Hundar iFokus

Hundar

Läst 417 ggr
12345678910
0

Laga egen hundmat

Hur är det egentligen. Går det eller är det super komplicerat, eller lätt som vissa böcker säger. Just nu har jag en bok som heter lär dig laga din egen hundmat av Susanne Håkansson. Men är det så lätt att man kan göra själv? Eller ska man köpa processad torrfoder, och hur blir det om man har valp som ska växa och behöver annat. Mycket frågor och så men men.

Emo
0

Jag har nu min sjätte hund och hon är den första, som mest fått köpt hundmat. Alla de andra har ätit detsamma som övriga familjemedlemmar utom när vi haft salt sill till middag.

Förr köpte man mat för dagen och då blev det tre (4,5) biffar, tre kotletter eller tre korvar.

Hundarna har ju i århundraden ätit rester eller samma mat som övriga i hushållet åt.

Att den senaste ofta fått köpt hundmat beror på tidsbrist i familjen och ren bekvämlighet, trots att jag tror hon hade haft det bättre med bara samma mat som jag äter.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

12345678910
1

#1 Fast att en hund ska äta samma som en själv kan ju inte stämma, eller? Hundens behov av näring skiljer ju sig från vårt. Vi som människor kan till exempel äta bara vegetariskt eller leva på ytterst lite kött. Medans en hund inte kan det. Dessutom kryddor som vi använder kan väl inte heller vara bra för hunden.

Ingen kritik mot vad du ger dina hundar om det funkar för dem så funkar det och då mår de bra.

[Flodbis]
2

#2: Innan torrfoder uppfanns så åt ju hundar något. Det var mestadels matrester.

12345678910
1

#3 Fast för att något gjordes behöver det väl inte vara rätt. Samma för torrfoder bara för att det görs så måste väl inte det vara rätt heller. Och kanske är matrester mestadels bättre, ingen bra koll på detta så är därför jag frågar.

[Flodbis]
3

#4: Hundar har ju evolverats tillsammans med människor i ca 40 000 år, sedan de kommit från vargarna har de anpassat sig efter den maten vi åt under tidsperioderna, samt vad de hade tillgång till utöver det (ev små bytesdjur som möss eller annat)

Det långa svaret är att det är väldigt omdebatterat om vad som är den bästa maten för hundar, och det finns inget korrekt svar där. Varje år kommer ett nytt rön och nästa år påstår man motsatsen.

Många människor menar att man kan ska efterlikna hundars "vilda diet" och då utgår man från vargen eftersom hundar härstammar från vargar. En karnivordiet där fokus ligger på färsk och rått kött, inälvor, ben och ångande grönsaker - BARF (Biologically Adapted Raw Food.) Motargumentet är att många betesdjur matas med antibiotika (vanligt i andra länder) och risken är att bakterier kan bli antibiotikaresistensa, det kan bli problematiskt, särskilt om man inte plockar upp efter sin hund som många tyvärr inte gör. Många hundar blir också rätt hårda i magen av denna dieten. Folk argumenterar också att hunden har ändrats väldigt mycket sedan de varit vargar, de har bland annat fler enzymer för att bryta ned stärkelse, som vargen totalt saknar, och därför kan det vara missvisande att tänka att deras tarmsystem är identisk med vilda vargar.

Ska man utgå efter vad hundar anpassat sig till under århundradena är matrester det som de levt på under alla århundradena. Problemet med både BARF och egenlagad mat/matrester är att man måste veta vad man gör så att man kan ge dem en tillräckligt varierad diet för att tillgodose deras näringsbehov

Alternativet är färskfoder istället för BARF (rå foder som redan innehåller allt hunden behöver) eller blötmat/mjukfoder (tillagad foder som innehåller allt hunden behöver) om man inte vill behöva tillaga egen mat.

Torrfoder, å andra sidan, innehåller allt hunden behöver rent näringsmässigt, håller länge, kan förvaras i rumstemperatur och är alternativet som är lättast för de flesta. Många påstår att torrfoder är sämre, det är som sagt omdebatterat och jag har inte funnit faktiskt evidensbaserade bevis på att torrfoder skulle vara dåligt för hundar, bara en massa påståenden som korrelerar till fenomen där man inte kan bevisa något. Exempelvis, påstår många, att anledningen till att allergier blivit så vanliga hos hundar beror på att de flesta hundar nuförtiden äter torrfoder. Man har inga bevis och utesluter inte andra faktorer, som riktningen på dagens avel (allergi kan vara ärftligt), våran moderna livsstil, att fler hundar idag hälsotestas, pollution, avmaskning, besprutning av grödor, osv osv. Allergier blir inte bara vanligare för hundar utan statistiken visar att den även blir vanligare för människor och människor äter inte torrfoder.

Allt jag har skrivit hittills har inte ens i åtanke att hundar är individer med unik tarmflora och olika förmågor till att smälta olika saker. Alla tar inte upp vitaminer lika effektivt som andra, det är likadant för oss människor. Vissa människor kan leva på en vegansk kost och vara mycket hälsosam medans någon annan som lever på samma kost tappar hår och naglar efter några månader. Ett märke hundmat kan vara jättebra för en hund medans någon annan hund blir jättedålig i magen av det. Rätt många hundar har också intoleranser och/eller allergier.

Det korta svaret är att olika mat fungerar olika för olika hundar, vad som är "bäst" eller "rätt" för en hund kan vara dåligt för någon annan. Man får experimentera sig fram med olika märken och fodertyper, se vad som ens egna hund mår bäst på och vad man själv har förutsättningarna till. Du är ingen dålig hundägare om du inte vill spendera timmar varje dag med att laga egen mat för en grand danois som antagligen äter mer än grannens Chihuahua, det är heller inget fel på att välja torrfoder om du inte har platsen för en massa fryst färskfoder eller BARF.

Dock kan man vara selektiv när man väljer foder, oavsett om det är torrfoder, färskfoder eller annat. Man kan kolla ingredienser och utifrån det avgöra hur bra kvalitet det är på fodret.

• Redigerat 2024-12-31 20:01 av [Flodbis]
[Flodbis]
2

Läste nu i TS och hade missat "valp." Har du en växande valp hade jag köpt färdig mat anpassad för valpar, spelar ingen roll om det är färskfoder, torrfoder eller blötmat/mjukfoder (där hade jag valt det min valp mådde bäst på och utifrån vad som är inom min budget/hur mycket plats jag har för förvaring osv)

Det är viktigare för växande valpar att få i sig rätt mängd av olika saker för att utvecklas rätt, särskilt viktigt är det för storvuxna hundraser. Det finns en viss procentuell mängd en valp ska ha av vissa saker men jag är själv inte särskilt insatt i näringslära och har svårt för siffror (dyskalkeli)

Heddiz
0

#0: Det är mycket enklare än man tror att göra/ laga sin egen hundmat.
Och mycket, mycket nyttigare än något torrfoder som finns på marknaden. Även för valpar.

Jag började med att ge torrfoder till mina 1a hund som jag antar många gör, tills jag började plugga näringslära 1999. Ja det är väldigt länge sen. 😅
Sen dess har jag bara gett mina hundar och även alla mina egen uppfödda valpar "min egen mat"
Det första och i princip det enda mina egna valpar fick äta/smaka på efter dom diat var barf/ hemlagad mat.
Dom fick knappt något torrfoder alls.
Jag gav dom bara lite torrfoder i maten för att vänja dom vid torrfoder, eftersom när dom lämnade mig så måste dom vara redo för att dom kan få leva på torrfoder, tyvärr.
I vilket fall så har alla mina valpar och hundar jag har/ har haft blivit gamla eller jätte gamla.
Sen vet jag ju inte säkert om det beror på maten eller något annat.🤔
Men jag tror ju att det beror delvis på bra mat iaf, men även kärlek, träning, osv..
Jag har gett mina valpar/ hundar en blandning av BARF, hemlagat och (lite torrfoder för tändernas skull)

Får en valp eller hund BARF ( eller iaf mestadels barf) så får valpen/ hunden oftast allt den behöver när det kommer till Näringsämnen, vitaminer, mineraler, osv.
Det kan självkart också vara individuellt hur mycket en valp/ hund behöver när det gäller vitaminer, mineraler, osv.
Men ger man dom barf behöver man oftast inte oroa sig över att dom inte får tillräckligt med näring jämfört med torrfoder.
Det är snarare tvärtom.
Torrfoder innehåller ingen naturlig näring ALLS.
Alla vitaminer, mineraler osv i torrfoder är bara tillsatta.
Alltså inte naturliga.
Hundar tar absolut inte lika bra upp tillsatta vitaminer som naturliga vitaminer som finns i naturlig mat.

Dom enda extra " vitaminerna" som jag gett/ ger till mina hundar är kalk.
Som jag gör själv från krossade äggskal.
Lite olika nyttigare oljor/ fett. Som tex fiskolja, kokos olja och olivolja.
Extra äggulor pga all näring och protein.
Och extra c vitamin i form av extra blåbär, grönsaker eller liknande.

Ger du din valp/hund bra barf/ hemlagat mat så behöver du oftast inte ge något tillskott alls.

Sen bör valpar få en lite annan mat än en vuxen hund ett tag. När dom växer, osv så behöver man anpassa maten lite grann.
Fast det är iofs ingen jätte stor skillnad mellan mat man ger till valp eller vuxen.

Återkommande matfavoriter som mina hundar, valpar mått bra av och älskar är.
Nr 1.Vom (komage), 2. olika inälvor (spec lever o hjärta) 3. Hela kycklingvingar/ kycklingar.
Måste vara RÅA kyckling ben!

1. Märgben o andra råa ben, som tex viltben.
  2. Olika bär.
    Som dom tom plockar själva.
  3. Grönsaker, ris, potatis, korn osv får dom också lite av även om dom inte gillar det så himla mycket. 😉

Alla har vi väl varit nybörjare en gång i tiden när det gäller hundar/ hundmat. Inget konstigt med det.
Men man kan lära sig fort hur man gör egen näringsrik mat till sin hund på ett lätt sätt om man vill.
Jag tycker bara det kul att hjälpa till om /när jag kan. Så har du frågor så skrik bara till. 😅

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2024-12-31 21:06 av Heddiz
[Flodbis]
0

#7: Jag googlade "BARF bad for dogs "

1000008470.jpg

Googlar jag "BARF good for dogs" kommer jag få upp alla anledningarna du listade och kanske några fler. Det finns inga rätt eller fel angående kosten, torrfoder behöver inte vara sämre eller bättre än BARF. Jag vet vissa hundar som kraschat i magen efter BARF och vissa som mår jättebra på det. Kost är så svårt för det är inte bara mat, det är en kemisk process som interagerar med hundens biologi och även blir påverkade av vilka andra saker som tillsätts i samma portion

Man kan få vilken mat som helst att vara dålig eller bra beroende på vilka källor man letar efter, jag tycker det är viktigt att få höra alla sidor särskilt när det inte finns något definitivt svar

https://www.webmd.com/pets/dogs/features/raw-dog-food-dietary-concerns-benefits-and-risks

Denna sidan tar upp fördelar och nackdelar ganska balanserat men främst vill jag citera detta som jag även läst på vissa forum

"The only place I’ve seen a problem with this diet is puppies,” Knueven says. “If you don’t get the calcium and phosphorous ratio right, you can have bone deformities and growth issues.”

Valpar kan växa fel om det inte balanseras rätt så jag hade rekommenderat att vara försiktig med just valpar, byt till BARF när de är färdigväxta tror jag är säkrast

Jag hade heller aldrig gett märgben eller andra bärande ben till en hund under två års ålder då det är risk för tandfrakturer, jag personligen ger det inte ens till mina vuxna hundar för det ser verkligen smärtsamt ut (och är en risk jag inte är villig att ta)

• Redigerat 2024-12-31 21:46 av [Flodbis]
Heddiz
0

#8: Jo det finns väl åtm mer eller mindre rätt eller fel gällande hundmat!

Torrfoder är lika nyttigt för hundar som snabbmat är nyttigt för dig!?
Fast du kanske tycker att macdonalds är nyttigt, vad vet jag.😉

Så länge det finns korkade människor som tror att snabbmat är nyttigt för dom själva att äta varje dag så kommer folk fortsätta tro att Torrfoder skulle kunna vara nyttigt för hundar att äta Dagligen.
Att ge en hund en skål Torrfoder någon gång ibland spelar nog ingen roll.
Det är om man alltid ger sin stackars hund Torrfoder som det blir problem.
Ja ungefär som om du bara skulle äta hamburgare varje dag!?

Om Torrfoder inte är nyttigt för vuxna hundar!?
Hur kan du tro att det skulle vara nyttigt för valpar då!?
Snarare tvärtom. Torrfoder är ju ännu värre mat för valpar.

Tror du på allt dom skriver om sitt Torrfoder!? Dom som säljer Torrfoder!?
Dom skriver ju bara att det är det nyttigaste för din hund bara för att tjäna pengar. Har du inte förstått det än!?

Alla mina och familjens hundar som vi köpt från andra uppfödare (vi har haft många hundar) har blivit över 10 år eller mer..Fast alla mina egenuppfödda valpar har alla blivit över 15 år!? Av någon anledning!?
Och det är stora bruksraser dessutom.
Enda skillnaden mellan dom och dom jag inte fött upp själv var/är att mina egna valpar är uppväxta på barf, utan ngr extra vitaminer förutom extra äggskal, blåbär, äggula och fiskolja.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Flodbis]
2

#9: Enligt rätt många veterinärer finns det risker med BARF, bland annat resistenta bakterier, obalanserade näringsvärden, salmonella, e.colli. Det är mycket protein i BARF vilket är farligt för hundar med leverproblem. Att du jämför snabbmat med ALL torrfoder visar bara på att du helt enkelt inte förstår att det är mycket mer komplicerat än "all torrfoder dålig blä"

Balansen mellan fosfor och kalcium kan ge valpar problem med skelettet och tillväxt. Här kan du läsa lite mer om olika sjukdomar som kan komma när hunden inte doseras med rätt kalcium/fosfor värden:
https://www.msdvetmanual.com/dog-owners/bone-joint-and-muscle-disorders-of-dogs/disorders-associated-with-calcium-phosphorus-and-vitamin-d-in-dogs

För två år sedan frakterades tänderna på en av dina hundar, jag tror visst att det kommer med vissa problem:
https://hundar.ifokus.se/discussion/1539795/snett-avslipade-hugg-tander-i-underkaken-vad-hander

Antagligen är det pga märgbenen som du rekommenderade TS ge, trots att din egna hund fick lida pga det

Jag säger varken bu eller bä till torrfoder, BARF, blötmat eller färskfoder. Jag säger att olika hundar mår bra på olika koster. Variation är alltid bra men då får man vara försiktig med näringsbehovet och olika nivåer av olika ämnen. Hundar med vissa hälsoproblem kan inte äta viss mat. Det är nog ingen bra idé att ge en hund med leverproblem mat med mycket protein.

Du kommer nog argumentera emot mig och säga att BARF har funkat för dina hundar så bra i såhär många år och de är så hälsosamma, det säger jag inte emot heller. Allt jag säger är att all mat inte funkar för alla hundar, inget är värre än något annan annat. Folk, som i ditt fall, jämför snabbmat med torrfoder utan att förklara hur den jämförelsen går ihop, det finns tusen olika märken av torrfoder ute i jungeln med alla unika sammansättningar av olika ämnen och ingredienser - hur kan det jämföras med en cheese burgare? Vissa torrfoder har inte spannmål, vissa har extremt högt procentuell innehåll av kött, exempelvis Orijen. Så du menar att torrfoder av Orijen skulle vara likvärdigt med en woppermeny från Burger king?

Bara ge din hund den maten som funkar bäst för din hund och mörkmåla inte en hel kategori med mat som kanske är jättebra för någon annans hund. Jag har aldrig påstått att BARF skulle vara dåligt i sig självt. Det finns såklart många märken som producerar skitfoder men det innebär inte att all torrfoder är "skräpmat"

Det här är sajten för alla oss som älskar hundar!Tanken med sajten är att försöka skapa en trevlig mötesplats för oss som har ett intresse för hundar. Här kan vi lära av varandra, dela med oss av våra erfarenheter, få råd och tips, visa vackra bilder och roliga filmer och diskutera allt som har med hundar att göra. Nybliven hundägare, lång erfarenhet inom hund eller bara intresserad av hundar. Liten hund eller stor hund. Renras eller blandras. Här är alla varmt välkomna!
  • Redigerat 2024-12-31 23:55 av [Flodbis]
12345678910
0

Flodbis eller någon annan har ni koll på några bra märken med torrfoder och blötmat/mjukmat som man kan kolla på?

[Flodbis]
1

#11: Det beror lite på din budget. Det finns många underskattade och okända märken med relativt bra och kvalitativt foder, det finns några tips på hur man kan se det genom att kolla på ingrediens-listan.

• Ingredienser är listade efter hur mycket av den ingrediensen som finns i det fodret. Är kött längre ned på listan så brukar fodret inte innehålla jättemycket kött. Har du tur så kan det ibland stå hur mycket procent som är av vissa ingredienser
  • Majs är svårsmält för både hundar och människor så innehåller fodret mycket majs så är det billig utfyllnad och brukar inte ingå i de foder som anses bättre.
  • Något annat som man kan vara försiktig med är när det inte specificeras vad för kött det fodret innehåller, det brukar ofta stå något i stil med "animaliska biprodukter," och då vet man inte riktigt vad för kött man får

I torrfoder vägar brukar orijen anses en av de bästa då det innehåller 85% kött och har många bra ingredienser, men det är väldigt dyrt. Själv kör jag på purizon som känns som en budgetversion av Orijen då det innehåller mycket kött (tror det var 80%). Simpsons har jag också kört på men efter prishöjningar bytte jag. Jag tror att Taste of Wild ska vara rätt okej men inget jag själv har provat i en längre period. Jag tycker också om Magnussons.

