Soc och husdjur?
Det kan bli så att jag behöver söka soc, vilket jag aldrig har behövt göra förut. Därför har jag ingen aning om hur det funkar.
Min inkomst är 0 kr och enligt en uträkning så ska jag ha få ca 10000 kr med mina utgifter. Jag räknar såklart inte med hunden där eftersom jag vet att de inte betalar varken mat, försäkring eller veterinär för honom.
Om jag nu skulle få dessa 10000 kr i månaden, får jag använda dem lite som jag vill? T.ex om jag väljer att lägga 500 kr på mat/månad för att ha råd med min hund, skulle de säga "App app app! De här pengarna ska bara användas till viktiga saker!" och dra av ifrån det jag får?
Jag är absolut ingen som spenderar och har inte ens det jag borde ha såsom hela skor, men varken veterinär eller hundmat är ju billigt och det finns i min bankhistorik som jag behöver uppvisa när jag söker. Kan de då säga att "Nä, du skulle ha använt dessa pengarna till viktiga saker istället" och neka mig ekonomiskt bistånd?
Jag fattar ju att man inte får shoppa och äta ute varje dag med de här pengarna och det har jag absolut inte gjort. Jag har rentav slutat köpa mat och äter nu det sista jag har, dvs i princip bara ris med kryddor/soja.
Snälla hjälp mig reda i detta.
Nu äger jag ej en hund själv men har varit hos SOC och har det dåligt ekonomiskt.
Först och främst, hur ska du få tag på en hund? De kan kosta flera tusen i inköpskostnader och då inkluderar jag även mat, leksaker, koppel m.m. Listan kan göras lång och det kan lätt hamna i över 10 000 kr. Glöm ej försäkringskostnader och vaccinering kostnaderna som kan stiga rätt högt också.
Det kan komma plötsliga olyckor där du måste spendera flera tusen och vart ska du få dem ifrån? Banker ger inga lån ifall du ej har stabil inkomst, SOC räknas med störst sannolikhet inte.
Jag vet inte om jag förstått fel, men 500 kr per månad för mat till dig själv kommer inte räcka långt. Med förhöjda priser på mat som fortsatt ökar kan du behöva spendera betydligt mer på mat till dig själv samt hygien.
Tycker att du ska satsa på dig själv först och främst, skaffa hund när du väl har en bra inkomst på betydligt mer än 10 000 kr.
P.S
Såg att du äger hund redan nu. Tror SOC kan bli lite tveksamma men det beror på hur mycket du betalar i räkningar också. Jag själv hade pratat med en socialsekreterare om det.
- Redigerat 2025-05-28 16:27 av [rainsoughtflower]
En jag känner söker soc. Hon har tre stora hundar och andra djur. Hon får inte ha kvar sin bil med hundburar i. Hon har 10-15 minuter med bil till närmsta samhälle. De ville moped men hon sa nej för att det inte fungerar på vintern. Då sa de cykel. Hon förklarade att hon behövde bilen men de ville inte lyssna. Hon klarar inte heller av att cykla.
De vill säkert att hon gör sig av med någon av hundarna. Har inte vågat fråga om det.
Hoppas att det löser sig för dig.
Mvh
Mig
Du får spendera pengarna precis hur du vill men som du säger så kommer du inte få extra för att du har hund utan du och hunden får klara er på existensminimum.
Vad dom tittar på och hur petiga dom är med tidigare utgifter varierar från person till person, så där får man mest hoppas att man har tur. Mina djur har dock aldrig varit ett problem.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#1 Det är omöjligt att förstå ifrån utsidan, men jag vill inte skriva om hela min livssituation och ekonomi på ett forum. Jag vet att du utgick ifrån att jag inte hade hund och det är en annan situation, men jag vet att vi klarar oss på 8500 kr utan mat inräknad och 500 kr för mat är en realistisk för min situation. Såklart jag inte mår bra av att äta som en anorektiker, men jag måste.
#2 Usch, hemskt! Sånt där är jättedumt. Hoppas att det löser sig för dem också. Tack! Jag har varit oerhört duktig med min ekonomi (vilket är varför jag har klarat mig i flera månader utan fast inkomst nu), men har råkat bli straffad av Försäkringskassan som det alltid har gått bra med för att jag ville studera och bli något istället för att sitta och ruttna på daglig verksamhet livet ut.
