Hundar iFokus

Hundar

Etiketterövrigthälsahundfrågorveterinärjuvertumörer
Läst 103 ggr
feliciarosen
0

Juvertumörer

Hej!
Min tik är 9 år gammal. För något år sedan kände jag en knöl i hennes juver. Jag lät den vara för en veterinär tyckte det. Nu i år upptäckte jag en till, och beslutade då att ta bort båda två. Jag var så nervös inför operationen, mådde jättedåligt när hon låg inne och man bara väntade på samtalet att hon skulle vara klar. Men allt gick superbra och jag var så lättad! Kände direkt att jag aldrig vill gå igenom den där hemska väntan igen.

Fick sedan reda på att båda knölarna var godartade. Jag blev såklart överlycklig och har varit så glad, tills nu.. Jag har upptäckt typ 5 knölar till. Vissa lite mindre och nån lite större, som en ärta, men större än dem hon opererade bort i April. Nu är jag jätteorolig igen. Jag vet inte om dessa fanns innan, men det borde dom ju inte gjort? Då har dom alltså kommit fram på bara 3 månader. Det var i april hon opererades.
Jag som var så glad och nu har hon fått fler knölar. För det första är det svindyrt med operationer, och jag betalar redan av den förra veterinäravgiften. För det andra så får jag sån ångest av att tänka på att låta henne opereras igen och behöva gå igenom den väntan igen och vara rädd konstant att något går fel.
Jag vet inte vad jag ska göra.. men samtidigt kommer jag kanske bara gå runt och må dåligt över dom här knölarna varje dag..

Finns det någon här som låtit knölar vara på hund? Är chansen god att dessa också är godartade eftersom dom tidigare var det? Vill tillägga att hon haft två kullar.
Dom verkar inte sitta fast i vävnad osv utan dom är ganska rörliga och sitter långt ifrån varandra på olika ställen. Hon är pigg och glad och visar inga tecken på att må dåligt. Men samtidigt vet jag att om det är cancer kan det gå väldigt fort..
finns det hundar som är mer benägen på att tex få vanliga knutor/körtlar/godartade knölar? Då tänker jag att hon kanske är en sån hund för hon har också en godartad knöl vid rumpan som vi tagit prov på.
Jag har sån ångest och vet inte vad jag ska göra.. samtidigt som jag inte ens vet om jag har råd att ta bort dessa just nu..

Fridaaaa
0

Vår tik på snart 12 opererades nu här för 2 veckor sedan, godartade.
Men vi sa, vi kommer inte operera andra sidan, för stor operation och är 80% risk att det kommer tillbaka. Och veterinären sa att det är klokt. Så vi får hålla koll.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Draken
0

#0: Nu vet jag inte vcad det är för ras på din hund, och det kan ju vara relevant.

Jag skulle inte operera en tik på 9 år. En äldre hund har svårare att återhämta sig efter ett såpass stort ingrepp. det gick bra förra gången, men det betyder inte att det kommer gå lika smidigt denna gång, det är lite rysk roulette över det hela.

Sen är det ju kostnaden också. På en yngre hund ja, då skulle jag inte tänka på kostnaden, men på en äldre hund tycker jag det blir lite mer relevant. Hur är det med försäkringen ? Täcker den något om du måste operera igen ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis