Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 315 ggr
goosulo
0

Akut hjälp med vovve

Hejsan

Kan ni snälla hjälpa mig och ge mig råd. I Juli hamnade jag i en situation som slutade med att jag blev ensam med en hund och ägarens hus. Hunden är 2 år och 2 månader en okrastrerad hane som inte fått lära sig ett skit , levt med människor som inte ska ha hund och absolut inte en bjässe som denna, han är blandras rottis/amstiff. Stark som en oxe med huvud större än en björn. Han är farlig för att han inte vet hur man ska bete sig. Lärt sig att beter man sig illa får man godis osv
Han biter sönder ALLT tömmer kuddar skäller jättehögt naffsar så det gör ont. JAG kan inget om hundar så min reaktion va rädsla och fly alltid orolig . Min sambo kom hit till huset för att hjälpa till men han fattade inte vad han gav sig in på och nu är det så att vi önskade att få ge hunden ett bra liv. Min sambo har sitt sätt och Vill uppfostra med rutiner kärlek och motion vilket skulle vara toppen för oss alla. Jag trodde att han skulle komma in å rädda allt bara så där nu fattar jag det går inte. Nu mår alla skit ångest varje jävla dag dåligt samvete. Jag har försökt att förklara att jag va så rädd en lång period vi har inte klickat alls det är bara jobbigt. Vi tjafsar om hunden hela tiden. Jag har ångest när jag ska ut med vovven han drar så mycket att jag har inte en chans . Han har rymt.slitit sig loss bilar har fått stanna och hjälpa till , jag har ramlat brutit naglar jag har ingen kontroll och enligt mig är det fan nästan brottsligt att gå ut med en hund jag inte kan kontrollera jag får bara höra att det är mitt fel som.inte har gjort si eller så. Jag försöker febrilt förklara att jag försökte men Nej det accepteras inte. Allt är negativt Nej nej nej hela tiden. Min sambo säger att jag är tvungen att lära mig, få honom att lyda å lyssna osv. Det gör man med en valp eller så ska man ha kunskap. Jag försöker läsa massor om exempelvis inte belöna dåligt beteende gå iväg osv. En hund ska inte styra sin människa och nu när han gör det enligt mig, vad kan jqg göra.
Jag klarar mentalt inte av att höra att det är brist på engagemang eller att jag är lat. Jag vet inte hur jag ska göra. Sambon säger att jag ska ner på golvet gosa och bonda, HUR när jag inte vågar. Jag hade fel kunskap enligt mig är det dåligt beteende Ja då får man inte vara med sin flock man vänder.bort ignorerar. Jag tycker jag va tydlig med att jag fixar inte detta jag vill ha hjälp.inte en undervisning i allt jag måst3 ,borde ,skulle.Min sambo har annan metod, vi måste vara eniga så vi.slipper krig. Säger jag det så.säger han att jo men så gör inte jag ,då måste jag anpassa mig efter något jag tror är fel då blir jag bara barnslig och irriterad känner mig icke hörd. Min barnslighet säger.OK FINE kan du bättre gör det själv. Vad säger ni ?
Skulle jag se att min sambo va ett känslomässigt och fysiskt vrak skulle jag aldrig kräva ett känslomässigt engagemang just där och då. Hade nog bitit i sura äpplet och hjälpt inte anklagat.
Jqg vill så gärna att vi och vovven ska få det bra,jag vill be om hjälp från en neutral person som lär mig hur jag ska göra utan massa annat onödigt tjafs.

Karmatarerskanise
2

Det funkar inte att ha en hund man är rädd för, och det är livsfarligt att gå ut med en hund man inte kan hantera. Ni måste omplacera till någon som är van vid inblandade raserna.

Din sambo måste begripa att det inte är okey när du är rädd och inte kan gå ut med hunden utan att riskera att hunden skadar någon eller andra hundar. Du kan slå dig illa och kan bli biten på allvar.

Folk som ser att han kommer lös, ser att du inte har kontroll kan dessutom anmäla er till länsstyrelsen.