#3 Då är det alltså om jag har förstått det rätt ett slags basbelopp? Skönt att veta att det inte har ställt till något med dina djur! Min granne som har erfarenhet ska hjälpa mig att ringa, så vi får se vad de säger. Min hunds betydelse finns väl dokumenterad i alla mina journaler.
#0: Jag hade hund när jag behövde hjälp från Soc en tid. De sa inget om det, men jag fick ju inget extra för det. Du får pengar enligt normbelopp plus hyran och elen. Eller, så fck jag iaf, det är nu ett bra tag sedan jag fick hjälp, så det kan ju ha ändrats men jag tror inte det.
#0: Det är TUFFT att leva på soc, jag tvingades själv till det under många år pga låg sjukpenning. Men jag hoppas att du får en bra handläggare och att du och hunden ska klara er så bra som möjligt under den perioden! ❤️
Soc brukar först och främst kräva att du inte har något alls utav värde (om du nu skulle ha det). Inget på banken, inget värdefullt hemma, ingen bil osv. Isf behöver du sälja det och leva på de pengarna först.
När du får soc så hjälper de till med att betala hyra (max 6 200 kr om jag inte minns fel), hushållsel, hemförsäkring och receptbelagda mediciner (som du visar receptspec på). För att få hjälp med busskort brukar det krävas intyg för aktiviteter som du behöver kunna ta dig till. Får du en snäll handläggare kan de ibland tänka sig att hjälpa till att betala billigaste möjliga bredband. De hjälper extremt sällan till med några andra kostnader, själv nekades jag tandvård för min kroniska tandlossning t ex.
Försörjningsstöd är en fantastisk sak vi har i vårat samhälle, ett stöd och ett skyddsnät för oss alla när vi ramlar. Men det är inte tänkt att vara något människor ska behöva tvingas leva på i månader eller år. Därför hoppas jag att du kan få stöd att ta dig vidare därifrån inom en snar framtid!
När jag har fått försörjningsstöd har jag fått som mest 5 000 kr efter att just hyra, el, hemförsäkring och mediciner är betalt. De 5000 kr är vad du ska klara dig på, det ska gå till saker såsom mat, kläder, grejer till hemmet, att ta en fika (snälla gör det ibland, ta hand om dig!), mat till hunden osv. Soc är väl generellt inte för att folk har djur eftersom det är en kostnad som man inte kan få någon hjälp med. Det är dock inget som de kan bestämma över och de har ingen rätt att kommentera hur du använder pengarna du har över (de 5000 kr).
Jag skulle råda dig att besöka kyrkan och Stadsmissionen också. De brukar vara vänliga själar, erbjuda alltifrån aktiviteter, samtalsstöd, frukost och du kan även ansöka om matkassar på många ställen (mat som är nära utgångsdatum från butiker och som ges till de som har det svårt gratis). Jag tycker att du ska besöka dem för 500 kr räcker inte till mat, du behöver mer än så! Stadsmissionen och Kyrkan brukar också kunna ge presentkort eller en gåva ibland. T ex om du behöver en ny madrass, nya kläder inför vintern osv.
Sist men inte minst - skäms inte! Det är så otroligt många människor som är i, och har varit i, situationen du befinner dig i just nu! ❤️
Har du en jäkla otur så kan de neka dig bistånd eftersom du ju "har råd att ha hund".
Men långt ifrån alla hanbläggare är så petiga. Får du en bra handläggare, så blir det inga problem med hunden.
- Redigerat 2025-06-02 09:26 av Draken
#6 Tack för ditt jättegulliga svar <3 Min snälla granne som har haft soc har erbjudit sig att följa med dit ifall det blir aktuellt. Jag har fortfarande inget beslut och detta är sista månaden det går runt :/
Nu vet jag inte vad jag faktiskt skulle få, men jag kan inte räkna med att unna mig något då min hund kostar en hel del. Jag är van med det. Samtidigt har jag haft ett förhållandevis rejält sparkonto till honom. Jag antar att man inte får spara något när man har soc.
Angående maten så tänkte jag 500 kr för överlevnads skull. Havregryn, havregryn och mer havregryn eller något sådant! Kanske några billiga breda tillskott. Om jag inte får Soc så blir jag hemlös med min hund, för jag kommer aldrig att ge upp på honom. Jag lever för honom.
