Hundar iFokus

Hundar

Läst 379 ggr
[GTBLovesAnimals]
0

Bichon havanais ??

Hejsan igen jag har några frågor/svar/val som jag undrar över. Vår familj kanske ska skaffa en liten bichon havanais om nåt år eller så o då menar jag kanske kanske kanske!
Så mina frågor

1. Har hört att rasen är väldigt aktiv sällskapssjuk, en bra familjehund mm stämmer de?
  2. Vilka raser är bra familje hundar, sällskapssjuka o lagom aktiva? Gärna lite fluff att borra ner sig i o inte har alldeles för mycket separationsångest?
  3. Vilka raser gillar nu bäst?
  4. Vilka raser verkar passa oss eller behövs det mer info för att säga det?
[GTBLovesAnimals]
0

Tack herr AI😅

Draken
0

Havanis är en trevlig ras, inte jätteskälliga, men det ör väldigt mycket pälsvård, nu oratar vi borstas och badas minst en gång i veckan.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[GTBLovesAnimals]
0

Ja det har man ju hört😬

Lona
0

Bichonerna brukar vara käcka små hundar. Pigga och glada, hänger med på det mesta, gillar att träna men kräver inte massor utan trivs med ett aktivt sällskapshundsliv.
Om man inte ställer ut så kan man klippa ner dem till en "sportigare" och mer lättskött frisyr (en del uppfödare är dock väldigt negativa till detta).
De brukar dessutom vara friska och långlivade, till skillnad från till exempel cavalier som du fick tips om ovan. En ras med såpass svåra hälsoproblem att den har avelsförbud i Norge.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[GTBLovesAnimals]
0

Om vi skaffar nån gång om mamma o pappa går med på det så blir det nog en liten havaines

[Flodbis]
4

#5: Det måste däremot vara dina föräldrar som vill ha hunden, det är ett jättestort ansvar att ha hund och de måste själva ha intresset… att få dem att "gå med på det" låter som att du måste övertyga dem

[rainsoughtflower]
3

Nu kommer det lite OT här.

Sett meningen "vi kanske ska skaffa [djurart]" så många gånger nu i många av dina trådar att jag börjar bli väldigt förvirrad.

"Kanske" innebär att hela familjen, framförallt dina föräldrar är med på det. Men de var inte med på att skaffa fisk och ändå skrev du ni kanske ska skaffa fisk i första inlägget i din tråd innan de ens hunnit tänka tanken. Iallafall som jag tolkar det som.

Samma sak blir det här lite grann. Vill ej låta pessimistisk men det är betydligt mer ansvar med hund än många andra djur. Om ni dessutom skaffar valp så ska det finnas någon hemma (antingen att någon jobbar hemifrån eller alltid är hemma och jobbar ej) med valpen de första 3-6 månaderna för de är praktiskt taget som spädbarn. Sedan ska det läggas mycket tid på träning.

Det är dina föräldrar som ska göra köpet, det är de som ska bestämma vilken ras de vill ha, om de har tiden och pengarna. Utifrån deras perspektiv har de två barn, två katter, en kanin och ett hem att ta hand om och sig själva.

Ni skaffade ju dessutom kanin för knappt 1,5 månad sedan?? Behövs betydligt mer tid, tycker jag personligen, för honom och er att landa i nya rutiner. Vet att det är snart sommarlov för alla som går i skolan så då finns det ännu mer tid till att ha hand om djur. Men försök att bromsa upp lite i att vilja ha alla möjliga olika djur 😅

Jag förstår frestelsen med fler djur. Jag hade väldigt gärna haft en Pudel, cocker spaniel, katter, undulater, hamster, fler kaniner och tillochmed häst men deras behov och tiden det tar kan jag ej uppfylla. Man får helt enkelt se vad man själv kan göra för djuret och skaffa djur som man vet att man har tiden, ekonomin och hjärtat på rätt plats för.

Draken
2

#7: Håller med. Hade missat att det handlar om att "övertala" föräldrarna 😊
Bara inköpspriset på en Havanis är 20 000 (om inte mer. Mina Chi kostade 25 000 kr st.)

Mina döttrar och ena son (som bor hemma) har egna hundar. Ena dottern har inkomster, så hon står för kostnaderna själv. Men både sonen och yngsta dottern (som dessutom bara är 17 år gammal) har ingen egen inkomst då de går i skolan. Jo de får studiebidraget, men det räcker ingenstans när man har hund. Mat , försäkringar, veterinär är inte billigt. Sen tillkommer alt annat också.

Äldsta dottern fick sin första egna hund när hon var 12. Hon tog hand om henne helt själv. Hon använde alla pengar hon fick in till födelsedagar och julklappar. samt det hon fick av oss varje vecka till hunden. Men det var jag som stog med det yttersta ansvaret.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

Håller med både #7 och #8! Hundar är ett jättestort ansvar och det är de vuxna som har nästan allt ansvar. Om du fortfarande går i skolan så har du dessutom läxor och skoltider att tänka på. En valp kan inte vara ensam den första tiden, överhuvudtaget. Du kan inte ens lämna den ensam i 2 minuter från början. En vuxen hund bör inte lämnas ensam varje dag i mer än 4 timmar, helst ska hundar inte lämnas ensamma regelbundet alls och om båda dina föräldrar jobbar går det inte ihop.

#8: Precis, det är jättedyrt och nu snackar du bara om inköpspriset. I höstas kostade det mig 8000kr för en akuttid till veterinären med försäkring, då min hund blivit akut förgiftad. I vintras kostade det mig ca 30 000kr MED försäkring när jag skulle operera bort en spottcysta på min hunds hals. 30 000kr blev alltså den totala summan för alla utredningar, prover, nedsövningar, mammografi och operation MED försäkring. Utan försäkring hade bara operationen kostat 28 000kr.

Försäkringen har en årskostnad på ca 5000kr och blir dyrare ju äldre hunden blir. Hundmat kostar mig ca 6-700kr per månad för en hund. För båda mina hundar kostar det kanske runt 1000kr/månaden. Det blir ca 12 000 i året på matkostnader. Nu har jag förvisso två stora hundar men även mindre hundar kan bli dyra i matvägar om de behöver specialfoder pga allergier eller medicinsk orsak.

• Redigerat 2025-06-04 13:00 av [Flodbis]
[GTBLovesAnimals]
0

Jag/vi vet att det är DYRT o att det är de vuxna som har det mesta ansvaret! Annars skulle vi inte skaffa djur alls!🫠
Vi vet allt som behövs o mina föräldrar har haft en "jobbig" hund förut. Och det här är om ens nånsin, möljigt först om nåt år😃

[Flodbis]
0

#10: Men nu har dina föräldrar också ansvar för katter, kanin och måste också jobba troligtvis. Skaffar ni hund så måste det vara deras vilja, hundar är så tidskrävande, du anar inte. Förra året lade jag ca 62 000kr på mina hundar sammanlagt. Det är bara dina föräldrar som kan säga om de kan stoppa undan så mycket pengar, de har två barn att betala för och 3 andra djur som kostar.

[GTBLovesAnimals]
0

Ja vet

[Flodbis]
0

#12: Ja så du får dra lite i bromsarna och fokusera på djuren du har 😊

[GTBLovesAnimals]
0

Det gör jag absolut o tänker fortsätta med det men jag får väl drömma om en liten havanes eller?😄

[Flodbis]
0

#14: Såklart får man drömma! 😀 Hundar är bara ett litet större ansvar än de flesta djur så det måste, måste, måste verkligen vara en idé från dina föräldrar och inget du övertalar dem till!!

[Flodbis]
0

Skulle ni inte få hund men du har intresset, lusten och viljan kan man alltid rasta grannarnas hundar eller bli dagmatte eller något liknande 😁

[GTBLovesAnimals]
1

Vet du vad jag o en kompis har satt upp lappar i vårt samhälle där det står att vi gärna passar deras vovvar

[Flodbis]
0

#17: Åh vad spännande!! Håller tummarna att någon nappar!

[GTBLovesAnimals]
1

Ja samma här håll tummarna😄