Fästingar…
Vad har ni för knep? Jag plockar dem som en galning men min ena hund verkar vara fästingsmagnet i år och tabletterna som annars funkat gör ingen skillnad.
Ska även samråda med vet men har först fått en tid för nästa vecka.
Tyvärr finns inget repellerande fästingmedel. De som finns gör endast så fästingen dör när den sugit en stund.
Jag har hittills kört Frontline de åren det har behövts och tycker definitivt att den minskar fästingarna jag hittar på honom, även om det är som #1 säger, att det inte ska vara repellerande.
Det är inte heller att de hinner dö och ramla bort innan de hittas, utan det har varit på magen där det syns bra. Han fick massor hela tiden och var besvärad och sen med Frontline blev det kanske 1-3 stycken här och där.
Om tabletter inte funkar, pröva en annan tablett eller spot-on istället?
Det finns också sprej som ska funka mot fästingar. Har allra mest hört om god effekt, men inte prövat själv :) https://www.apotea.se/centaura-250-ml
Vissa lovordar eget hopkok såsom vatten med kokt rosmarin som sedan sprejas på. Man får nog helt enkelt prova för att se vad som funkar för ens egen hund! Undvik dock dumma idéer som att ge hunden vitlökspulver eller annat giftigt. Tyvärr är det många som gör det.
#2 Centura har vi försökt med,fungerat varken på människor eller djur :P just mot fästingar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kör adTab, som är receptfria tabletter, andra året jag kör med det nu och tycker det funkar utmärkt. Inga biverkningar på varken min 12åriga collie, 10åriga aussie eller 3åriga aussien! Och tycker dessutom de håller längre än de 30dagarna det "ska" hålla. Men det är väl samma typ som bravecto osv men kortare period så det kanske inte hade funkat för dig då heller :/
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#2: dom trillar inte av när dom är döda av medel pga medel
#4 Står att det är 1 månad men håller nästan alltid längre än så
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.