Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 335 ggr
[GTBLovesAnimals]
0

Torrfoder/blötfoder? Fast i matdjungeln till min hund om nåt år

Hallå!? Vem har gjort det så svårt för oss snarthundägare??? Varför finns det så mycket att välja mellan?!
Okej vad tycker ni experter då?

Fridaaaa
1

Varken torrfoder eller blötmat
Röstar på färskfoder, mest naturliga för hundar som de flesta hundar mår bäst på :) Jag ger fodax skonsam

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[GTBLovesAnimals]
0

Vad är färskfoder? Sry om jag låter som världens mest okunniga nörd nu 😅

[Flodbis]
5

Du vill inte ta upp foderdiskussioner på hund och kattforum, folk kan bli rätt arga av sig. Det som hunden äter och hunden fungerar på är bäst för hunden, tycker jag. Man märker på sin hunds energi, päls och avföring om ett foder är bra för dem, eller ej.

Färskfoder är rått kött blandat ihop till ett helfoder.

Maleficum
4

Håller med Flodbris, bästa fodret är det hunden funkar bäst på och det är väldigt individuellt vad som funkar och inte (precis som det är för oss människor).

Vi hade en labbe som funkade superbra på magnussons torrfoder (innan hon börja med det hade hon känslig mage men fick "plåtmage" efter det).

Vår nuvarande Pudel är kräsen (var ännu mer kräsen innan kastrering) och för henne fick det bli det foder hon faktiskt åt/äter (innan kastrering tröttna hon även lätt på maten så man fick byta sort lite då och då).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Flodbis]
4

#4: Precis! 🙂 Precis som olika människor kan må bra på olika dieter så finns det ingen universal sanning för vad hundar mår bäst på. Man får som hundägare bara prova sig fram med sin hund och se vad de mår bra på.

Min förra hund fick jätteglansig päls och mådde så bra på Magnussons medans en av mina hundar idag blir jättelös i magen av det. Båda mina hundar blir extremt dåliga i magen av de typer av färskfoder som vi provat men det betyder inte att färskfoder är dåligt, bara att det inte funkar för mina hundar, eller att just de märkena som vi provat inte fungerar för mina hundar.

Det finns för- och nackdelar med alla foder

• Redigerat 2025-06-03 20:53 av [Flodbis]
Draken
2

Håller med ovanstående. Mina får färskfoder. De fungerar bäst på det.
jag kör Klass aktiv.
Aktiv Fisk till vavvorna och Aktiv kött till Beardisen.

Jag har tidigare haft hundar som inte fungerade alls på färskfoder. En fick blötmat och de andra har fått torrfoder. Doggy proffessional.

Jag har haft ordentliga disskussioner med andra hundägare, det har varit ett jäkla liv när de har fått blötmat, och i viss mån när de har fått endast torrfoder. Men jag har kört på vad hundarna fungerar bäst på, så folk får säga vad de vill 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Emo
0

Jag har (oftast) rättat mig efter vad hundarna är vanda vid sen de började umgås med oss människor. Vissa anser att den kost, som fungerat i århundraden (årtusenden) också är den lämpligaste eftersom det är den de är vanda vid.

Mina hundar har alltid mått bra av att äta samma mat, som de tvåbenta familjemedlemmarna äter.

Nelly är min sjätte hund och den första som familjesituationen (sjukdom och död) gjort att jag av genom att passa in allt i situationen, gjorde det bekvämt att ge henne köpemat avsett för hundar,

Det har gått rätt bra det också, även om hon gärna äter allt som jag äter och dricker (utom kaffe).

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

flocken
1

Min hund får det han mår bra utav. Nu skiftar vi mellan 2 olika torrfoder med spannmål. Inga dyra sorter. För tillfället färskfoder som topping annars burkmat.
Sen nutrolin-skincoat olja och ska börja med tillskottet ingefära/gurkmeja som förhoppningsvis kan få honom må bättre

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[GTBLovesAnimals]
0

Må bättre från vadå?

flocken
2

#9: han var med om en svår olycka för 2,5 månad sedan och krossade huvudet och fick nervskador. Finns ett inlägg inne på brukshundar. Gurkmeja/ingefära dämpar inflammationer och hjälper kroppen läka

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

[GTBLovesAnimals]
0

Gud vad läskigt var det skadan på Sigge som du skrev på livskvalitet också? Isf blev det så illa?!!

flocken
0

#11: ja precis. Men står mer inne på brukshundar

…………………………………..

[GTBLovesAnimals]
0

Okej

Karmatarerskanise
0

Det mina bajsar minst av och är bäst i magen av är Magnussons ångkokta korvar med kyckling

[GTBLovesAnimals]
0

Ok

Fridaaaa
0

Sedan får man tänka på att ge bra ben för tänderna (myt att torrfoder hjälper för tänderna) Dentastix tex är rena godiset och hjälper 0 för tänderna.

