare ge hunden något den äter som den funkar bra på (bra päls, bajs osv).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#19: Ja visst s'tter hundar i sig mycket skit, men jag tycker ändå att om hunden mår bra på fodret, i både mage, tänder och päls, så är just det fodret bra för just den hunden.
Jag tycker Pedigree från Ica är ett skitfoder, men det kan vara det enda fodret som fungerar på en viss individ.
Eukanuba och Royal cnin som kall vara "det bästa på marknaden" kan jag överhuvudtaget inte använda på mina hundar, deras magar kraschar totalt. Men jag har kompisar som ger sina hundar dessa foder, och de hundarna mår jättebra på det.
Jag ger mina Klass färskfoder och det mår de hundar jag har nu jättebra på, medans andras hundar inte alls mår bra på det fodret. Jag har haft hundar som inte har klaat Klass ,eller annat för den delen, färskfoder överhuvudtaget.
Så jag ståre fast vid att ett bra foder är det foder som just din hund fungerar på.