Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2809 ggr
KickanLilja
0

HD/AD röntgen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag funderar på att röntga min Uddis för att kolla så hon är okey. Dock har jag ingen koll på någonting ang. röntgen så nån kanske kan räta ut mina frågetecken?

• Är HD höftled och AD armbågsröntgen eller har jag missat nåt där?
  • Gör man både samtidigt?
  • Går det att göra hos en "vanligt" veterinär?
  • Vad kostar det?
  • Får man svar direkt?
  • Hur gammal ska hunden vara (Udda är 1 ½ år)?
  • Gör man det bara en gång under hundens livstid?
AnneN
0
  • Är HD höftled och AD armbågesröntgen eller har jag missat nåt där? Du har helt rätt
  • Gör mean både samtidigt? man gör båda samtidigt, kan dela upp det om man vill men ser ingen anledning till det
  • Gör man det hos en "vanligt" veterinär? De flesta veterinärer har röntgenapparat och man kan därmed göra röntgen hos de som har det
  • Vad kostar det? har sett priser mellan 800-1200kr om man gör båda samtidigt
  • Får man svar direkt? En del veterinärer kan ge preliminärt svar direkt, men sedan skickas plåtarna till en som läser av dem och sedan skickas svaret till dig
  • Hur gammal ska hunden vara (Udda är 1 ½ år)? Man brukar säga att det ska göras efter 12 månaders ålder eller då hunden vuxit färdigt
  • Gör man det bara en gång under hundens livstid? Man gör det oftast bara en gång om det inte skulle bli något fel senare i hundens liv

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KickanLilja
0

Så då skulle jag kunna göra det samtidigt som jag vaccinerar henne i juli då? Eller det kanske inte går med vaccin och lugnande?

AnneN
0

Jodå det går alldeles utmärkt att ta det samtidigt som vaccineringen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aelsklinn
0

En till fråga gällande detta: Måste man röntga sin hund även om man inte ska använda hunden i avel? Är det vanligt att uppfödare har med detta som krav i valpköpeskontraktet?

Kan tänka mig att det kan vara bra att göra för statistikens skull. Eller vad tycker ni?

SaraC
0

#4 Måste och måste, det finns ju inga krav på att röntga överhuvudtaget. Men SKK och rasklubbar har de som krav på vissa raser (lite olika krav från ras till ras också) för att de ska få reggas/vara medlemmar.

Om man ska använda en hund i avel tycker jag absolut man ska röntga och göra de undersökningar som "behövs" för rasen. Ska man inte avla så är det lite mer beroende på vad det är för ras och vad man själv vill. Vissa vill ju veta vad hunden har för höfledstatus.

Dessutom gör man ju uppfödaren en tjänst genom att ta reda på vad avkommorna till hennes avelshundar har för status. Jag tittar alltid på vad ev. röngtade syskon till hunden har för resultat och inte bara på förfäderna. Många rasklubbar blir säkert också glada om så många som möjligt röntgar hundarna, för att de ska kunna ha så fullständig statistik över rasen som möjligt.

Långt svar ;) Men nej, jag tycker inte man behöver röntga en hund som inte ska gå i avel. Var det jag skulle jag göra det beslutet beroende på rasen och vad uppfödare/rasklubb rekommenderade.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SparklingTindra
0

Men ska hunden användas till t.ex. agility så är det bra om man gör det.

Vattnadal
0

Raser som ofta har problem är dte bra att kolla. Dels för uppfödarens skull, så att statistiken blir rätt. Ger en mastodontavlar-hane massor av höftledsfel kanske han avlas mindre på. Om inte alla kollar ser statistiken bättre ut…

Vidare är det ju bra att veta om det är något fel på ens hund. Man kan ju tex undvika extremt slitande saker och arbeta på att bygga rätt muskler om man har en hund med höftledsfel. Vidare kan man förebygga med glukosamin tidigt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

KickanLilja
0

#5 & #7 Ni pratar om rasrelaterade problem, vet ni vilka av de som räknas hos collie?

Vattnadal
0

Törs inte svara om collie-raserna har problem med HD och AD, men många större raser har det. Golden ligger på ca 30% på HD, de friskare jaktraserna runt 10%.

MVH Elin

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, men jag tänkte om de typ ofta har problem med ögonen eller något sånt=)

Läste på blandrashunder i fokus att man inte behöver ge hunden lugnande när man röntgar om de kan ligga avslappnade ändå. Udda kommer älska att ligga på rygg och bli röntgad. Tror ni att hon kan boka någon som kliar henne på magen samtidigt i en timme eller två?Cool

Vattnadal
0

Du får nog kika på rasklubbarna för de raser det gäller och läsa om ev sjukdomar. Har de några krav på uppfödare om koll på saker för att avla, så kan det ju vara smart att kolla det på sin egna hund.

Vi har inte fått välja att röntga utan lugnande. Vet att många med golden kan få röntga om efter ett tag, pga slappa leder. Detta kan bero på lugnande.

MVH Elin

SaraC
0

#10 Om du syftar på vanlig Collie så vet jag att jag skrev om sjukdomarna i rasen i artikeln om dem. Rasspecial - Collie, långhårig

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar