Hundar iFokus

Hundar

Läst 148 ggr
Filippaaxx
1

Kyckling hundben

Hej!!
Har hört vissa som säger att kyckling hundben är farligt för hundar, stämmer det?
Get nu era hundar det?
Alltså tuggpinnar inlindats kyckling

Maleficum
1

Hundar som ätit lite större mängd (typ varje dag) av kycklinggodis (bla tuggben med kyckling runt) som främst kommer från china har blivit sjuka. Inte farligt att ge någon gång ibland men man ska undvika att ge dagligen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
1

Köper inte det, ger endast om vi får det gratis.
Men ger råa kycklingvingar tex

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[alrik]
1

Ger enbart kyckling från bonden hos mina föräldrar. Vågar inte köpa.

Heddiz
1

Jag har alltid gett mina hundar och valpar råa ben från olika djur som kossa, rådjur, älg, osv.
Men framförallt har dom fått mycket råa kyckling vingar från tidig ålder.

En del tror felaktigt att rå kyckling eller råa kyckling ben är farligt för hundar bara för att det inte är bra för oss människor att äta rå eller otillräckligt tillagad kyckling.
Been there done that.😅
Jag åt en otillräckligt tillagad kyckling på en middag en gång för 20 år sen. Efter det så kändes det som om jag skulle dö.

Som tur är så är inte hundar lika känsliga gällande det. Dom blir inte ens påverkade av att äta en kyckling rå.
Tvärtom så mår hundar bra av det istället. Undantag finns väl såklart.

Fast det kan bli farligt om man ger hunden Kokta kycklingben eller andra kokta ben. Vilket gör dom vassa så kokta ben bör man aldrig ge!

Så länge du ger råa ben/ kycklingben så är det ingen fara.
Så istället för att ge hunden en pinne inlindad i något som påminner om kyckling. Fast antagligen inte är kyckling.
Kanske du kan ge hunden råa kycklingvingar istället.
Speciellt om hunden är ovan med ben eller om det är en valp, så är det bra att börja med kycklingvingar istället för kycklingben eller andra hårdare ben.
Kycklingvingar är mycket, mycket mjukare än kycklingben. Vilket är en fördel. 😊

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2025-04-03 18:06 av Heddiz
[Flodbis]
1

Personligen undviker jag kycklinggodis och kycklingben som kommer från Asien. Det finns hundar som dött av det så risken är inte värd det i mitt tycke.

Karmatarerskanise
0

Det stämmer att tuggben med kyckling runt dom har kopplats till sjukdom.

Det gäller ben som tillverkas i kina, eller som tillverkas av råvaror från kina.

Välj bort det om du kan och försök välja nordiskt.