Mattor hund
Om mina vovvar får gå runt på golvet glider de runt, vilket i längden inte är särskilt bra för deras leder, särskilt stora hundar.
Jag har en sådan trådig, tjock matta som är rätt tung och en annan stor. De är rätt svåra att få rena och väldigt tunga om jag ska skölja dem ute för att tvätta. Min ena hund är dessutom kvalsterallergiker så jag skulle behöva något som egentligen är lättare att få ren så att jag gör vid den oftare.
Vilka mattor har ni och känner fungerar? Någon form av gummi silikon-matta kanske vore optimalt? Gärna något på den billigare sidan. Halkar mattan inte runt är det ett plus men i värsta fall kan jag köpa ett glidskydd separat och lägga under mattorna.
Trasmattor hade jag till senaste kaninen, superlätt att slänga in i tvättmaskin när det behövdes (har även tur att ha tillgång till grovtvättmaskin där jag bor så kunde tvätta i princip alla på en gång).
Kan behövas halkskydd under (men jag har kört utan och det har funkat okej, fick rätta till dem ibland efter att kaninen kört race 😅).
IKEA har en billig slätvävd matta man kan tvätta i maskin också (finns i olika storlekar) https://www.ikea.com/se/sv/p/tiphede-matta-slaetvaevd-svart-natur-20470047/#content
Köpte en (men kändes lite för tunn för kanintassar) och har nu som extramatta i sommarstugan (för när jag haft kanin inne tillfälligt i hage i stora huset).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Tack för tipsen! Ja jag tror två 30-40kgs hundar kanske lyckas glida runt en hel del så jag tror nog kanske halkskyddet lär vara rätt så hjälpsamt 😃
Hur menar du för tunn för kanintassar? Är den obehaglig att gå på, eller? 🤔
#2: Inte obehagliga, bara tunna så de är inte så mjuka och "fjädrande" som tjockare mattor är. Funkar ju bra till kanin men föredrar att ha lite tjockare och mer fjädrande mattor åt dem (eftersom deras tassar kan vara lite känsliga för tryck).
Är som en tunn trasmatta i känslan (Man kan ju dock ha dubbelvikt också om man har den större varianten, är så jag haft den i hage i sommarstugan).
Men har man halskydd under blir ju det lite extra också (beroende på vad för variant man har).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: Jaha då förstår jag! Ja kaniner har ju inga trampdynor så det är nog bättre som du säger med lite mer fjädring
Vi har vetbeds som har gummi på undersidan. Finns stora för bra pris på 4dogs. Jag gör så att jag sprejar dem med Allergone (den sprejen jag har skrivit om) och tvättar för hand vid behov.
Jag köpte en stor murbruksbalja som jag fyller upp med så hett vatten som det går och tvättpulver (har nu köpt såpa) och sedan så viker jag ihop en fäll i taget och stryker/gnuggar/knådar den ren i baljan allteftersom jag öppnar upp och viker om medan den fortfarande är däri. Med ett par rejäla handskar (typ diskhandskar) så bränner man inte händerna.
Jag byter vatten och kör samma sak med den andra. När jag ska skölja häller jag ut vattnet ur baljan, sköljer ur den och vänder upp och ner på den. Sen så lägger jag på en fäll i taget och sköljer den så i kallt vatten. Dubbelvikt, så jag byter håll två gånger. Stol funkar också mycket bra, kanske desto bättre.
Sen får de rinna av så gott det går och när de inte längre är så tunga kramar jag ur hörnen där nästan allt vatten finns och slänger in för centrifugering i tvättmaskinen, sen får de hänga och torka.
Om du har möjlighet att tvätta dem ute blir det desto enklare, speciellt om du har ett bord eller två stolar. Såpa ska väl inte vara skadligt att hälla ut i gräset, tror jag?
Alternativt så finns det billiga mattor med gummiundersida på typ IKEA eller Rusta. Jag brukade ha IKEA-mattor med gummi och de var mycket bra, men blev så tråkiga i färgen då de var ljusgrå. Svarta hallmattor hade varit mycket bättre.
IKEA har också en typ klisterruta som håller kvar mattorna som ska vara bra. Sådana där separata finmaskiga gummimattor att lägga under är däremot totalt värdelösa.
Alla mattor går att spreja med Allergone så för kvalsterallergins skull behöver de inte tvättas så ofta. Sprejen har effekt i 5 månader, men behöver spreja nytt efter varje tvätt.
Annars kanske du skulle kunna köpa en mattvätt? De är faktiskt inte så fasligt dyra. En billig ifrån Kärcher ligger på runt 1500 kr. Det går också att hyra, vilket min pappa gör. Jag har för mig att det ligger på någon 500:ing för att hyra över en helg, så det blir mycket billigare att köpa en egen.