Hundar iFokus

Hundar

Etiketterhälsabeteende
Läst 267 ggr
Emo
1

Hund i skyddsrum.

Djuren behöver ju också mat och dryck. De behöver också någonstans att sköta om sina behov (kiss och bajs).

Var och hur har du tänkt att din hund ska sköta om detta?

Hur mycket är du förberedd på att hjälpa hunden klara av svårigheterna vi eventuellt utsätts för.

Jag hoppas vi kan hjälpas åt med många fina goda råd, hur vi gör en eventuell vistelse i det skydd(srum) som står oss till buds.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Nephi
2

Husdjur får väl inte följa med ned i skyddsrummen?
Planen är att om det skulle bli absolut nödvändigt att köra ut djuren till stugan mitt ute i skogen och stanna med dem där.
Sen att alla familjens katter bara får kastas ihop till en grupp får vara ett problem för då 🙃

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Karmatarerskanise
1

Husdjur får inte vistas i skyddsrum. Så jag kommer sätta mig antingen i korridoren utanför eller i mitt källarförråd. Alternativt i barnvagns förrådet under trappan i trappen, det är litet men bara jag har nyckel dit. Verkar som trappor i sprängda hus ofta står fast allt annat rasar.

Kiss och bajs kommer vi få sitta i om det inte går att komma ut. Har torrfoder att ta med om jag inte hinner ta med deras våtfoder. Det tar mindre plats.

Jag kommer göra allt för hundarna och lämnar dom inte. Vi får dö tillsammans om det blir så. Jag har tagit på mig ansvaret över deras liv och det håller jag. Dom är mitt allt som jag spenderar 24/7 med i stort sett. Och dom har ingen chans utan mig i krig.

Funderar på att be om lugnande inför nyår, den sorten som även används till att söva med, för att kunna ge om det värsta sker.

rossan!
1

Jag kommer stanna hos min tre papegojor och yorkie, eller ta med dom nån annanstans. Aldrig att jag lämnar mina familje medlemmar ensamma. Får vi vara i skyddsrummen då får man hitta på något annat.

Lita aldrig på någon som inte tycker om djur.

Lona
1

Jag har långt till närmsta skyddsrum så det mest sannolika är att jag är kvar hemma och då är Lasse inget större problem rent praktiskt. (Faktiskt är jag nog den på gården som har den säkraste bostaden med 1 m tjocka stenväggar.😉)
Då oroar jag mig betydligt mer för hästarna. ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Karmatarerskanise
0

#4: Bor man inte i städerna är man nog säkrare än alla i städers skyddsrum. Först är det ju vatten, el och andra samhällsviktiga punkter man riktar sig mot för att skada så mycket i samhället som det går så folket blir lidande och förvaret skadas.

Heddiz
0

Eftersom man inte får ta med djur i skyddsrum så kommer jag inte söka mig dit alls!
Jag skulle inte kunna leva med mig själv efteråt om jag hade lämnat mina hundar och själv tagit skydd.

Fast som tur är så jobbar min man med skyddsobjekt för bla försvaret som tekniker och har tillåtelse att ta med sin närmaste familj dit ner om det blir krig eller annan katastrof.
Det är som ett skyddsrum långt under jord med allt man behöver för flera år framåt.

Han får bara ta med mig och våra hundar dit.
Ingen annan får han ta med vid krig eller liknande.
Ganska sjukt egentligen att han och ngr gubbar till är dom enda som har tillåtelse att ta med sin familj dit vid ev krig…när jag vet att det finns massor med plats, mat, osv där för många, många fler människor och djur.
Fast hade han inte fått ta med hundarna dit så hade jag inte åkt dit heller.

Hundarna kommer jag aldrig lämna hur illa det än blir!
Dom är mitt ansvar. 🤔

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Lona
0

#5: Visserligen bor jag "på landet" men tämligen nära diverse platser som förmodligen har hög prio att slås ut vid ev krig.
Vid mer än något kortvarigt hade jag förmodligen pallrat mig iväg till min systers torp som har eget vatten, vedspis och är bättre rustat för att klara sig utan el mm.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Karmatarerskanise
0

#7: jag önskar att vi hade den möjligheten. Det hade känts tryggast.

Låt oss hoppas vi aldrig behöver uppleva det.

Emo
0

Jag startade denna tråd. Då räknade jag med att alla läst (och förstått) vad broshyren Om krisen eller kriget kommer. kan hjälpa oss med.

På sidan 12 i den senaste versionen står det om kärnvapen. Texten i den rutan slutar med :"Efter ett par dagar har strålningen minskat kraftigt."

Har man då inte ett modernt stort skyddsrum, som byggts utan fusk, så får man hålla sig till något enklare, så jag vet att jag inte är ensam om att planera hur jag borde göra vårt skydd.

Jag trodde att fler förberedde sig för att skydda sig tillsammans med sina fyrbenta familjemedlemmar.

Då skulle vi kunna vi hjälpa varandra med goda råd, som vi förhoppningsvis inte behöver använda, men det känns tryggare att göra något för att känna sig lite tryggare.

Jag hade hoppats på att få några tips, som kunde göra det bättre för oss och andra som förbereder sig på vad som tyvärr kan komma.

Karmatarerskanise
0

Jag berättade vilka val jag har. Eftersom jag räknar med att vi dör om vi blir attackerade då vi inte har tillgång till riktigt skydd är filtar, nödsovsäckar, ljus, vatten och mat det som finns planerat, och något de flesta vet är viktigt. Med tanke på hur samhällsfunktioner fallerar redan utan kris kommer ett krig mot oss innebära att vi inte kommer få någon hjälp fören det är för sent, så råden vi får räcker inte ändå.

Har man bil eller annat fordon har man möjligheter. Eller tillgång till riktigt skyddsrum.

Jag har inte läst den senaste broschyren. Kan inte minnas att jag fått någon.

Draken
0

Kommer inte uppsöka skyddsrummen om jag inte får ta med mina hundar. Då tar jag hellre med mig djuren ut i skogen och bosätter mig i en grotta nånstans. Finns gott om dem härikring.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

#11: välj inte fel grotta bara så ni måste dela den med en björn i en vecka 😆

Draken
0

#12: Får väl hoppas att bamse inte har intagit de bästa grottorna 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

RackarFia
0

#10 Jag fick broschyren i brevlådan förra veckan. Och igår plingade det till i mobilen, då hade jag fått den i Kivra också 😊 den kanske dyker upp hos dig snart

/Fia ☁️

Emo
0

När jag startade denna tråd, var det för att komma i kontakt med andra, som också tänker på hur vi skyddar våra fyrbenta familjemedlemmar.
Själv funderar jag på vilka utrýmmen jag har´, som lämpar sig för att inreda på bästa sätt för Nelly och mig.

Jag antog att det fanns fler som tänker famåt av alla de hundvänner, som finns här.

Vilket utrymme är lättast att förvandla till ett privat "skyddsrum"

Vad ska jag tänka på? Vilka faror är det som är mest sannolika? Hur gör jag för att skydda oss även för övriga faror.

Jag antar att vi behöver tänka annorlunda än hur jag upplevde beredskapstiden under förra världskriget, i en stad med skyddsrum i källaren.

Nu bor vi på landet och får fundera på vad som är sannolikt att vi måste skydda oss mot och vad (och hur) vi måste inreda för att klara av eventuella faror.

Du, som också tänker på det, vill kanske komma med dina förslag.

Vissa lokaler är bra vid vissa händelser, andra är bättre vid andra händelser.

Mina funderingar är hur Nelly ska ha det bra också där.

Bästa stället i vissa fall är lättast att värma upp och lätt att förvara mat och annat nödvändigt i, men tyvärr svårare att evakuera vid brand.

Jag utgår från att elen inte kommer att fungera och inte lär vi få drickbart vatten heller, om det värsta skulle hända.

OBS att jag skriver om oss som vill skydda våra husdjur.

Karmatarerskanise
0

#15: aha, mina utrymmen dög inte?

Emo
0

#16 Det får vi hoppas att de gör för er. Vi bor nog lite strödda över hela landet, så det ser nog olika ut hur vi ska skydda oss.

Ingen av oss vet hur det blir, så alla förslag och tankar som rör våra möjligheter till en hyfsad tid framöver kan vara intressanta.

Heddiz
1

#15: Är det någon här som inte skulle VILJA skydda sina hundar/husdjur!?

Det är väl lite skillnad på att vilja skydda sina hundar och att kunna skydda sina hundar.
Jag är övertygad om att alla här VILL skydda sina hundar, men har man inte ett tillräckligt säkert ställe så kan man kanske inte skydda hunden på ett sätt som är juste mot hunden.

Men jag ska försöka svara på det du frågade om istället.😉

Det beror nog mycket på var du bor hur man bäst skyddar sig.
Bor du mer på landet så kanske det räcker gott och väl att du bara går ut i skogen med hunden för att ni ska klara er utan en skråma.

Bor man tex i Stockholm eller likn, (som jag gissar skulle attackeras mest) så bör du nog söka dig under jord på något sätt.
Om man inte kan gå till ett skyddsrum här i Stockholm eller annan stad, så klarar man sig bäst om man söker skydd under ett hisshakt i ett hus säger min man som jobbar med sånt.
Det är den säkraste platsen under ett krig ( förutomskyddsrum), men det är inte en så " rolig" plats att vara på, men kan man stå ut där så funkar det nästan lika bra som ett skyddsrum.
Eller under jord där tunnellbanan/pendeltåg går. Eller annat under jord.
Var du än bor så antingen, ju längre ner under jorden du kan vara, eller ju längre in i en skog/obebott område du kan vara desto större chans att du klarar dig skulle jag säga!? 😊

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2024-12-09 17:29 av Heddiz