Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 3006 ggr
[Malin3033]
0

Agility frågor

Jag och Ronja tänkte satsa på agility framöver men har lite frågor ang. agility. Så skulle vara underbart om ni kunde svara. :)

• Vilka mankhöjder gäller för alla klasser?
  • Hur många pinnar måste man ta innan man går upp till nästa klass?
  • Är "bordet" med i alla tävlingar och i alla klasser?
  • Vilka hinder är egentligen med i hoppklassen?
  • Gör det något för en sheltie att börja med agility någon månad innan ettårsdagen?
  • Bör man röntga hunden innan?

Flera frågor kommer säkert dyka upp, och andra medlemmar som har frågor är välkommna att skriva frågor i tråden så kan vi samla allt i denna tråd!

PumiTerror
0

tre pinnar, bordet finns knappt i sverige om du inte tävlar

SM/VM. Alla utom balanshindrerna.

nej men du behöver ju inte gå balandhindrerna och inte hoppa för mkt.

ja, innen du börjar aldrles för mkt, glöm inte att stretcha hunden och värma upp den!

Sara40
0

Här kan du hitta svaren på många av dina agilityfrågor.

Lycka till!

[Malin3033]
0

Tack för svaren

#1 - det sägs att streching inte är bra för hunden ?

PumiTerror
0

det är inte bra om man inte vet hur man ska göra, man kan gå en kurs

Therese_Melberg
0

#3 jag tycker man ska vara JÄTTEförsiktig när man strechar. Jag har slutat strecha mina eftersom jag har hört alldeles för mkt skräckhistorier om felaktig streching. Jag känner inte att jag, även om jag vet ungefär hur jag ska göra, är så säker att jag tycker det är värt att ta risken… Jag kör istället med att värma upp ordentligt före träning med promenad, olika trick, springa lite med hunden osv, ha täcke på hunden så fort den är stilla en längre stund och varva ned den efter träning (med täcket på). Sen brukar jag massera dem en stund på kvällen istället, vet inte om det hjälper, men hundarna gillar det =)

[Malin3033]
0

okej, då tror jag köper ett täcke istället. :) vilket material? fleece?

Therese_Melberg
0

#6 Beror på vilken hund man har och hur kallt det är, har ett obtrack-täcke på sommaren (om det inte är jättevarmt) och på vintern har jag det med ett fleece-täcke under, funkar jättebra på min lite frusna JR. Har man en hund med lite mer päls kanske man kan ha bara ett vanligt träningstäcke på vintern också. Sen finns det ju riktiga vintertäcken att köpa med. Så det beror som sagt på vilken hund man har, det man ska tänka på är att ha ett täcke ( t ex obtrack) som går ner över lårmusklerna och under magen för att få så bra skydd som möjligt.

PumiTerror
0

Ja, jag brukar inte heller strecha, men ja har därimot hört att de är bra.. Men jag brukar säga till så många som möjligt om att värma upp osv, för när jag började men min ena pumi så visste jag inte om de alls, så nu är han jätte stel.. Inte kul..

SparklingTindra
0

#6 Du behöver absolut inte ett täcke på din sheltie. Täcke är för raser som kanske fryser och därför blir kalla om lederna. Dessutom är det så att dom delar på hunden som egentligen behöver värmas, är delar som ett täcke ofta inte täcker.

Tindra fryser inte ens i 40 grader minus så du behöver nog inte ett täcke. Kom bara ihåg att värma upp både före och efter agilityn. =)

Massage, som #5 nämnde är juh också väldans bra och det brukar jag också göra lite då och då.

Therese_Melberg
0

#9 Täcket är inte för att hunden fryser, utan för att, speciellt om det är kallt ute, musklerna inte ska kallna för fort och bli stela. Man behöver iof inte ha ett jättetjockt vintertäcke om man har en hund med lite mera päls, men ett täcke (som t ex obtrack som jag nämde i 5) är jättebra för att skydda musklerna. Det täcket går dessutom ner på låren och in mellan frambenen för att skydda bröstkorgen. Kan läsa mer om obtrack på  http://www.obtrack.com/sv/index.html

Therese_Melberg
0

http://www.obtrack.com/sv/skrylle.html där var det mer info om varför de är bra att ha täcke på hunden…

[Malin3033]
0

okej, men eftersom jag har en hårig sheltie som aldrig fryser får jag se lite, har nog inte tänkt att träna så mycket på vintern heller.

PumiTerror
0

men om man kört några varv på agilityplanen och sen ska lämna hundarna ett tag o köra igen, då är de ju inte bra att musklerna blir kalla de blir dom fast man han päls.

