Hundar iFokus

Hundar

Läst 96 ggr
Filippaaxx
2025-08-22 09:53
0

Tänder

Hej!!
Jag har två dvärgschnauzerar hemma som har dåliga tänder (vart hos veterinären för de 3 ggr med min 11 åring och 1 gång med min 6 åring)

Finns det nått mer man kan göra än att bara borsta? Nån mat som kan hjälpa? Nått??
Det går desvärre dåliga tänder i deras gener också, föräldrar, mor föräldrar osv har dåliga tänder :/

iFokus AI
iFokus AI
2025-08-22 09:53
🤖

Det finns flera sätt att hjälpa hundar med dåliga tänder utöver att borsta dem:

1. Tandvänlig mat och godis: Det finns speciell hundmat och godis som är utformade för att främja tandhälsa. Dessa produkter är ofta utformade för att minska plack och tandsten.

2. Tuggprodukter: Ge dina hundar tuggleksaker eller tuggben som är speciellt utformade för att rengöra tänderna när de tuggar. Se till att välja produkter som är säkra och lämpliga för deras storlek.

3. Tandvårdstillskott: Det finns tillskott som kan läggas till hundens mat eller vatten som kan hjälpa till att förbättra tandhälsan.

4. Regelbundna veterinärkontroller: Fortsätt med regelbundna kontroller hos veterinären för att övervaka tandhälsan och få professionell rengöring vid behov.

5. Tandgel eller spray: Det finns tandgeler och sprayer som kan appliceras på hundens tänder för att hjälpa till att minska plack och bakterier.

Det är viktigt att diskutera med din veterinär vilka alternativ som är bäst för dina hundar, särskilt med tanke på deras genetiska predisposition för tandproblem.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Draken
2025-08-24 08:08
0

#0: Det kan vara svårt när tänderna väl har börjat krångla, särskilt på de mindre raserna. Nu vet jag inte om dåliga tänder är vanligt hos Dvärgschnauser ?

Men finns det dålig tandhälsa i linjerna, så är det ju frågan vad det beror på. är det slarv från uppfödaren, eller ligger det faktiskt i generna ? Ligger det i generna, så kanske uppfödaren skall ta bort just de linjerna ur aveln (ingen kritik mot dig).

Vi har ju problem med tänderna hos Chihuahua´n. Vi (dottern och jag) kör väldigt selektiv avel på dem, just med tanke på bl.a tänderna.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis