Engelsk springerspaniel vs Welsh springerspaniel vs Cockerspaniel
Hej!
Jag har efter ett års funderande kommit fram till att jag ska skaffa hund nu under 2025. Jag har hunderfarenhet från tidigare i och med att vi har två cavalierer hemma hos föräldrarna och var mitt ansvar att uppfostra, träna och sköta på daglig basis. Detta gjorde jag mellan att jag var 16 till att jag flyttade hemifrån vid 21. Jag älskar spanielar, men vill inte skaffa en cavalier pga deras alla hälsoproblem. Därför har jag läst in mig på de andra spanielraserna och kommit fram till tre kandidater; Engelsk springerspaniel, Welsh springerspaniel eller Cockerspaniel. Jag söker en hund som vill hänga med mig på dagliga långpromenader, springturer på veckobasis och som vill träna lydnad, rallylydnad och agility. Jag kommer att gå kurser och träna för tränare varje vecka med min framtida hund. Jag har relativt mycket tid att sätta på träning av hunden. Som veterinärstudent så är rasens hälsa även viktig för mig.
Så nu tänkte jag höra om det finns någon här som har något att säga om dessa raser? Jag har natuligtvis läst på en massa om dem, men känner att jag gärna skulle höra någons personliga erfarenheter om raserna och främst skillnaderna mellan dem. Extra tacksam är jag om det finns någon som haft två/flera av dessa raser som vill berätta lite.
Tack på förhand!
Dottern hade en Welsh Springer spaniel, och han var med på precis allt. Om han inte kom ut på massa aktiviteter under dagen av någon anledning, så var han nöjd med kortare promenader och sedan ligga i soffan och mysa.
Så med din aktivitetsnivå och min egen erfarenhet så tror jag Welsh skulle passa bra för dig.
Vet faktiskt inte hur det är med aktivitetsnivån på de andra två raserna.
- Redigerat 2025-01-21 09:05 av Draken
Cockerspaniel hade vi två i släkten. Båda älskade att vara med på äventyr, hade energi nog för långa promenader och löpturer. Båda gillade att bada.
Ena var dock lite mer reserverad när det kom till människor. Den andre älskade människor och skulle alltid hälsa på alla och leka med alla. De kunde även förvandlas till kelgrisar och soffpotatisar vid "behov".
Tycker rasen även verkade "extremare" än vissa andra när det kom till att bära runt på saker och visa upp sina skatter. Båda kom alltid springande med skor, gossedjur och annat. Inte bara när de hälsade heller.
Väldigt matglad ras, även lätt att motivera med mat. Kann gärna vara lite envisa ibland dock.
Tänk på att rasen kan ha problem med hjärtat och trots bra uppfödare kan man ha otur.