Hur mkt kan man träna valpen?
Vi har en valp som snart är 4 månader. Hur mkt kan man träna henne redan nu? Jag har börjat träna på "grundläggande" saker som att sitta, tacka & att gå i band (& att inte göra otillåtna saker, t.ex. hoppa på köksbänken & sånt).. Är det för tidigt att börja träna henne?
Nej jag tycker inte det är för tidigt :)
fler och fler börjar ju tro på att inte börja träna valpen innan 6månaders ålder. det stog i senaste tidningen hundsport. men jag själv tycker att grundläggande som Nej, hundens Namn, vad beröm är, Sitt och hur man allmänt beter sig kan man göra innan dess.

Gör man allt positivt, och försöker förstärka och berömma allt bra hunden gör, och ignorera det mesta dumheter, så tror jag det är helt OK.
Visst måste de förstå vad nej är, men många hundar räcker det ju att man bara visar missnöja med kroppsspråket, så fattar de snabbt.
Uppmärksmhet är så gptt som alltid positivt för en hund. Ger man bara uppmärksamhet när de är duktiga (eller i alla fall inte gör något dumt) så formar man hunden fint utan att direkt "träna".
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#2: Det skulle nog inte funka att inte träna henne alls innan hon är 6 månader, eftersom hon ska bli jakthund, & man börjar ju "träna" hunden till jakt när den är ca 6 mån.. Skulle inte vara så kul att börja den träningen med en hund som inte lyder, bits & skäller i tid & otid.. Men förr i tiden så tyckte ju många att man skulle "låta hunden vara hund" det första året, sen kunde man börja träna den (när den var över ett år).. Undrar hur lydiga de hundarna var? 

Man börjar uppfostra valpen från dag 1, när den kommer hem till en. Man tar över direkt efter tiken.
Då lär man den
Namn
Rumsrenhet
Stanna
Sitt
Att inte dra i kopplet (dvs, valpen får upptäcka världen i sin egen takt, ibland i koppel ibland utan, men om den drar minsta lilla, så är man snabb och korrigerar, genom att ex.vis vända och gå åt andra hållet. Då lär man milt och vänligt valpen att följa en, inte att leda.)

jadå klart du kan trräna om du gör de så hunden tkr de är kul! :) Själv började jag träna vid 8 beckor ^^

Tack för alla svar!
Klart att du ska träna!
Hur kommer lilla valpen annars att vara om några mån.. nte så rolig.
Men träna många men korta stunder med han/hon så han/hon inte hinner tröttna.

Klart du kan träna valpen!
Tänk bara på att inte göra långa pass. 10-15 min är ganska lagom.
Sitt, ligg, INKALLNING, nej, och lite apport kan du ju börja med.

#9: Fast jag tycker att det är bättre att träna när man "får tillfälle" istället för att bestämma att "nu ska vi träna sitt i 10 min". T.ex. när man ska ge henne mat, så får hon sitta & tacka för maten innan hon får börja äta. Så att träningen blir "integrerad" i de vardagliga sakerna man gör med hunden. Fast det är ju bara som jag tycker. 

#10 Ja, det är helt rätt. Det du gör är att låta hunden "jobba" för maten. Det är bra. Jag sätter min valp innan han får sin skål. Så har jag gjort med alla mina hundar.