Hundar iFokus

Hundar

Etiketterraserskaffa-hundhundköp
Läst 143 ggr
Mojma
0

Malteser / Shih Tzu

Hej! Hoppas på åsikter här. Vi står i valet o kvalet mellan dessa 2 raser. Input tas tacksamt emot av er som kanske har/haft raserna eller är insatt i dem.

Stämmer mina punkter rätt bra eller är något galet? Nåt annat?

Vi har hund redan, och vad vi vill ha i nästa hund också är väl kort förklarat en trevlig, (i grunden) okomplicerad liten hund som kan hänga med på långa promenader mm o även ta det lugnt hemma i övrigt.

Min oro kring Shih Tzu:

• Dålig Andning? TÅL INTE sommarvärme?
  • Ökad risk diskbråck/ryggproblem
  • Inte hälsosamma ögon
  • Ofta fransysk benställning fram

Oro kring Malteser:

• Verkar ha tendens till separationsångest?
  • Väldigt skälliga?
  • Lite hyperaktiva?

Positiva Shih Tzu:

• Verkar vara fantastiskt okomplicerade, stabila hundar?
  • Inte särskilt skälliga? (alla hundar får skälla, men vissa raserna tenderar att skälla mer än andra)
  • Tycker om "alla" människor?

Positiva Malteser:

• Sunda/friska?
  • Pigga o glada?
  • Tycker också om folk?
Fridaaaa
1

Shih Tzu är en skällig ras. Och upplever inte att de tål sommarvärme sämre än många andra raser.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Heddiz
0

#0: Om du vet redan nu att en zhih tzu kan andas dåligt så vore det kanske dumt att skaffa en sån ras!?
Dels med tanke på att ni vill gå långa promenader med hunden.
Vilket blir svårt om hunden inte kan andas ordentligt.

Du skriver samtidigt att malteser är en friskare ras!?
Så egentligen varför tvekar du mellan en sjukare ras som har svårt att andas och en friskare ras?

Välj den friskare rasen..Vad du än väljer för ras..Så vill du väl ha en så frisk hund som möjligt, eller!?
Eller åtm så vill du väl inte ha en ras som inte kan andas ordentligt.

Både för hunden och eran egen skull!
Det blir mycket roligare om ni skaffar en friskare ras än en ras som ofta har olika hälsoproblem.
Dessutom blir det mycket billigare i längden. Vilket är en bonus.
Kanske inte första månaden iofs då en friskare ras från en bra kennel kan vara dyrare att införskaffa, men senare så blir det oftast mycket billigare i längden, när man slipper betala för veterinär och mediciner varje månad.

Sen beror ju det också på vilken kennel du skaffar rasen/ valpen ifrån givetvis.
Det finns både bra och mindre bra uppfödare gällande alla raser.

Jag måste ju erkänna att jag inte vet mycket om just dessa raser.
Men att man bör välja en friskare ras framför en sjukare är väl inte rasbundet tänkte jag. 😊

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Mojma
0

#2: Mina punkter är alltså mima frågetecken, inte vad jag VET. Det är just vad mitt inlägg handlar om att jag undrar om punkterna stämmer eller inte. Jag kanske uttryckte mig oklart. Om jag visste säkert att shih tzu är en sjukare ras, så skulle valet absolut vara lätt. 😊

Ana.J
0

#2: Det är inte alls alla shih tzu som har problem med andningen, jag själv har haft en sån och de är jätteunderbara. Ts ja tycker att du borde välja en shih tzu men egentligen är båda rasterna otroligt söta så de beror på vilket temperament du söker :)

// Ana

Draken
0

Malteser är, mig veterligen, inte speciellt friskare än chi tzu. Alla kortnosar KAN få problem med andningen, men inte lika ofta som hos plattnosar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Ana.J
0

#5: Precis, sen så kan de ju finnas vissa avelslinjer som har problem men då gäller det att hitta bra uppfödare. TS du kan höra av dig till uppfödare och fråga om du träffa valpar för att se vad du själv tycker, och jämför gärna flera.

// Ana

Heddiz
0

#3: Jaha. Jag förstår!
Det var ju jag som missförstod dig och inte du som var otydlig.
Jag missade dina frågetecken efter det du hade skrivit första gången. Hur jag nu kunde göra det vet jag inte.😅

I vilket fall så vad du än väljer för ras. Så är ju uppfödaren viktig.
Speciellt om du väljer en ras som kanske lättare kan få olika hälsoproblem.
Vare sig det gäller fysiska eller mer psykiska problem.

Sen innan du bestämmer ras helt och hållet först så rekommenderar jag dig att du hittar en bra uppfödare från någon av dom raser du gillar först istället.
Alltså jämför olika uppfödare och deras valpar, osv.
Istället för att bara jämföra olika raser.

Jag har valt alla mina valpar efter om jag har hittat en bra kennel.
Även om jag ibland först ville ha lite andra raser från början så blev det inte dom raserna pga att jag inte hittade rätt uppfödare.

Så uppfödaren är ju superviktig tycker jag iaf.🤔
Speciellt när man är lite ny gällande hund eller gällande en ny ras.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0

#6: Ja så är det ju självklart. Vissa uppfödare och vissa lunher är ju inte så bra. Men det förekommer ju inom alla raser.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis