Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1431 ggr
Peppe
0

Stamtavla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du stamtavla på din/dina hundar?
Hur viktigt tycker du det är med stamtavla?

Aquila har en stamtavla som är fullproppad med champions hit å dit. Jag tycker mest det är en kul grej men vill veta lite hur ni andra ser på stamtavlor

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lena1
0

stamtavlan är jätte viktig i många samman hang om det händer din hund något oförutsett så kan man tex gå tillbaka och kolla förfäderna,,,sedan är det roligt att se varifrån den kommer osv osv…

[Vargnatt-]
0

Aramis har stamtavla. För mig har det inte varit så viktigt tidigare med det, men sambon vill helst ha en hund med stamtavla och jag har ju inget emot det  direkt :)

SaraC
0

Jag har stamtavla på min. För mig är det rätt viktigt med stam, iaf om jag skulle köpa en valp. Vill kunna se hundens bakgrund!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Malin3033]
0

håller med åvan talare!

Therese_Melberg
0

Har stamtavla på alla mina, BC.n och welshterrerin är reggade (i SKK) med riktig stamtavla, russeln har också stamtavla men har är av någon andledning inte reggad

AnneN
0

har en fyrvägskorsning utan stamtavla, men hade jag haft renrasigt hade jag givetvis viljat ha med stamtavla

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KajsaM
0

Håller med #3.

Kristina-
0

För mig är det jätteviktigt med stamtavla och att köpa hund från en seriös uppfödare.

Vattnadal
0

Jag insåg ikväll att min Raksha blir 10 i vår, och med höftledsfel 8som inte visat problem än) och pålagringar på armbågarna, så börjar det närma sig. Kanske får vi 3 år till, men troligen inte.

Projekt leta goldenvalp ska inledas under våren. För mig är det viktigt med en guldhund i huset. Lika viktigt är det att den kommer från en seriös uppfödare, dvs har en stamtavla.

Då man ska skaffa en valp från en ras med så många problem är SKKs Hunddata att släktforska i ett måste. Jag ska kika på föräldrarna till tilltänkta valpar, kolla ögon, höfter, armbågar, resultat på jaktprov och i utställningsringar. Sedan ska föräldrars tidigare avkommor kollas upp, samt föräldranas ssyskon och ett par led bakåt på föräldrarna. Sen är det dags att börja träffa uppfödare, kanske ta mig till goldenspecialen i höst med en väninna som oxå börjar fundera på nytillskott.

För mig är det ett skojigt projekt att leta. Letar i smyg efter en rhodesian oxå. Måste ju ha en ersättare till Vidar oxå, fast han är bara 4 än… Men då det funderas på helt ny ras, kan jag projekta på det i massor av år!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Malin3033]
0

#9 -visst är det kul att leta hund! det tillhör hela köpet tycker jag. dessutom är det så spännande att leta bland alla uppfödare, det tar sin tid men det är det värt!

Vattnadal
0

För mig hoppas jag att det ska få ta flera år att leta!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter