Trampdynor
Jag har googlat men hittar inget om detta (på svenska i alla fall)
Lite ovanför sporrarna på framtassarna har hundar en liten extra trampdyna. Vet någon vad den heter och vad den används till? Jag har funderat länge på varför hundar egentligen har den.
Har för mig att någon sagt att den har något att göra med hur snabbt och bra en hund kan vända 😅
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: Intressant 🤔 Jag är ganska säker på att katter också har den, har den samma syfte där också då eller?
Jag tror den kudden kallas karpalkudde. Är inte säker på namnet.
Den finns dels för att skydda tassen/ benet vid framförallt snabba rörelser.
Och dels för att det ger dom bättre studs, stabilitet och grepp.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#3: Det verkar som att det är så den kallas, tack! Vad intressant 😀 Nu blev jag ännu mer nyfiken…. vissa raser har ju sporrar på baktassarna, innebär det att de också har karpalkuddar på baktassarna?
#4: Sporrar på baktassarna är mest är arbetande raser som jag förstått det 😁
Typ Vallhundar som ofta behöver göra tvära svängar i vallningen
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Jag var tvungen att kolla på mina egna hundar (minnet är bra, men väldigt kort ibland) 😅
Dom är vall/ bruks hundar, men har inga extra trampdynor på bakbenen.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2024-12-14 19:24 av Heddiz
Om den fram kallas karpalkudde borde en extra trampdyna vid sporre bak logiskt sett kallas tarsalkudde (men ingen aning om så är fallet).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
- Redigerat 2024-12-14 20:04 av Maleficum
#5 & #6: Kollade min schäfer och han har ej sporrar på sina baktassar, dock räknas de väl snarare som herdehundar och ej som vallande hundar. Extra sporrar låter dock inte som en fördel då det är så enkelt att skada sporren/fastna med den någonstans 🤔
Läste att vissa hundraser som Sankt bernards ibland har sporrar på baktassarna (men kunde ej hitta något om karpalkuddar på baktassarna.) Vilket låter skumt då de inte riktigt är arbetande hundar. Vet att vissa hundraser som norsk lundehund har dubbla sporrar på framtassarna (de brukade klättra på klippor för att jaga lunefåglar så därav ska de extra sporrarna vara gynnsamma..?)
#7: Hittar inget om det när jag googlar, inte ens på engelska. Vet inte om det överhuvudtaget faktiskt förekommer extra trampdynor på vissa rasers baktassar. Vore intressant att veta 😀
#8: Kan vara att även om de får sporre bak kanske inte dyker upp någon extra trampdyna.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#9: Så kan det mycket väl vara!
Min wss hade sporrar på baktassarna, tror det är molosser och andra bergshundar som ofta kan ha det på baktassarna och typ beauceron av Herdehundarna, men Beauceron SKA ha dubbla sporrar på bakbenen OM jag inte missminner mig, måste kolla upp det imorgon xD
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag var daghusse till en molosserblandis (GD/leonberger) för några år sedan, han hade sporrar bak men de var helt oanvändbara då de liksom satt "löst" i huden. Var likadant från 10v fram till sista gången jag träffade honom i vuxen ålder. Inte en chans att han hade kunnat använda dem till nånting. Vet inte om det är annorlunda på andra rastyper, att de sitter fast och går att styra som framsporrarna?
Förr i tiden tog man bort baksporrar (ibland även fram) på raser som inte skulle ha det enligt rasstandarden, och man trodde det skulle bli stora skador på hundarna när det blev förbjudet i Sverige. Det är inte sällan man fortfarande tar bort sporrar både bak och fram i exempelvis USA. Fullständig idioti.
Aldrig hört talas om en extra trampdyna bak, det känns inte som det är anatomiskt möjligt?
Han/honom