Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1191 ggr
Citron
0

Sytråd i magen

Igår runt 2 på natten, hörde jag hur hunden började gnälla. Det brukar han göra när han vill gå ut och uträtta sinna behov. Jag gjorde mig redo att gå en liten promenad med honom när jag plötsligt ser att det hänger en väldigt lång tråd från hans mun. Jag drog, drog och drog. Men tråden tog aldrig slut. Det verkar som han har svalt en hel trådrulle. :-)

Hunden fick kvälningar när jag drog i tråden, så jag fick istället klippa av  det som hängde ut från munnen och låta honom svälja resten.

Hur gluppska kan hundar igentligen vara? Jag vet att när jag ger honom korv eller hamburgare så sväljer han dem hela. Det ser man när han ibland spyr upp allting igen. Är det verkligen bra för deras matsmältning att svälja saker utan att direkt tugga? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

mazze
0

Svalde han hela rullen med själva "trådhållaren"? Hur mår hunden nu?

Citron
0

Det var ingen sådan där vanlig rulle i plast. Det var en sån där kartong-hylsa med en massa inlindad tråd på. Vet inte riktigt vad de kallas.

Hunden mår bra, han spydde ut allting för några timmar sedan. Av allt han fått i sig så var inte det här det värsta. När han var ungefär 2 veckor gammal så rymde han tillsammans med sinna syskon och tog sig ett dopp i skurhinken och började dricka ungefär hälften. Hinken  var fylld med skur-medel och klorin. Men de överlevde allihoppa. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Ninja
0

Hur kunde han ta sig ner i en skurhink 2 veckor gammal, och utan att drunkna?

Citron
0

Ninja, därför att vi har en sådan där röd billig skurhink från IKEA. De är små och den var halvfull. :-)

Ninja
0

Okej :) Tyckte det lät lite otäckt, 2 veckorsvalpar har inte ens hunnit öppna ögonen.. Men dom är ju livliga, det är väl därför de flesta har en liten inhängnad till dom :)

Citron
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ninja, jo, dom hade ju också en inhägnad, men dom rymmde mer än gärna ifrån den. De brukade ofta sitta och gnälla i flera timmar när de satt där inne, så ibland släppte man ut dom en stund. Då sprang de allihoppa på rad, rakt mot balkongen och sedan bara stod där. Det var det sjukaste jag hade sett. Undrade hur de hittar igentligen, huvudena var nedböjda så de nästan släpades i marken, så sprang de fortare än man kan tro deras ben hinner med. :-)

Här är en bifogad bild på en utav valparna. Där var dom inte alls gammla. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson