Salva till tassar
Min hunds tassar är ganska hopplösa just nu och jag känner att inget funkar. Jag vill hitta en salva/kräm/gel/motsvarande som är rejält vårdande. Min hund är en slickis så det får inte innehålla något dåligt såsom många salvor för ändamålet gör och får gärna vara fritt ifrån en massa skit.
Han är även allergisk mot soja och havre, så det får det inte heller innehålla. Laxolja har jag prövat flera gånger men han blir kass i magen även med en pytteliten mängd, så det kan jag inte ge. Hans mage klarar inte fett så bra längre. De dyra tillskotten vi har gett ett tag nu funkar inte längre.
Undviker helst oljig salva eftersom vi redan har fläckar på alla sänglakan och golvet samt väggen vid sängen (inte kul då vi hyr), men det viktigaste är att tassarna mår bra.
Hittills har vi använt Helosan både vanlig och fotsalva, aloe vera-gel, hemmagjord ringblomssalva, Standardt kalksalva (var egentligen mot jästsvamp), Försvarets hudsalva, ren rapsolja, ren olivolja och tjärsalva.
I princip alla salvor för hund innehåller saker de inte bör få i sig eller så är de svindyra med pytteförpackningar. För referens så vill jag minnas att vi gör av med 2 Helosan fotsalva i månaden, dvs 200 g.
Vi smörjer varje kväll innan läggdags och han sover i strumpor så att det verkligen får sitta på.
Det håller på att spricka och torka upp nu igen, så vad tusan ska vi pröva?
Har du testat Humle Raska Tassar? Den innehåller ingen skit, men är dyr
Jag kollade på denna för ett par månader sedan, men humle är giftigt för hundar så den funkar inte :/ Det känns verkligen omöjligt att hitta någon salva som inte innehåller något som är dåligt för dem.
Jag försökte göra egen salva, men det är alltid oljebaserade recept vilket är trist. Jag får göra lite mer research på glycerol och urea/karbamid.
Molam har en salva som fungerar jättebra, men jag kommer inte ihåg vad den heter. Skall kolla med henne.
Super! :)
K9 Paw´n nose balm 🙂
![]()
Har du inte provat kokosolja!?
Ren/ naturlig kokosolja eller MCT olja innehåller inga giftiga ämnen för varken hundar eller människor.
Vilket kan hjälpa mot olika besvär hos hundar. ( och människor) som tex hudproblem.
Man kan både ge det i maten och smörja in det direkt på huden på hunden.
Då funkar det oftast snabbare än om du bara ger det i maten eller bara smörjer in det.
Kokosolja är det enda jag använder sen många år tillbaka, spec när det gäller huden. Till både mig själv och hundarna vid behov. Då funkar den jättebra.
Så det är inget jag använder dagligen förutom under kortare perioder.
Nu vet jag inte riktigt om det är ett långvarigt problem eller inte.
För långvariga hudproblem beror oftast på att man gett/ ger sin hund fel mat.
Och då kommer inga oljor eller vad du än smörjer in i huden med att funka i långa loppet iaf.
Visst en bra olja kan hjälpa en period, men beror det i grunden på fel mat eller något annat att hunden har hudproblem så kommer problemet komma tillbaka om och om igen.
Det som brukar funka mot hudproblem i långa loppet är att byta ut maten dom får.
Med det sagt så menar jag inte att du ger din hund dålig mat! 😊
Utan att det kanske kan vara så att din hund inte tål den maten (eller någon ingrediens i maten) som han får, även om den är jättenyttig och bra för många andra hundar så kanske den är "fel" för honom.
Jag har ju ingen aning om vad din hund får för mat så det var mest en tanke.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Hela mitt meddelande försvann igår så jag prövar idag istället!
#5 Tack för att du kollade! Dessvärre så är lavendel giftigt för hundar :( Sheasmör ska inte heller vara bra iallafall när det förtärs (även lite över tid), men jag lyckades inte hitta länken om det.
https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants/lavender
Jag tycker att det är riktigt svårt att hitta bra information om olika ingredienser. När jag letade efter ingredienser till salva så kom jag fram till att det knappt fanns någonting som var säkert eller hade information. Jag vill inte heller chansa eftersom han som sagt är en slickis :(
Det är säkert så att vissa saker är okej i en liten mängd när det används utvärtes, men jag vill personligen inte chansa. Speciellt inte nu när han är äldre och mycket känsligare för förgiftning.
Jag lär få luska lite med veterinären, för jag har ändå aldrig hört något om att hundar har blivit sjuka. Fast det finns ju hundägare som ger både vitlök mot fästingar och har kanel i hemmagjorda hundkex..
#6 Det tror jag faktiskt att jag har gjort på både mig och honom. Funkade inge bra. Sedan så är kokosolja förvånansvärt nog ingen bra typ av fett då det innehåller mycket mättat fett. Orkar inte gräva reda på några länkar om det just nu.
Han är kollad för allergier och äter inget som ska påverka honom. Nu har vi äntligen hittat sorter som inte får hans mage att totalkrascha i årstidsbytena också så vi håller oss till den. Bra idé om maten dock!
Han har allergi mot två olika kvalster och är nog lite känslig överlag i huden iallafall delvis till följd av det, så normalt sett brukar han ha problematik av olika svårighetsgrader i perioder. Aldrig så att det inte är hanterbart, som tur är.
Jag glömde att skriva det, men jag såg att man kan köpa glycerin/glycerol som är en mycket vanlig ingrediens i hudvårdsprodukter, så jag ska göra en rejäl research för att se om jag kan få till något hopkok!
- Redigerat 2025-04-17 23:29 av Krullibull