Jag ger inte mina hundar jättemycket våtfoder/mjukmat pga priserna men jag har alltid gillat Rocco som kommer i små konserver. Har också gett Wolf of wilderness. Jag tror Bozita ska vara rätt bra och det är svensktillverkat. Lukullus känns också som ett bra foder.

Notera att märken ofta erbjuder både blötmat/mjukmat och torrfoder så de jag nämnde har säkert motsvarande lika bra produkter av både torrfoder och blötmat/mjukmat. Jag nämner bara det jag provat och kikat på 🙂

Är du intresserad av färskfoder är jag den sista personen att fråga då jag inte utfodrat mina hundar med i mer än en månad. Prövade en månad och de blev lite lösa magen, bortsett från det så har jag bata gett dem det som en delikatess då jag inte heller har tillräckligt stor frys för att kunna spara färskfoder för 2st hundar på över 30kg som äter rätt stora mängder. Kan bara säga att mush är väl det mest kända märket i färskfoder

Kan säkert ha fel om vissa saker nu men detta är i alla fall min uppfattning om bra foder och bra märken. Ber om ursäkt om inlägget är rörigt är lite trött i huvudet just nu haha

• Redigerat 2025-01-01 20:42 av [Flodbis]
12345678910
0

#12 tack för hjälpen och har ännu en fråga. Kollade lite på de foder du nämnde och på purizon stod de på en bland annat kött, fisk och animaliska ingredienser. Är det sämre för att det står ”animaliska ingredienser”. Också Magnusson har ungefär 40-50 % kött är det tillräckligt?

[Flodbis]
0

#13: Beor väl lite på hur resten av ingredienserna ser ut. Själv kör jag på Purizon adult fish men de har ju väldigt många olika foder

Jadå 40-50% är rätt mycket ändå. Tror Royal canin (tycker inte om deras foder själv) har typ 10-20% kött eller något om jag inte är ute och cyklar, vilket jag personligen tycker är lite, men men. Procent kött är inte det enda som spelar roll heller, man får kolla lite på helheten också. Hundar är ju inte strikt karnivorer som katter 🙂

Draken
1

#11: Med risk för att jag blir halshuggen nu, så kan jag rekommendera Doggy Proffessional, Grain Free torrfoder. Mina har fått det tidigare, och mått bra på det de flesta har blivit 13-15 år .

Nu ger jag färskfoder (Klass aktiv). Det är ett prisvärt och bra foder som jag rekommenderar. Flera av de hundar jag har nu är väldigt känsliga mot kyckling, och det finns ingen kyckling överhuvudtaget i Klassfodret.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#15: Huvudsaken är ju att ens egna hund mår bra på det, sålänge hullet ser fint ut, pälsen är glansig och hunden äter det så är det inga problem. Förstår inte varför folk blir så upprörda över vilken hundmat som är "bäst" då det inte ens finns någon forskning som bevisat det.

Ett exempel är ju hur man förr sa till alla att undvika allt med spannmål men nu har man funnit att spannmålsfria hundfoder kan vara länkad till dialaterad kardiomyopati (DCM). Däremot finns det inga bevis vad det är som orsakar den länken, det kan vara många faktorer och behöver egentligen inte ha något med fodret att göra. Det kommer ut nya studier som bevisar och motbevisar varandra hela tiden så jag har kommit fram till att den bästa hundmaten är den som funkar för den enskilda hunden 😀

PS. Ger du din hund spannmålsfritt foder behöver du inte ha panik eller ändra något, fram tills man med 100% kan bevisa vad det är som skapar större risk för DCM så behöver man inte att anta något. Jag fortsätter att ge mina spannmålsfritt för att det fodret mår de bra på och kommer inte byta förrän fullständiga bevis finns
Latest update on the FDA’s Center for Veterinary Medicine (CVM) investigation into reports of dilated cardiomyopathy (DCM) in dogs eating certain pet foods. Many of these dogs are from breeds without a known genetic predisposition to DCM.
  • Redigerat 2025-01-03 19:15 av [Flodbis]
Heddiz
0

#10: Wow..Att du blir så upprörd att du tom letar upp och drar upp vad som hände min hunds tänder i detta sammanhang är helt otroligt!
Och ett jäkla felaktigt påhopp.
Jag har inte och kommer inte dra upp saker gällande hur du sköter din hund gällande mat, och annat utan jag pratar generellt.
Varför tar du åt dig så mycket!?

Och att tro att vissa torrfoder är bättre än andra gör du ju BARA för att du är för lat för att Lära dig mer och göra din egen hundmat.

Självklart är det alltid nyttigare att ge hunden naturlig mat framför torrfoder.
Precis som det är nyttigare för människor att äta mer naturligt, jämfört med processad mat.

Jag fattar inte ens hur man kan tro att veterinärer vill sitt djurs bästa när dom tjänar pengar på idioter som tror att det är lika bra att ge hunden torr mat som färsk mat.
Skulle DU må bra av att bara äta processad mat som är torr tror du!?
Om du bara ätit och äter mat från torrvaror och mår toppen på det så är du jätteunik.

Sen gick inte min hunds tänder av pga av maten han åt som du verkar tro.😅

Hans tänder gick av pga av yttre våld mot tänderna.
Så löjligt att ens dra upp det.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Flodbis]
4

#17: Det var inget påhopp men jag minns den tråden för flera år sen och tyckte det var konstigt att du rekommenderade märgben efter att din hund gått igenom det, ber om ursäkt om du upplevde som ett påhopp. Yttre våld sker av att hunden tuggar på för hårda saker som bärande ben. Resten av BARF ifrågasätter jag inte, det är säkert en bra diet när det väl fungerar och kan vara jättebra för ens hund.

Naturligt innebär inte nyttigare. Uranium är ett naturligt ämne men det är radioaktivt och livsfarligt.

Jag tar inte åt mig av denna diskussionen men jag stör mig när man mörklägger en hel kategori med mat. Däremot uppskattar jag inte att du kallar mig lat. Vill inte bråka och menade inget illa. Jag tror verkligen inte att du gör dina hundar illa utan tvärtom är du extremt passionerad och älskar dem så jag hoppas att du inte tolkade in det. Allt jag ville påpeka är att märgben och bärande ben är för hårda för unga hundars tänder

• Redigerat 2025-01-03 19:45 av [Flodbis]
Heddiz
1

#18: Jag förstår att du inte menar något illa.😉
Och jag ber om ursäkt om jag kallade dig lat! Det var faktiskt dumt eller löjligt sagt av mig..Du verkar absolut inte vara en lat hundägare, så det tar jag tillbaka!

Jag blev väl ärligt talat lite upprörd först 😅 att du drog upp min hund som jag tog från hundstallet i Stockholm när han var 4år.
Hade han fått vara hos mig sen han föddes så hade det kanske varit skillnad, vem vet!?

Fast för hårda ben behöver inte vara skadligt för hundar. Speciellt inte för hundar som är uppfödda på barf/ ben.
OBS! Självklart måste man vänja valpen/hunden vid ben innan man låter dom äta ben hejvilt.😅
Jag har fött upp alla mina egen uppfödda valpar på barf och gett dom hårda ben från alla djur som du kan tänka dig ge en vuxen hund redan som 4- 5veckors valpar utan problem. Fast dom fick ju vänja sig mer och mer från dom fick tänder. Så dom blev starkare och starkare för var dag.

Jag gav mina valpar märgben, älgben, rådjursben och hela kycklingar.
Det var det bästa dom visste!
Och ingen av mina valpar har mått dåligt, fått någon sjukdom eller problem som hundar eller gamla med varken tänderna eller något annat.

Men visst du har rätt i sak, man kan inte dra alla valpar/hundar över en kam.
Alla hundar är ju individer och vad som funkar på en hund kanske inte funkar på alla andra.
Det håller jag absolut med om!🙂

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Agda
0

#13: Kika på innehållsförteckningarna på fodren, med animaliska ingredienser menas nog att det kan vara fett eller oljor från olika djurslag. Själv har jag gett både min nuvarande och min förra hund flera olika sorter av Purizon och är jättenöjd med det torrfodret, så jag kan varmt rekommendera det. Det enda man ska tänka på med spannmålsfritt torrfoder är att just ärtor har setts som en eventuell orsak till förstorat hjärta på hund, så det kan vara bra att undvika foder med väldigt hög halt av ärtor.