Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2905 ggr
gigabyte
0

Törstig dalmatiner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på skriver för första gången på erat forum ,hoppas att vi skall trivas till sammans ,vi har en Dalmatiner hane som är 13 vårar gammal ,han har börjat dricka lite för mycket Ja det är vatten som jag menar :o) ,tömmer flera skålar om dagen ,kan det vara socker sjuka ,har inga röda ögon eller är pigg för sin ålder.

Häls kent o lena o hunden aramis

Karmatarerskanise
0

Det är bara till att kolla upp hos vet.

Välkommen :)

AnneN
0

Det kan vara sockersjuka, njurproblem eller liknande. Skulle råda er att ta han till veterinär för att ta prover.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gigabyte
0

Tack för svaret ,Skall göra så efter jul helgen .men det är inte fabo stället för aramis han ÄR så rädd .

Liss
0

Välkommen hit:)

Ta bort vattenskålen ibland eller låt den vara tom så han inte dricker en massa och ta honom sen till vetten:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

gigabyte
0

# Tack för rådet ,vetten  ja det är en plåga för aramis ,eft en urinstens historia som blev akut ,är inte veternären någon höjdare, kan kissa lite till och med av rädsla ,men jag är rädd när jag går till min tandläkare så ,dock kissar jag inte i väntrumet men det är väl bara en tids fråga :o)

SparklingTindra
0

Han får vällah inte en massa julskinka, vah? ;) Nä, jag tycker också att du ska kolla med vetten

paivi
0

Skulle göra som #4 säger ;)

Välkommet på HIF gigabyte och aramis!

Xiox
0

Välkommen hit!

Tin-Tin
0

Precis samma sak gjorde Nikki då hon blev diagnoserad med Cushings-syndrom. Drack mängder!
Jag frågade veterinären om jag skulle begränsa vattentillgången, men det skulle jag inte göra sa han.

I och med att de dricker så mycket så brukar de även få "natrium wasteout" som veterinären så fint kallar det, det betyder helt enkelt saltbrist.. för att undvika detta så kan man ge HELT AVSLAGEN ramlösa, Nikki fick dricka det i långa perioder då hon drack så mycket.

Har ni märkt något annat i symptomväg?
Väldigt hungrig? trött? tappar päls? verkar stressad utan orsak?
Vissa saker kan vara svårt att uppfatta då det kommer smygande.. men tänk efter hur hunden var för typ ett år sedan och hur den är nu..

Hoppas att det inte är något allvarligt, och önskar er lycka till!

gigabyte
0

Tack för erat välkomnande o era råd !

#9 Han visar upp alla dom symtonen som du nämde här ,tappar päls trött äter lite mera ,och han är orolig ,vi har tillskrivigt stressen tidigare som början till hund demens men i detta ljus så kanske didabetes är den bakom liggande orsaken . Han är ju gammal har varigt min trogna vän ,har haft  många långa skogs prommenader med massa bus :o)  vet att han har inte så många år kvar ,får vara realist på den punkten ,men den dagen kommer att vara ett  hål i våra hjärtan när den dagen kommer.Alla här vet vad vi talar om ,men det är vår första hund så det är första hund som vi får ta farväl av .

Hälsar Kent o Lena andersson

blackangel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

gud så söt han va, har en blandis själv som heter kiara älskar de prickiga;)

Tin-Tin
0

#10 Alla de symptomen som jag räknade upp här är relaterade till Cushings-syndrom, aldrig hört talats om att en diabeteshund ska vara stressad eller tappat päls, däremot vid Cushings så ökas kortisolet i kroppen och därmed stressnivån, och de kan tappa päls.  
Förra veckan mötte jag en kvinna med en dalmantiner på djursjukhuset när vi var där för de vanliga testerna, och det var den första hunden jag mött IRL som även den var diagnoserad med Cushings.

Skulle det vara diabetes så kan obehandlad sådan leda tilll att hunden hamnar i koma och dör, så snabba blodprover är viktiga, kom ihåg att vissa saker kan gå mycket snabbt och orsaka hunden onödigt lidande så ta er till veterinären så fort ni har möjlighet.

Det behöver ju inte vara något av det alls, kan vara något helt ofarligt…men bättre att vara säker och ha kollat det..
Jag håller tummarna för er!

Sara87
0

#12 Vad är detta Cuschings för någe? Vad beror det på? Symptomen har du redan berättat. Men går det att bota eller bara lindra?

Tin-Tin
0

#12 Behandlingen för Cushings är cellgifter, det tar hand om symptomen, inte själva orsaken.
Symptomen är många fler än de jag har räknat upp, de bara Nikki har fått är:

Stress (genom ökat kortisol)
håravfall
muskelförtviningar
fettanlagringar på buk och bringa
trötthet
extrem törst
stor hunger (de kan börja stjäla mat)
kissar MYCKET
tunn hud
får mycket lätt blåmärken och små sår
utebliven löpning
värmeintollerans
bubblig mage

Ja, det är några av symptomen som hon drabbades av..
Någonstans i hunden finns en tumör, oftast sitter den i binjurarna, men i Nikkis fall misstänker man att den sitter i hypofysen (hjärnan)
cellgifterna håller sjukdomen i shack, och man kan leva någonlunda normalt, hon har inga smärtor eller obehag och jag hoppas att det inte ska nå dit heller.

Inget bot altså…bara väntan och stora doser hopp, de flesta cushingshundar dör några år efter diagnosen, oftast är de runt 10 års åldern vid diagnosen.. Men måtte jag få behålla henne "frisk" så länge som möjligt… Varje dag är viktig!

Sara87
0

#14 Vilken hemsk sjukdom. Hoppas du får ha hennes hos dej länge till! Tack för infon.

gigabyte
0

VI har fått svar på alla prover som vet har tagit ,han är fulltfrisk ingen diabetes eller annat  .Troligen en fix ide med hans vatten drickande ,men lite senil är han, men han är över 13 år .

paivi
0

:) men vad bra att han ändå är frisk!

Nu är det lättare för er att begränsa hans drickande oxå, när du vet att det är inget illa med honom, rent fysiskt menar jag.

gigabyte
0

Ja ca 1,5 lit om dygnet skall han ha vid normal temp ute ,så det lite mindre vatten för min gammle vän nu !

Sara87
0

#16 Skönt att höra :)