Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 638 ggr
blackangel
0

vilket e bäst?

Har 2 hundar varav den minsta drar någe så fruktansvärt. har tränat på alla sätt, kastrerat han m.m m.m undrar nu om ni har nå bra tips. Har testat stryp men fy han bara drog o höll på o kvävas. Sen har jag gå fint sele men han drar ändå, har beställt halti nu någon med erfarenhet av det? min andra hund dock valp ännu har även hon börjat dra det e så tråkigt då promenaden skall bli en kamp:(

Xiox
0

Kan förstå att de är jobbigt!!..har du provat dressyr sele``

SparklingTindra
0

Jag tycker att du ska skippa idén med halti, det kan gå riktigt fel om man har en sån på hunden. Prova att säga åt honom när han börjar dra och så stannar du samtidigt eller backar. När han inte längre drar/när han följer med dig åt andra hållet så berömmer du honom och fortsätter framåt. Det måste upprepas helahelahela tiden under en ganska lång period för många hundar, men har man bara tålamod så brukar det lösa sig. =) Ha också helst sele på hunden eftersom att det är det mest skonsamma (inte gå fint sele, för det kan dom få skavsår bakom benen av)

blackangel
0

mm man får ha tålamod men ibland blir man ju bara gaaalen

kerstinjoh
0

Galen är ordet!

Och mycket mer tålamod än vad hunden har. Och alltid vara konsekvent. Puh, vilket jobb att vara hundägare! Men tålamod och konsekvens fungerar!

Ellenfyrkant
0

Jag hade också problemet för ett tag sen, det var inget stort problem för mig dock. Men jag kan ju ändå berätta för dig hur jag gjorde. Varje gång han drog så ryckte jag tvärt till  i kopplet och sa bestämmt NEJ! Och varje gång han då slutate fick han beröm. Han blev lite paff de första gångerna när han fick ett  ryck i kopplet. Men det var ju inte behagligt precis och min hund är sånn att han gör ALLT för att vara till lags så han lärde sig fort att det var fel och slutade då. Sen vet jag inte hur stort problemet är hos dig. Tänk på att berömma MYCKET när han/hon väl inte drar utan kanske går till dig isället!

Hoppas mitt tips var till hjälp och lycka till! /Ellen

Mvh Ellenfyrkant

nobsan
0

Gå en dressyr kurs så du får lite hjälp på traven. Du förstör dina axlar annars.  Det mysiga med promenaderna försvinner när det bara blir en kamp.

Kleverin
0

#2 vi har blivit rekomenderade en halti på vår hund som drar, men dragit oss för att köpa någon än eftersom hon är så pass ung.. får jag fråga vad som kan gå fel? skada hunden eller vad??

AnneN
0

Med halti så kan hunden få nackskador om hunden eller den som håller i kopplet av någon anledning råkar tvär rycka eller rycker för hårt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kleverin
0

#8 tack för svaret!!!

Xiox
0

hihihiihih =)

Karmatarerskanise
0

Jag blev också rekommenderad halti. Ska kolla upp med min vet hur många hundar som kommer in med skador av just halti.

blackangel
0

HemlisJag har nu faktiskt införskaffa en halti, faktiskt funkar det kanon hon drar ej då hon direkt automatiskt blir att titta åt sidan o då stannar hon, garanterat bra tyckte jag iallafall. jag har även en sorts lina som e kollplad till ett vanigt halsband som den går igenom svårt att förklara men men värt att prova:)

muirab
0

Har en väninna som aanvänder halti på sin grandis och det har funkat otroligt bra.

SparklingTindra
0

Men var försiktig. Om det t.ex. är halt ute kan det sluta väldigt illa, t.ex. om du halkar till, för då blir det ett ryck i haltin

Roger
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Halti med extra länk "SAFTY STRAP"inringad bild.

L1ll4n
0

Våran vovve drar också i kopplet och jag går lite, och om han drar så brukar jag gå, sen säga sitt = han sitter, jag går en bit (5m) säger sitt igen osv.

kerstinjoh
0

Säg nå't som jag inte provat på bångstyrige Alfons. I ren desperation köpte jag en halti till honom. Toppenbra!! Han drog inget!Glad

Problemet var bara att han vägrade gå överhuvudtaget!SkrattandeSå nu kör vi gamla hederliga metoder. Stopp och konsekvens när han drar.

KickanLilja
0

#17 Det känns som om jag har provat allt med Udda med…Nu gör jag så att när hon drar så backar jag tills hon vänder och är vid min sida igen, det funkar jättebra på henne…

SparklingTindra
0

#18 Det är en jättebra metod. =) Man kan också använda den liknande metoden att när dom drar så stannar man och sen så måste dom t.ex. sätta sig eller komma fram till en för att man ska fortsätta. Dessa metoder tar lång tid men sen sitter dom, och är dessutom enligt mig dom skonsammaste metoderna.

Hundar_e_mitt_liv
0

Hundar tar ju på ens energi , om du är stressad märker hunden de och då kan den bli ''fundersam'' och undra vad det är då kan dom dra men jag tror inte att de är det då men tänk på att hundar känner hur du är innuti dig om du är glad och ger dom postiva saker kanske dom inte drar =) Det kan va värt att prova. Drar han om de kommer en hund eller om det inte gör det i alla fall?

Men har ett tips till dig ändå , när dom börjar dra så sätt dom ner och vänta tills dom blir lugna o sen gå i gen , (!)