Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 288 ggr
Staffan
1

Små hundar arga?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det så att små hundar oftare har ett hett temperament, eller är det en missfattning från min sida? Hur kommer sig isf det?

// Staffan

Fridaaaa
2

Vilken oansvarig ägare! Både till den stora hunden och till den lilla
Den lilla känner sig trängd och rädd därav agerandet. Och kunde skadats illa av den stora hunden. Man blir ledsen när man ser detta :( Den lilla är egentligen inte arg, utan rädd.

Aggressivt beteende är inte vanligare bland små hundar. Många som misstolkar signaler tyvärr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Staffan
0

Du har säkert rätt, fast rädd och arg blir ju delvis samma sak.
Det är ju faktiskt precis likadant med människor; många agerar på ett dumt sätt för att de är rädda.

Fridaaaa
0

#2 Håller inte med att rädd och arg är delvis samma sak. Arg = som uppkommer när man blir rädd men även av andra anledningar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Staffan
0

Nej, det är klart man bara kan vara rädd.
Men när rädslan tar överhanden och det leder till att hunden börjar skälla eller bitas så blir det ju i praktiken samma sak. I alla fall delvis.
Tycker jag… :)

[Flodbis]
3

Hur aggressiv en hund är, beror oftast på vilken uppfostrat den fått, dvs hur den har lärt sig att hantera situationer och fått hur mycket exponering den fått för olika situationer (där hunden kan lära sig att situationerna inte är farliga)

Aggressivitet är nästan alltid osäkerhet.

Eftersom stora hundar är farligare när de är aggressiva är det oftast mer ply på dem och de hamnar oftast hos människor som tar sig tiden att träna dem. Därför är det inte ovanligt att stöta på småhundar som har många aggressiva tendenser.

Det finns också en faktor i att små hundar, är, du vet, små. Eftersom småhundar är små behandlas de som små gosedjur och deras integritet tas inte på allvar. Föreställ dig att du själv är så liten och folk inte respekterar dina gränser. Många hundar blir upplockade stup i kvarten, föreställ dig själv att ett par jättestora händer från ingenstans kan komma och plocka upp dig när som helst. Du hade nog också blivit lättretlig och folk hade nog också sett dig som "aggressiv."

• Redigerat 2025-06-03 16:00 av [Flodbis]
Draken
0

Att mindre hundar är mer aggressiva är en myt. Det är främst, som fridaaa skriver, rädsla/osäkerhet som gör att de beter sig som de gör.

Tyvärr så 9 av 10 gånger lyfter småhundsägare upp sina hundar i famnen när de möter större hundar, då signalerar du till hunden att detta är farligt. Så egentligen lär man in ett felbeteende hos hunden.

Jag har själv Chihuahua, jag har aldrig lyft upp dem i famnen vid hundmöte. Jag kortar hellre in kopplen och ser till att jag är mellan mina hundar och mötande hund när vi passerar varandra, om utrymme finns kan jag gå lite mer åt sidan. Skulle då mötande hund göra utfall, så kan jag lätt langa ut benet och stoppa den.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

Ajj, det där kunde gått illa med ryggen!

Vavvan gör faktiskt utfall och hoppar fram till golden, den gillar inte att den är där. Trängd var den ju inte eftersom det var fritt bakom.

Efter tasssmällarna blev den rädd, och troligtvis fick den ont.

Dom är så ömtåliga i den storleken. Men ofta väldigt viktiga och helt omedvetna om sin storlek 😂

Draken
0

#7: Jag har faktiskt langat ut benet några gånger. ja det tar lite på ryggen, men det är värre när mötande hund "tar en tugga av benet"…vilket jag också har råkat ut för 🙈

Chihuahuan är faktiskt inte så ömtålig som folk vill ha det till, det är en ganska robust ras 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#8: min kompis kollega hade en yorkie. De är väl lite större än en Chihuahua? I vilket fall som, de bar på sin yorkie. Det var stengolv. De tappade hunden. Den lille dog av fallet.

Misstänker att de måste ha fallit med huvudet först och brytit nacken men det faktum kvarstår att man nog ändå får vara rätt försiktiga med de små hundarna? Såklart ska man inte pjoska med mindre hundar bara för att de är mindre, men man kanske inte ska utsätta dem för onödiga situationer där de faktiskt kan skada sig (dessutom är det nog ganska bra för stora hundar att lära sig hur man leker försiktigt och att mindre djur får man vara försiktig med 🙂)

• Redigerat 2025-06-12 12:28 av [Flodbis]
Draken
0

Yorkien är mindre än vanlig Chi, men något större än Teacup Chi 🙂

Ja visst måste man vara lite uppmärksam och mer försiktig än man är med en större hund, men man behöver inte behandla dem som de vore glas 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#10: Jaha, jag hade hört att chihuahuan var Världens Minsta hund men det kanske är Teacup varianten man snackar om då 😀

Nej jag tror det gäller alla djur större smådjur faktiskt, att inte behandla dem som glas 😊 Något jag är livrädd för när det kommer till små hundar är att råka kliva på dem eller råka sätta mig på dem (om de gömmer sig under en filt i soffan t ex.) Råkar jag kliva på min stora 30kgs hund eller sitter på honom så gör det ändå rätt så ont, han säger ifrån. Kan inte tänka mig vilken skada en liten hund tar av det då 🙈

molam
1

Argare skulle jag inte nödvändigt säga, men däremot så har många små hundar typ inga regler vilket gör att dom agerar lite hur dom vill, sen blir det inte bättra av att folk tycker att det är så jäkla gulligt när dom gör utfall eller "tror att dom är större än den stora hunden"

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus