Schäfer va Malinois
Hej!
Som rubriken lyder,
Ni som har erfarenhet, vad är de stora skillnaderna mellan schäfer och Malinois? :)
Mvh
Vad jag vet och fått lära mig av de som ägt båda är att Schäfer redan är en väldigt krävande och aktiv ras medan Malinois är ännu ”värre”. Större behov av aktivering (fysisk och mental) samt ännu viktigare att träna och ge en stabil bas. (Visst är det sista viktigt för alla hundar men ju större och kraftigare desto viktigare. Skadan blir liksom större om något händer.)
- Redigerat 2025-03-03 10:53 av [Undertaker]
Och enligt mig är ingen av dem en ideal ”fösta hund” att uppfostra och själv lära sig arbeta med. Det är liksom hunden som lider om man inte har tiden eller kapaciteten att träna och aktivera dem. Det är hunden som får ta konsekvensen om något händer.
Det är ganska stor skillnad. Mallar är schäfrar på steroider
(PS malleägare jag skämtar bara bli inte arga!)
#1: mallar är dock INTE större än schäfrar, de är typ lika stora men schäfrar är biffigare. Mallar är bara extremt krävande i jämförelse med schäfrar
#4: Syftade inte på storlek, enbart deras behov.
Och det med storleken handlar både om Schäfer och Malle!
#5: Jaha jag missförstod vad du skrev,
(Visst är det sista viktigt för alla hundar men ju större och kraftigare desto > viktigare. Skadan blir liksom större om något händer.)
Tolkade det som att du menade att mallar var större eftersom de är mer krävande.
#7: Menade mer att stora hundar i sig. Men jag kan förstå att det går att tolka lite fel.
#8: Lätt hänt! 🙂
Jag misstänker att schäfrar är starkare än mallar också för de väger mer och är som sagt biffigare, så det är väl ytterligare än skillnad. Och att alla schäfrar har mer eller mindre en liten sluttning vid bakryggen mot svansen. Men ja, har själv en schäfer och tror det räcker för mig, en malle hade jag nog aldrig vågat äga.
Bäst är nog att få se en Malle i aktion. Även Schäfer. Då förstår man verkligen vilken kraft och energi de har. Väldigt häftiga raser men inget jag skulle nog någonsin känna mig trygg med att äga.
#10: Ja båda är rätt skarpa raser så jag förstår dig helt 🙂
Vill man ha en schäferliknande ras med mindre skärpa tror jag vit herdehund är ett bättre val
- Redigerat 2025-03-03 12:19 av [Flodbis]
#11: Hmm det här var spännande, jag är totalt okunnig inom vit herdehund men varför skulle det vara mindre skärpa i den? :)
#12: Det har med historian om schäfrar att göra. Vita schäfrar var förbjudna ett tag, jag tror en anledning var att de inte är lika skarpa som vanligt-färgade schäfrar men också att färgen ansågs oattraktiv. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Många ville behålla den vita schäfern, de reggades därför som en egen ras (vit herdehund.) Nu har de varit egna raser såpass länge att skillnaderna ändå är märkbara, skärpan ska vara en av de sakerna.
Med skärpa menar jag alltså hundens kvickhet att ta till sig anfall. En skarp hund är inte rädd för att morra till på skarpen och är mer benägen att bita. Skärpa är inte alltid dåligt, det är i många fall något folk söker i en hund. Schäfrar som användes som herdehundar ville man ha skarpa så att de skulle jaga bort rovdjur från boskapen.
- Redigerat 2025-03-03 14:02 av [Flodbis]
#13: Spännande! Stort tack för det! Nytt för mig.
Haft en diskussion med en bekant huruvida schäfer kan lämpa sig som hund för en person med hundvana i form av uppväxt med hundar alltid men där det ändå blir första egna hunden i vuxen ålder. Men då kanske rentav vid herdehund vore bättre lämpad?
Är du intresserad av att äga någon av dem? Isåfall är det bra om du berättar vad du gillar med raserna.
Generellt sett så tycker jag faktiskt inte alls att krävande brukshundar ska vara helt no-no för förstagångsägare, men då kräver det att personen har anledningar för att ha just den rasen samt har träffat rasen och dessutom har en vettig och erfaren uppfödare som kan ge ett livslångt stöd vid både frågor och hantering av felbeteenden (speciellt de farliga!).
Med anledningar så menar jag anledningar till att just ha den rasen. Om personen vill ha en hund som kan spåra så krävs det ingen extrem brukshund, utan räcker med i princip vilken ras som helst. Det motiverar inte för att skaffa en så krävande hund.
Jag tycker att man ska kunna välja vilken ras man skaffar sig till en stor men samtidigt rimlig grad.
Med det sagt så tycker jag att malle är en av de allra svåraste och krävande raserna som finns och den kräver definitivt någon som kan hund utöver grundläggande kunskap. Den kan bli livsfarlig i fel händer, vilket det inte är så stor risk för med en go och gla golden. En malleolat kanske är att hugga på allvar utan förvarning medan en golden drar i kopplet och skäller lite.
Schäfer har på gott och ont väldigt olika linjer med stora variationer i "enkelhet" och hälsa. Mallen är väl tyvärr också påväg dit för att folk vill ha en malle utan att ta den som den är - extremt krävande :/
Jag funderar själv mycket över skillnaderna mellan belgarna (minus mallen) och schäfrar, men har svårt att komma fram till ett svar angående huruvida de tänker efter innan. Det avgör liksom hur väl de går att styra och bryta och hur många steg före man behöver vara. Vissa säger att schäfrar tänker efter, andra inte.
Det viktigaste i alla rasval är att man är realistisk. Det ÄR svårt att veta exakt hur mycket man kan erbjuda hunden och det är väldigt lätt att sitta och planera för att göra ditten och datten, men det lär inte hända om man inte redan har en väg in - vilket blir förödande om man skaffar sig en ras som MÅSTE ha den aktiveringen 5 dagar i veckan för att inte riva huset och MÅSTE tränas av någon som vet vad den gör för att inte lära sig felbeteenden om man gör fel som förare. Olika raser är olika förlåtande för förarfel.
Låt oss ta vår egen motion som exempel. När nyårslöftena kommer in så låter det ofta "jag ska börja gymma 3 gånger i veckan!" Om man redan gymmar 1 eller till och med 2 dagar i veckan så är chansen stor att man kan göra verklighet av det eftersom man redan har vanan inne. Om man däremot aldrig tränar utan är mer av en hemmasittare så är det en stor uppförsbacke att börja gå till gymmet 3 dagar i veckan bara sådär.
Om man har en hund som man är aktiv med och vet att man gillar aktivitet A och B är det mycket lättare att börja med aktivitet C. Man vet också att man visst klarar att gå ut och träna i skitväder eller har en likvärdig inomhusaktivitet för att se till att träningen ändå blir gjord. Det uppepå att lösa vardagen med jobb, ork, ta hand om hushållet och lägga tid på sina intressen.
#14: Ja alltså den största anledningen till att schäfrar (och liknande hundar) inte rekommenderas för nybörjare eller människor som aldrig haft egna hundar är pga skärpan. Som nybörjare lär du göra mer misstag och en skarp hund tillåter inte mycket felmarginal, det finns risk att hunden blir farlig - särskilt om du inte kan rasen eller förstår dig på hundspråk.
Att schäfrar skulle kräva jättemycket motion stämmer, men det behöver alla arbetande hundar. Labradorer behöver exempelvis lika mycket motion som schäfrar men trots det ses labradorer som okej hundar för nybörjare. Det handlar alltså om att rasens mjukare temperament tillåter mer felmarginal.
Exakt hur skarpa vita herdehundar är vet jag inte annat än att det ska vara märkbart mindre än schäfer. Jag tror de lämpar sig bättre för nybörjare än schäfrar, men jag skulle inte kalla dem nybörjarhundar ändå. Jag skulle rekommendera att du vänder dig till rasklubben och träffar uppfödare och olika individer för att bilda dig en egen uppfattning 😀 Det är ju också stor skillnad på att ha växt upp med pudlar eller att ha växt upp med rottisar. Många uppfödare med lite "farligare" raser brukar inte sälja till dig såvida du inte har erfarenhet av liknande hundtyp.
För lite konkreta tips så finns det massor av videor på MH-tester och olika tävlingar på YouTube. Det bör inte vara svårt att hitta videor på varken schäfer eller malle. Det ger en bra bild av hur energin är hos hunden och hur mycket de vill arbeta.
Jag vet att jag var nyfiken på holländare och satt och kollade på MH:n för dem. Efter det så kände jag "nä, aldrig" för att de var så himla extrema och höga i energi. De tänker definitivt INTE efter :P
Sedan så ska man ALLTID träffa rasen och se den in action!
När folk träffar min hund så säger de att han är så lugn och snäll. Har till och med fått höra att "han är så lugn, inte alls som vår boxer var.." men det de inte vet är att han som yngre (innan hälta och rehab) kunde gå 3 timmars aktiv promenad med många sök i skogen och lösspring och sen vilja leka hårt direkt vi kom hem, innan han ens drack vatten. Sen vilade han i kanske 15 minuter och var redo igen.
Även nu går vi 2,5 timme per dag och håller på med nosework/specialsök och rallylydnad/tricks flera gånger om dagen. Annars mår han inte bra, även om det inte är tydligt alls. Jag skulle aldrig rekommendera denna rasen till någon som vill ha en sällskapshund att promenera 1 timme om dagen med och träna lite då och då. Aldrig aldrig!
Med honom har jag kunnat lära mig och utvecklas en hel del trots att jag inte var beredd för vad jag gav mig in på när jag startade på 0 med det praktiska.
Nog tränade jag skiten ur honom för att jag ville få en trevlig och lydig hund vilket han också blev, men inte som han egentligen hade behövt. Jag missade det för att jag var okunnig även om jag gjorde mitt bästa. Han skötte sig ändå exemplariskt, men var helt hopplös att gå med i koppel. Ingen fara med honom dock, vilket det hade varit med en väldigt skarp hund.
- Redigerat 2025-03-03 14:26 av Krullibull
#17: Vad menar du med att tänka efter? Snackar du om impulskontroll då, eller?
#18 Jag antar det. Jag tänker på hur de inte riktigt har något ABC, utan att det mer är "millisekunden jag ser något är jag redan på språng med fullt fokus" :D Såklart något som behöver tränas med de allra flesta raser, men.
#19: Jaha, ja då förstår jag! Min labbe har definitivt sämre impulskontroll än min schäfer, schäfern har ett väldigt intensivt fokus, han är också lättare att bryta men det säger inte mycket då labben har typ fokuset av en dement guldfisk 🤣
Min labbe är golden i detta klippet
https://youtube.com/shorts/mbabX57M_HU?si=jjGKETJMqEe3SwcW
Men haha ja, det går ju definitivt att träna… bara att med vissa raser behöver man extremt mycket mer tålamod 🙈
- Redigerat 2025-03-03 15:00 av [Flodbis]
#15: Ja otroligt intresserad. Men av schäfer. Malinois har aldrig funnits på kartan egentligen då den känts alldeles för krävande men efter att en bekant hade en liten diskussion om det blev jag intresserad över skillnaderna. Hör till rättsväsendet och där träffar vi dagligen både mycket schäfrar och malinois som fascinerar något otroligt.
Ställt flera frågor i trådar här & upplevs snart som tjatig hehe… men konstant läsande om olika raser gör en intresserad av olika hela tiden men den som konstant står kvar i bakhuvudet är en schäfer. Vad man är ute efter? En otroligt trogen följeslagare som man kan göra typ allt med. En hund med ”willing to please”. En hund som orkar med motion & löprundor men också en hund som har en off knapp och kan befinna sig i offentliga miljöer utan att flippa ur. En hund som är driven i sina sök efter främst föremål. Även skydd vore kul men som sagt ingen personlig erfarenhet av det därav ingen möjlighet att garantera det. En hund som är familjekär då sambon inte är en lika nördig hundmänniska på det viset och inte ska behöva ha ett helvete men ingen hund som ska vara med alla hundar & människor den ser utan det ska vara familjen och fokus, inget annat (med det sagt inte äta upp bekanta som kommer hem på besök)
Långt skrivet och de mest aktuella raserna som för tillfället fastnat skiljer sig extremt… schäfer, finsk lapphund och MAS. (Nu dök ju vit herdehund plötsligt upp också… haha.
Jag har haft både Schäfrar och Belgare som Lakke och Malle.
Och den största skillnaden mellan dom har varit deras reaktionstid.
Hur snabbt dom reagerat och lärt sig olika saker.
Belgare reagerar i regel mycket snabbare än Schäfrar som är långsammare på att reagera och agera.
För att dom är större än Belgare. Och inte lika smidiga.
Vilket kan vara både positivt eller negativt beroende på vad du vill ha för typ av hund.
Även om Schäfrar är fysiskt starkare och väger mer än en Malle.
Så reagerar en malle snabbare och orkar dessutom hålla på längre vid behov pga att dom
är smidigare.
Förutom just snabbheten/ smidigheten så är dom väldigt lika varandra när det gäller andra saker.
Jag älskar både Schäfrar och Belgare.
Och båda raser har sina för och nackdelar.
Det finns nackdelar och fördelar med alla raser, vad du än väljer för ras.
Vill du ha en hundras som lär sig saker jätte snabbt och reagerar snabbare än blixten vad det än gäller så bör du välja Malle.
Vill du ha en mer "sansad" hund som tar längre tid på sig att lära och reagera så bör du välja Schäfer. 😅
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#20 Intressant! Labbar kanske också har en del envisa och "kan själv" i sig, vilket skulle förklaras av att de ändå ska användas vid jakt som kräver självständighet. Jag har definitivt en envising här hemma, vilket är anledningen till att jag inte lär skaffa en till curly och tittar mer just på brukshundarna som är mjukare.
Min pojk KAN men jäklar så mycket man kan behöva vara på honom med vissa saker om han tycker något själv. Det känns ofta som att jag har och göra med ett trotsigt småbarn.
#21 Jag tycker att du ska kika på olika retrievers och spaniels. Det finns mycket fint däri! Lapphundarna skäller mycket då de är spetsar, är ganska så självständiga och inte jätteintresserade av träning utifrån vad jag har läst vilket är varför de går bort för mig.
MAS gissar jag på är fortsatt dåliga mentalt i en stor utsträckning. Sök själv här på iFokus och se vad folk säger om dem.
Utifrån dina tidigare trådar så skulle jag säga att schäfer inte är det bästa valet, då du inte verkar vara säker på vad du vill och jag inte tycker att det verkar som att du "behöver" just en schäfer för att få de egenskaperna du söker. Dina önskemål passar in på väldigt många raser.
Sedan så får du också tänka på att de vettigaste uppfödarna håller på med bruksschäfer, dvs den typ av schäfer som MÅSTE få jobba. Ibland så dyker det dock upp individer som inte håller måttet och letar nya hem. De kan fungera bättre i en "vanlig" familj :)
Använd gärna Köpa Hund för att sålla raser. Läs igenom beskrivningarna och dokumenten, läs på rasklubbarna och uppfödares sidor. Tyvärr tycker jag att belgarnas beskrivning brister då de är väldigt olika trots att de räknas som samma ras.
#22 Man måste dock tänka på att mallen lär sig fel saker lika snabbt, vilket INTE är lämpligt i händerna på en nybörjare. Jag tycker absolut inte att TS ska skaffa sig en malle. Sedan så får du tänka på att din ribba är mycket högre än hos TS då du är van vid de raserna. En trög schäfer för dig kan ändå vara alldeles för snabb för en ovan.
#22: lär de sig blixtsnabbt lär de sig olater lika snabbt också. Det blir viktigare att du gör rätt från början med en sådan hund. Även det faktum är om du inte är van med skärpan hos dessa raserna riskerar du få en farlig hund.
#23: Ja det är väl en typ av envishet kanske. Samtidigt ska de ju apportera så där är det ju viktigt att de inte är envisa utan samarbetar med jägaren för att apportera vilt. Jag tror bara de är överexalterade och inte riktigt kan välja vad de vill göra, haha 😁
Håller helt med dig i allt du skriver!
Sedan vill jag inte påstå att schäfrar på något sätt är långsamma. Både fysiskt och psykiskt. Han springer mycket snabbare än min labrador, han far iväg som ett skott skitsnabbt. Kanske är han långsam jämfört med en BC eller malle men det är ju inte riktigt "vanliga" hundar att jämföras med 😉 Han är även väldigt snabbt på att plocka upp saker. Han är faktiskt extremt intelligent och lyssnar mycket på när jag pratar med min sambo. På något vis lär han sig själv vad ord betyder.
Exemplet som hände senast är "hallå." Jag har aldrig någonsin lärt honom vad hallå betyder. Varje gång jag svarar i telefon och säger "hallå??" så börjar han skälla och springer till fönstret/ytterdörren, för han har lärt sig att "hallå" betyder att man hälsar på någon, han tror alltså att någon kommer. En massa ord har han lärt sig på detta viset bara genom att lyssna på när jag pratar. Det är faktiskt väldigt fascinerande haha. Säger jag ordet "ben" springer han till godisskåpet för han har på något vis fattat vad hans tuggben heter trots att jag aldrig använt det ordet med honom.
- Redigerat 2025-03-03 19:50 av [Flodbis]
#23: Du har rätt!
Dom lär sig både negativa och positiva saker lika snabbt.
Det var det jag menade när jag skrev "Vill du ha en hundras som lär sig saker blixtsnabbt VAD DET ÄN GÄLLER så välj malle"
Alltså menade jag att dom också lär sig dumheter lika snabbt som bra saker.
Jag har aldrig skrivit att Malle är en bra nybörjarhund. Det är dom absolut inte!
Det är en underbar ras, men dom kan bli farliga om du inte vet vad du gör.
En bra uppfödare av Malle eller Lakke säljer inte en ens en valp till en nybörjare, pga att dom vet hur dom funkar.
Jag är uppväxt med Shelties och Schäfrar och hade en 3årig Beardis när jag hittade min 1a Belgare. Trots att jag var
hundvan så var uppfödarna först lite skeptiska till att sälja till mig, pga att jag inte hade erfarenhet av Belgare.
Men hur sjutton ska man få erfarenhet av belgare om alla skulle säga så .😅🤔
Iaf så fick jag köpa honom efter mycket om och men.
Fast jag fick stor hjälp av uppfödaren den första tiden med träningen.
Eftersom jag var "nybörjare" på Belgare så fick jag extra stöd jämfört med dom andra valpköpare som haft Belgare förut.
Så vad man än skaffar för hund, speciellt om det är en brukshund så är det viktigt att man skaffar från en uppfödare som hjälper en vid behov.
Vare sig man är nybörjare eller van.
Fast TS frågade ju om skillnaden mellan malle och Schäfer.
Inte vilken ras som var en bra nybörjarhund.
Hade TS frågat vem av Malle eller Schäfer som var bäst nybörjarhund. så hade jag svarat Schäfer! Absolut inte Malle!
Schäfer kanske inte heller alltid är en bra sk "nybörjarhund",
men schäfer är enligt min erfarenhet bland dom mest lättränade hundraserna som finns.
Iaf bland brukshundarna.
Schäfrar är mer angelägna om att göra vad du vill.
Malle däremot gör saker som dom själva vill! 😅 Vill man samma saker som sin Malle så går det enklare att träna dom än om man olika åsikter.
Så man bör kanske vara någorlunda erfaren med malle för att få det bästa resultatet. Eller ha någon som kan hjälpa en åtm.
Sen finns det ju såklart alltid undantag från regeln.
Så jag pratar generellt.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#25: Du har också rätt!
Schäfrar är ju INTE långsamma.
Det var inte vad jag menade riktigt.
Jag menade jämfört med Belgare så är dom lite långsammare.
Stor skillnad på långsam hund och långsammare hund.😅
Schäfrar är lika intelligenta som Belgare, men skillnaden är att Schäfrar är oftast mer försiktiga och inte lika "galna" som Belgare.
Belgare reagerar innan dom ens hinner tänka till många ggr.
Schäfrar är ju tyngre och starkare rent muskulöst än malle.
Och det finns ju fördelar med både ock.
Fast båda är ju lika intelligenta.
Därför som polisen använder både Schäfer och malle till olika saker.
Dom är båda lika viktiga, fast på lite olika vis.🤔
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2025-03-04 19:51 av Heddiz