Hundar iFokus

Hundar

Etiketterövrigtvalparavel-och-genetik
Läst 267 ggr
Mojma
0

Avelsfusk

Hej!

Har en fråga. Säg att jag ska köpa en renrasig valp, (den är reggad i SKK har kollat) o påstås då vara efter 2 skk föräldrar.
Kan man om man har otur, få en tex import valp som inte alls är efter de föräldrarna som påstås? Eller en valp född i Sverige men som ändå inte har dom föräldrarna som påstås?

Det är väl bara att chippa en valp o så är det med det? Tänker jag fel?

Är det inte egentligen bara så enkelt som att en oseriös person tar valpar efter en mamma o pappa, men sedan regnar valpen under andra hundars namn?

Karmatarerskanise
0

#0: det händer. En uppfödare blev påkommen för några år sedan. Det enda sättet att avslöja det på är ju dna test, och det görs ju inte som standard

Mojma
0

#1: Kan alltså hända att en valp inte ens är svenskfödd o ändå lyckas gå att få reggad i skk? Det är en obehaglig tanke 🥵

Majken!
1

#2: jag har en hund som inte är svenskfödd men som nu är reggad i SKK, och det är inget konstigt med det. Men det innebär ju dock att hunden är registrerat korrekt i ett annat land och den sedan importeras till Sverige.

Mojma
0

#3: Det är en annan sak, som du säger inget fel med det. Vad jag menar är om valpen är en smuggel valp, o "uppfödaren/privatpersonen" här i Sverige påstår sig ha fött upp den själv o sen reggar den med stamtavla här. Dvs ljuger om vilka föräldrarna eg är då de inte ens finns i Sverige. Så menar jag. Detta i syfte för att enbart tjäna pengar på hundar alltså. Detta är väl görbart i praktiken?

Karmatarerskanise
0

#4: ja det går att göra.

Mojma
0

#5: Tack för svar, nu blir det verkligen inga chansningar här. 🥵

Lona
2

Att falskregga smuggelhundar i SKK tror jag dock inte är så vanligt - varför skulle du, liksom? Du får sålt dem ändå utan att trassla med fejkade stamtavlor etc.
Däremot är det nog inte ovanligt att man skriver en "finare" hane etc på registreringsansökan till SKK.

För att regga en valp måste du registrera hela kullen samtidigt såvida inte valpen är importerad och då måste den, som Majken skriver, vara reggad i det landets kennelklubb eller motsvarande. Du kan inte bara skicka in papper hur som helst men det är klart att det går att blåsa folk om man vill.
Hanhundsägaren måste skriva under ett intyg.

Om det är en specifik valp du har kollat på, har den förmodade uppfödaren en korrekt SKK-stamtavla till valpen? Hur gammal är valpen? Har uppfödaren även mamman och verkar övriga papper mm ok?
Med tanke på en annan av dina trådar, om det är Chihuahua du kikar på så är det ju onekligen en "högriskras" för lurendrejeri. Bra att du är uppmärksam! Generellt kan man väl säga att känns något skumt eller obra så är det ofta något som inte helt stämmer.
I vilket fall vill i alla fall inte jag köpa valp av någon som jag tycker känns tveksam även om man alltid bör göra en koll för säkerhets skull.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[alrik]
0

Det går men är ovanligt påstår jag. :)

Draken
0

Det förekommer nog fusk men tror inte det är så vanligt. Jag har inte själv råkat ut för det, men för massa år sedan,inom min ras, var det en uppfödare som reggade valparna under fel hane. Hanen var jättesnygg, men han hade D höfter, vilket är totalförbud att avla på inom rasen

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Mojma
0

Tack för allas eran input 🤗