Omplaceringsvalp
Jag skulle vilja ha era åsikter och erfarenhet att ta en valp som omplacering. T.ex från ett shelter (kommer inte på det svenksa ordet!). Vad ska man tänka på när det gäller blandrasvalpar som omplaceringar? Nåt särskilt att tänka på om man ska ta en rashundvalp som omplacering?
Tacksam för svar/ Linn
Du ska ju kunna mycket om hundar innan, en omplacering kanske inte är en bra första-hund, beroende på vad den har varit med om. Men om du hittar en valp med bra lynne är det ju ingen fara.
Helena
Omplaceringar brukar väl va närmare året som yngst. Vill man ha en ung omplacering ska man tänka på att det är i den åldern hunden har som mest hyss för sig, testar gränser osv. Är det då en omplacering kan det bli en tuffare match än om du haft valpen själv från början.
Det jag kan komma på nu spontant att tänka på när man tar en omplacering, oavsett om det är renras eller blandras, är att ta reda på varför den ska omplaceras, om man får ta hunden en tid på prov först, att den är vaccinerad/id-märkt, veterinärbesiktigad och gärna vart den kommer ifrån (uppfödare el. fd. ägare) så man kan kolla upp bakgrunden på föräldradjuren.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

En sak att tänka på med hundar som inte bott inne i hus ed med familj, är att de är stora i kroppen, och når bord, bänkar od och har energi och hyss i sig som en tonåring, medan de är ouppfostrade som en 8 v valp. Vi har tagit hem en 7 mån husky, direkt från hudngård, och gör aldrig om det! Inte om hunden ska bo inne i alla fall!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
# 3 Ser riktigt framför mig den cirkus det blev.
Hm, ja där fick jag mig allt en riktigt tankeställare… Nej, eftersom vi inte haft någon hund innan är det nog ingen bra idé med omplacering som första hund.
Men då ploppar genast fler frågor upp i mitt huvud:
Vad ska man tänka på vid köp av blandrasvalp? Finns det kombinationer av raser som är direkt olämpliga? Vad är era erfarenheter?

finns en artikel om vad man ska tänka på inne på blandrashundar.ifokus =)
http://blandrashundar.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=592eef39-c4cc-43e8-a949-8b8a25c0e7a9
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Varför vill du ha blandras ?

Det är väl inge fel med blandraser? *nyfiken*

Absolut inget fel på å ha blandras, bara det att man bör kolla upp att alla raser i den blandningen passar en helt och hållet då man aldrig kan veta exakt vilka rasegenskaper hunden får
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#7 Måste det finnas en speciell anledning till att vilja ha blandras? Jag förstår inte riktigt frågan…

Säger som dig #10!
Tycker det var en dålig fråga..om vi ska ha en hund efter våran, så kanske det också blir en blandras..
#7 är du imot blandraser eller?

Jag jobbar just med omplceringshundar och för att ta en omplaceringsvalp från utlandet ska den vara minst 3 månader innan den ges rabies sprutan sedan ska det gå ytterligare 4 månader + 10 dagar innan ett blodtest ska göras, avmaskning mm som sedvanliga vacciantioner ska vara med . Om du ska ha en rashundsvalp ska u nog uppsöka en rashundsuppfödare i det land du vill ta hunden ifrån. är så lätt att det kan fuskas med renrasiga papperen och att det blir fel i dem ,och få en renrasig hund från ett hägn där det förekommer mer blandraser än renrasiga hundar rekomenderar jag inte dej att ta ifrån. Och med dem jag jobbar med så kastreras alla hundar före leverans och i vissa andra föreningar görs så också och vad skaman då med en renrasig hund till går inte att ställa ut eller avla på.
Men bra och trevliga hundvalpar går att fås via mig som jobbar med ungerska hundar :)

Jag ställde en fråga, fick inget svar, istället frågor tillbaka….
Det är inte "fel " med blandraser, men jag har svårt att förstå vitsen. Innan man skaffar hund är det viktigt att tänka på vilken sorts hund som passar mig/min familj. I sverige finns det 400 godkända raser, så chansen att hitta en passande ras är stor. De renrasiga hundarna har avlats fram för ett visst ändamål/vissa egenskaper. En vallhund tex fungerar tex annorlunda än en jakthund. En blandras är litegrann att köpa grisen i säcken. Jag känner många trevliga blandraser, men har också sett exempel som inte varit lyckade.
När du köper en renrasig hund får du en stamtavla, där kan du följa din huns släkt bakåt i tiden. Tex via webstamboken kan man komma långt bak och se förfädernas meriter mm.
När man skaffar hund kanske man först o främst tänker på att ha den som sällskap. Men så kommer man på efter ett tag, att det vore roligt att tävla. Då kan det vara tråkigt att upptäcka att man inte kommer så långt med en blandras.
Min första hund var en blandras ( Irländsk setter/Irländsk röd och vit setter ) men sedan dess har jag valt renrasiga hundar ,har en labradorvalp nu som är min sjunde hund . Undantaget var en liten blandrastik ( Papillon/Cavalier) som behövde omplaceras och fick komma till oss.
Många skaffar blandraser med argumentet att de är billigare i inköp. Men tittar man i annonser så är blandraserna snart ifatt de renrasiga hundarna.
Hm , jag tycker inte att skälet att blandraser är billigare är något giltigt skäl till att köpa en. Jag har hört om många blandras valapr som sålts för ca 8000-9000 dvs. lika mycket som en rashund. Detta tycker jag verkar mer seriöst av de som föder upp blandrashundar. Och jag vill defenitivt köpa hund av en mycket seriös uppfödare, vare sig det blir blandras eller renrasig hund.
Jag tänkte mer hålla mitt sinne öppet för möjligheten att köpa en blandrasvalp. När man kommer till det skedet att man söker aktivt efter valpar kanske man hittar en blandraskull som man faller för pladask.
Därför skulle jag vilja veta mer om vad man ska tänka på vid blandrasköp, så att man inte, som du säger Silenos, köper grisen i säcken.
Jag ska kolla in artikeln på blandrashundar.ifokus.

Få tag i en bra person eller förening som förmedlar hunden och som du känner att du får bra och kunnig svar av .