Jag får hoppas att Försäkringskassan får tummen ur, för jag har verkligen krånglat med detta hela året och kommer att behöva ansöka igen i augusti även om vi får beviljat.. Usch, jag är så trött på detta!
#7 Tack, jag ska ha det i åtanke! De kommer att få reda på hur mycket han kostar oavsett för jag måste ju ta med utdragen ifrån banken :/ Fast det är iallafall väldokumenterat hur viktig han är för hela min hälsa, så jag kan kanske motivera med det.
#8 500 kr kan du omöjligt leva på med mat på en månad och äta så mycket havregryn = du kommer få näringsbrist och vitaminbrist. Inte speciellt bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vet en som hade hund när han hade soc men är typ 15-20 år sedan. Och de sa ingenting men var för att han hade hunden INNAN och inte köpte av socpengar så att säga. Däremot var de petiga med bil och sånt. Säkerligen hårdare nu
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Att jag ska må bra är inte inräknat.
#10 Hade jag planerat att köpa hund för pengarna hade det såklart varit helt annorlunda.
#8: Vad skönt att din granne kan hjälpa dig, det är bra att ha någon vid sin sida som vet lite hur det fungerar. 😊
Om det är sista månaden och du har helt tomt på tillgångar nästa månad så skulle jag råda dig att ta kontakt med soc nu. De behöver hinna handlägga ditt ärende, är det så att du kan beviljas någon form av stöd nästa månad så är det bra om handlingarna kommer in till dem i tid.
Jag vet hur det är att leva fattigt och att inte ha råd att unna sig det minsta. Men om det är så att du har pengar på ett sparkonto till din hund nu (vet inte om jag uppfattat det rätt, men OM du har det) så behöver du använda de pengarna. Både för att du och hunden ska överleva! Soc beviljar inte hjälp om du enligt deras beräkningar har pengar så att du skulle kunna klara dig en, eller några månader till, på ett sparkonto. Så om du har pengar där, ta av dem i första hand. Försök tänka att det där sparandet kan du bygga upp igen sen, nu är det viktigaste att du och hunden kan betala mat och hyra tills saker löser sig. ❤️
Och du ska inte behöva bli hemlös, vi har ett samhällssystem som ska finnas där. Även om jag vet att det inte alltid fungerar.
Själv tar jag hjälp av ett personligt ombud, hon har verkligen räddat mig. Ett personligt ombud hjälper människor med långvarig psykisk ohälsa som hamnat mellan stolarna att få rätt insatser från t ex kommunen och vården. Men även Stadsmissionen eller boendestöd från kommunen kan ibland hjälpa människor med fysiska eller psykiska svårigheter.
Oavsett om du skulle bli nekad försörjningsstöd nästa månad kan det vara värt att gå dit, berätta om din situation och fråga vilket stöd kommunen kan erbjuda.
Det är verkligen jätteolika i de olika kommunerna när det kommer både till vilken hjälp man får och vilket bemötande. Jag tycker att det borde se likadant ut överallt, men tyvärr handlar det mycket om tur. Vilken människa som helst borde förstå hur viktigt ett husdjur är (för mig är mina djur min familj) och som du säger är det vida känt att de kan vara väldigt viktiga för hälsan. Högst troligen kommer de inte neka dig försörjningsstöd under tiden du väntar på beslut från fk pga att du har hund, utan då skulle det vara för att de bedömer att du levt över dina tillgångar de senaste tre månaderna.
Och som sagt, sök stöd och hjälp. Det finns! Jag väntade i många år innan jag svalde stoltheten och tog mig till Stadsmissionen. Men när jag väl kom dit slogs jag av hur många som behövde hjälp med matkostnaderna, att jag var långt ifrån ensam. Där samlades både sjukskrivna, arbetslösa, pensionärer med sina barnbarn och t o m några av mina grannar. Vanliga människor som hamnat mellan stolarna eller inte får pensionen, sjukpenningen eller lönen att räcka till. Och maten jag fick därifrån gjorde att jag klarade av att överleva ekonomiskt (och fysiskt) mycket bättre. ❤️
Soc vill se alla dina konton, har du en hög summa på ena sparkontot får du ingen hjälp förrän det är tomt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"