Råa ben som tex kycklingvingar, nacke, revben osv :)
Inte tillagade ben eller bärande ben.

• Redigerat 2025-06-05 16:21 av Fridaaaa
[Flodbis]
0

#16: Sålänge det inte är bärande ben 😊 Sen ska man vänta med riktiga ben tills hunden är 2 år då tänderna är känsliga innan dess och lätt bryts. Ben gjord av hud går bra för hundar i alla åldrar däremot.

Kokta ben ska undvikas då de lätt spricker och kan flisa sig, blir sylvassa och kan skära hunden inuti magen

• Redigerat 2025-06-05 16:20 av [Flodbis]
Fridaaaa
0

#17 Yes vet det med bärande ben, skrev ingenting kring att ge bärande ben

Riktiga ben kan man ge redan som valpar, tex råa kycklingvingar, bara bra, man behöver absolut inte vänta till 2 års ålder.

[Flodbis]
0

#18: Jadå ville mest bara tillägga så att TS fick den informationen 👍

Min ena omplacering har en huggtand som är avbruten, jag gissar på att han fick hårda ben i alldeles för ung ålder

• Redigerat 2025-06-05 16:22 av [Flodbis]
Fridaaaa
0

#19 Snarare otur.
Det är som sagt bara toppen att ge redan som valpar. Men, inte bärande ben (ej som vuxen heller), bra aktivering med för dem

[Flodbis]
1

Länkar som tar upp hundens ålder och tänders skönhet

https://www.agriabreedersclub.se/hund/artiklar/halsa/skador-och-sjukdomar-i-hundens-mun/

"När hunden är mellan 1,5 och 2 år sluts rotspetskanalen. Innan det skett är tänderna skörare och hunden bör inte apportera tunga saker eller tugga på hårda ben eftersom tänderna då riskerar att gå av, säger Agneta."

https://www.arkenzoo.se/goda-rad/ge-tuggben-till-valp

"Det är inte rekommenderat att hundar under 2 år ska få så hårda ben som märgben eftersom deras tänder inte är fullt utvecklade och fortfarande sköra. Att tugga på hårda ben i den åldern ökar risken för tandfrakturer."

https://www.brukshunden.se/artiklar/vilka-kottben-kan-hunden-ata

"Före två års ålder rekommenderas inte att man ger alltför hårda ben till sin hund. Hundens tänder är då fortfarande sköra och det finns risk för tandfrakturer om hunden biter alltför hårt på benet. Upp till två års ålder är det bäst att ge hudben att tugga på eftersom de är mjukare och inte riskerar skada tänderna."

Håller annars med dig att ben är jättebra aktivering för hundar och förebygger tandsten och plack 😀

• Redigerat 2025-06-05 16:28 av [Flodbis]
Fridaaaa
0

#21 Agria är inte pålitlig sida och inte allting på arkenzoo heller
Du måste vara mer källkritisk. Läs på kring BARF:

Inte bra att sprida osanning som du gör nu

Kycklingvingar, nacke tex är inte för hårda ben.

• Redigerat 2025-06-05 16:30 av Fridaaaa
[Flodbis]
2

#22: jag trodde de var pålitliga men kanske hade jag fel. "Brukshunden" tror jag däremot ska vara pålitlig eftersom det kommer från svenska brukshundsklubben. Kan fiska fram fler källor om du vill 🙂

• Redigerat 2025-06-05 16:31 av [Flodbis]
[Flodbis]
0

#22: Missade att det var kycklingvingar och nacke. Nej det är ju sant att de inte är hårda det har du rätt i. Jag vet dock inte hur hårda som räknas för som hårt för en unghund, av den ovetskapen undviker jag själv ben tills 2 års ålder men någon kanske har svar på det🤔

• Redigerat 2025-06-05 16:38 av [Flodbis]
Maleficum
7

#22: Agria artikeln verkar skriven (eller vara intervju med) av någon som hållit på med djurtandvård sedan 1982 och föreläser om tandvård för veterinärer, vad är det som skulle vara opålitligt med det? Tror nog hon sett en hel del tandskador på hund genom åren.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
1

#25 För att det stämmer inte, superbra för valpar att få ben, behövs absolut inte väntas till 2 års ålder. Och finns många bra lite mjukare ben tex råa kycklingvingar för dem.
Är bärande ben man inte ska ge, samma gäller vuxna. Att inte ge ben till valp/unghund =osanning

Karmatarerskanise
2

Det står ju att hårda ben, tex märgben inte ska ges. Revben, kycklingvingar, nacke osv går bra.