Fällperiod
Det är december men av någon anledning började inte mina odjur fälla förrän förra månaden. Så, jag undrar, vad för raser har ni haft och vilka har fällt som mest?
Utan tvekan måste min Jack russell fällt mer än de hundarna jag har nu, han var strävhårig men också stressad och sjuk, jag märkte däremot att han fällde avsevärt mindre när jag bytte foder till ett högre kvalitet. På andra plats kommer labradoren som faktiskt fäller mer än min sk. "German Shedder." Jag vet inte om detta stämmer men jag upplever det som att korthåriga hundar ofta fäller mer än långhåriga, om vi bortser från raser som huskyn? Vad är era erfarenheter?
- Redigerat 2024-12-09 16:55 av [Flodbis]
Har haft dansk svensk gårdshund, som var långhårig, alltså inte utställningsmaterial eftersom fom ska ha kort päls.
En schäfer newfoundland blandning.
Whippet
Galgo espanol
Värst var schäferblandningen utan tvekan. Även dansk svenska fällde mycket.
Nuvarande whippet fäller ganska mycket, min förra fällde typ inget. Min galgo fäller mycket. Men vinthundspälsen är inte lika störig som de långprigas päls
Rätt underligt hur det kan skilja sig så mycket mellan samma ras. Brukar whippet vara kända för att fälla annars?
#0:
Den korthårigaste hundras jag har haft har varit Malle..
Om jag jämför tex Vår Beardis, som hade riktigt lång päls, med våra mallar så fällde dom mer.
Men om jag tex jämför med vår Schäfer som hade längre päls än mallarna, men kortare än beardisen.
Så var det STOR skillnad på hur mycket hon fällde.
Schäfern fällde helt klart mer än alla mina andra hundar tillsammans!?
Både dom som haft längre och kortare päls.😅
Dom raser som har fällt minst ( som jag har haft) har varit raser med lång eller lite längre strävhårig päls.
Som tex Beardis, Lakke, Picard.
Fast dom kan ju å andra sidan ha en mer svårborstad/ svårskött päls.
Men iaf den som tagit priset i att fälla MEST genom alla tider, var min daghund jag gick ut med för länge sen.
Han var en snäll Labbe, men herregud vad han fällde.
Hela hallen var alltid full med svart hår.
Eller så städade dom aldrig.🤣
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#2: det verkar vara 50/50.
Dom kan ha olika pälsstruktur också. Mina båda har den mjuka riktigt lena. Min förra hade dock snäppet mjukare. Andra jag har mött har haft grövre hårstrån och inte alls lika mjuk.
Nu har jag bara haft min curly, men det är inte ovanligt att få höra "de fäller inte va?"
Eh, jo. Hela tiden. Varje dag. Står jag och skurar efter att precis ha dammsugit kommer det tussar svepandes över golvet. Det tar en dag eller två för att det ska se ut som att jag inte har städat på en vecka.
Efter duschen blir det värre, trots att jag alltid lägger tid på att stryka ur löst hår medan jag sköljer honom.
Man får väl vara glad iallafall då en fällande curlypäls är ett tecken på en frisk päls!
#4: Huh, underligt. Gav du samma foder?
Kanske är det genetiskt och handlar mindre om pälsstypen? 🤔
#3: både jag och en väninna kan skriva under på att labradorer fäller extremt mycket, året runt 😉 Menar du att mallarna eller beardisen fällde mest? Gilldes din schäfer som den långhåriga varianten?
#5: Jag misstänker att det handlar om att curlysar har… ja… lockig päls. Man brukar säga att pudlar inte fäller så då antar man (trolightvis) att det också gäller curlysar. Så han fäller i tussar alltså? Du har åtminstone inte enskilda pälsstrån (antar jag) som penetrerar alla tyger hemma, det är det värsta med päls som är mer strävhåriga. De är som små nålar 😅
Frågan är om labben eller curlyn vinner tävlingen om vem som fäller mest. Här är det inte ens lönt att dammsuga, det ligger alltid högar om päls överallt i slutet på dagen hahaha.
Har du prövat sådant shed schampo? Har sett hundfrisörer använda det men har själv aldrig testat och det verkar hjälpa en del tror jag
#6: Jag menade att mallarna fällde mycket mer än vår beardis,
Eller egentligen så har alla andra hundar vi haft fällt mer än vår beardis.
Beardis har en rikligt lång, sträv päls som vuxen och fäller i princip inte mycket mer än en människa.. 🙂
Däremot så är det mycket pälsvård istället.
Schäfern hade "normal" pälslängd för Schäfer. Hon var varken en långhårig eller en korthårig Schäfer.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#6 Ja, det tror jag också! Jag vet att folk säger att pudlar inte fäller men jag vet inte hur det brukar vara med andra lockpälsade raser. Kanske är curlyn lite unik.
Ärligt talat så bryr jag mig inte ett dugg om att han fäller en massa, även om jag ibland får starta dagen med att ta ut flera hårstrån ur både ögonen och munnen. För att inte tala om över dagen..
Det är som du säger att det blir som tussar så det är väldigt lätt att ha att göra med. Bara att borsta bort. Sätter sig inte i något förutom vissa tröjor som jag kan bli galen på när håret kittlar på magen. Att tvätta sina handdukar med hundsaker är däremot en dödsdom som jag fick lära mig den hårda vägen. Då blir det lätt 30 hårstrån i hela ansiktet om man ska torka sig. Bläh!
Jag känner på mig att han skulle bli lite väl tunnhårig med ett sådant schampo. Sedan så är det ganska otroligt hur mycket han kan fälla dagarna efter en dusch även om jag verkligen ägnar tid åt att få ur den lösa pälsen och får så mycket hår att brunnen inte syns.
Visst har labbar någon form av underull? Det är bara ett lager här, men känns inte alltid som det med tanke på hur mycket hår man kan få hur en hund som inte alls har så tjock päls.
Har haft, och har fortfarande, beardis och Chihuahua, både lång och korthår. Korthåriga Vavvan fäller helt klart mest, två av de långhåriga fäller endel, men inte de övriga. Beardisarna fäller inte alls.