SparklingTindra
0

Jo, jag vet att musklerna blir kalla, men ska man köra med en annan hund efteråt eller lämna dom och sen köra igen så tycker jag att man ska varva ner hundarna först innan man kör med nästa hund/lämnar hunden. Det är mycket bättre än ett täcke. Jag talar av erfarenhet av min egen sheltie. Hon skulle svettas ihjäl om jag satte täcke på henne även om det var kallt ute. Jag tycker inte att det är nödvändigt att ha täcke på en varmpälsad hund om man ser till att värma upp ordentligt före och efter. =)

SparklingTindra
0

Dessutom så såg jag att #0 bor i strängnäs och där är det väl inte så kallt att musklerna blir såpass kalla att man behöver täcke på.? Det tror jag då inte.

Therese_Melberg
0

#15 Ja, det får man väl besluta själv. Tänker inte tvinga någon att sätta täcke på sin hund. Men jag själv har täcke på mina när vi tränar/tävlar eftersom jag oftast kör bägge två och då inte hinner varva ner så mkt som de skulle behövas för att de inte ska bli kalla. Nu är min JR iof en väldigt frussen vovve ändå, men BC.n är inte det, men jag har täcke på henne iaf. Ett bra täcke ska släppa in luft och låta musklerna svalna lagom fort för att förhindra att de blir stela och kalla. Det tar mig ca 10 min att varva ner hunden ordentligt, och det hinner jag absolut inte med varje gång jag ska byta hund. Visst varvar jag ner/värmer upp igen när de har suttit still ett tag, men inte lika mkt som innan och efter träningen. Därför tycker jag det är bra med täcke på, både mellan träningspassen och när man varvar ned efter träningen. Jag vet också att det är många inom agilityn som har täcke på sina shelties, så någon nytta måste det ju göra även på dem. Ett så dyrt täcke som många av de "riktiga" träningstäckerna är tror jag inte man köper bara för att ha…

SparklingTindra
0

#16 Jovisst ska man besluta det själv, jag äger bara vad jag tror om täcke på sheltie. Men sen så har juh iofs inte alla shelties så mycket päls som min har heller.. Jag har bara utgått från min egen hund som tillbringar större delen av kvällarna springandes ut och in från balkongen för att hon tycker att det är för varmt inomhus.

Jag för står att du har täcke på dina hundar som inte har så mkt päls och så, men min skulle aldrig klara av att ha det. Hennes päls funkar på ett sånt sätt att täcken och sånt bara är överflödigt. Men som sagt så finns det juh shelties med mindre päls som kanske skulle behöva täcke i sådana situationer. Så du har helt rätt om att många hundar skulle må bra av att ha täcke mellan träningspassen. =)

Ronja06
0

Hoppas det är okej om jag frågar en fråga också…

Jag har nyligen hittat en inofficiell agility tävling jag vill anmäla till. Det kommer att bli första gången jag tävlar med min hund, och även första gången jag tävlar inom agility! Så min första frågar är hur man vet vilken klass hunden skall vara vid då man skickar en anmälan? (jag vet vilken mankhöjd hon har, men har det inte nerskrivet et.c)

Sedan skulle jag vara jätte glad över lite nybörjar tips inför tävling. (vad som är bra att tänka på). Väldigt tacksam för svar!

Mvh Emelie Förlägen

SparklingTindra
0

Klass 1 är första, men det har inget med mankhöjd att göra. Men sen ska du anmäla om den ska hoppa i small, medium eller large. Hur hög är Ronja?

Therese_Melberg
0

#18 Klass 1, 2 och 3 har ju att göra med hur duktig hunden är. Man börjar tävla i klass 1 och får då "pinnar" om man kommer bland de 15% bästa och har ett nollat lopp. För att bli uppflyttad från en klass till en annan krävs tre pinnar.

På en officiell tävling måste hunden vara mätt innan den startar så att man vet att hunden tävlar i rätt storleksgrupp, det är

small- med mankhöjd upp till 34.99

medium- mankhöjd 34.99-42.99 cm

Large-  mankhöjd 43 och över

du kan läsa alla reglerna här:  http://sbk.nu/5054.epibrw

Ronja06
0

Tack så mycket för svaren. Klasserna vet jag redan om. Så man behöver alltså inte ha det nerskrivet vilken mankhöjd hunden är på en inofficiell agility tävling?

#19: Ronja har en mankhöjd på 40cm

Mvh Emelie Förlägen

SparklingTindra
0

#21 Nej det måste du inte. Man kan ofta begära mätning där om man vill, så länge som hunden inte är slutmätt och har det inskriven i sin tävlingsbok. Men eftersom att hon är så pass mycket mindre än Large (43 cm och uppåt) så tror jag nog inte att du kommer att bli ifrågasatt. =)

Therese_Melberg
0

#20 medium ska självklart vara mellan 35 och 42.99 cm