Omplacera, och acceptera inte ett nej.

Suddgummit
3

#0: Hej! Jag vet inte om jag kan ge så mycket bra råd, men jag tycker att det låter jättejobbigt och tycker lite synd om er allihop. ❤️

Vad jag läser så är det tydligt att du inte klarar av hunden (vilket inte är konstigt alls när man som helt oerfaren ställs inför en så stor hund som blivit feluppfostrad). Jag tror att det är en situation som hade känts svårhanterad för många med en hundvana sedan tidigare också. Jag tycker därmed att det är klokt och ansvarsfullt tänkt av dig att det kan innebära en fara för både dig, hunden och omgivningen om du ändå känner dig tvingad att klara av en situation som blir för svårhanterad för dig. Att du trots detta ändå vill att ni ska ha det bra och vill hunden så väl tycker jag är väldigt fint!
Men precis som du säger behövs det nog en tredje, neutral part, som har erfarenhet och kunskap inom området som kan hjälpa er om ni vill ha kvar hunden. Det finns tex hundtränare och hundpsykologer man kan boka tid hos och träffa för att få hjälp när situationen känns ohållbar och jag tänker att något sånt nog hade kunnat vara en bra grej för er! En hundtränare kan tipsa och hjälpa er i hur ni ska tänka och vad ni båda individuellt kan öva på i er relation med hunden. Kanske är det bättre att din sambo sköter större delen av träningen medans du istället kan få stöd i hur du ska hantera hunden så att er kontakt blir trygg.
Men det är också viktigt att din sambo kan backa lite och inte lägga mer press på dig just nu, jag skulle gissa att tanken är väl men att situationen är lite för belastande just nu!

Jag hoppas att det löser sig för er! Och känn dig inte dum, du vill så väl men ibland behöver man guidning när man ställs inför nya saker! 🤗

• Redigerat 2024-11-12 14:39 av Suddgummit
Emo
2

Vill ni behålla vovven och huset, så inhägna en stor fotbollsplan i trädgården, så vovven kan rasta sig där och ni kan i lugn och ro bli vänner med hunden (förhoppningsvis).

Jag har samma problem, men det beror på sjukdom och dödsfall.
Tyvärr kan jag inte gå promenader med denna (min sjätte hund).

Ibland har man otur och elaka människor kommer med idiotiska råd och nedsättande kommentarer, som gör tillvaron för oss med otur ännu värre.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Heddiz
1

Jag tror ju inte att så länge du är rädd för hunden så kommer inte någon träning eller instruktör i världen hjälpa tyvärr!?

Du kan inte uppfostra en hund bra om du är rädd för hunden och rädd för vad hunden kan göra varje dag!
Det funkar inte på det viset.

Hunden känner att du är rädd/ osäker, och att du inte litar på hunden, vilket delvis gör att den inte litar på dig eller lyssnar på dig.

Du måste skapa tillit mellan er först och främst för att få hunden att börja lita och lyssna på dig.
Det största problemet är egentligen inte att du inte litar på hunden, utan att hunden inte kan lita på dig så länge du inte litar på honom!?
Lite moment 22 där…..
Men han är garanterat mer rädd för dig än vad du är för honom.

För att lösa er situation och din osäkerhet/ rädsla är ju ngr tips att.
Tänk på vad Du kan göra för att han ska bli mindre rädd för dig Istället för tvärtom!? Han är som sagt räddare för dig än vad du är för honom! 🤔
Tänk på hur ni kan få mer tillit till varandra..
Försök att bara ha kul med hunden lite då och då.
Visa hunden att du alltid är någon att lita på.
Aktivera hunden med olika saker (helst lite varje dag) där han får mental träning.
Tex att låta hunden söka godis/ mat.
Eller/och träna in cirkus konster, lydnad, spår, agility, osv.
Alltså gör något med hunden ofta så han blir lugn…
Gå längre promenader med hunden.Om ni inte redan gör det så borde det vara det första ni skulle testa. Förutom tilliten då.
Minst 3 tim promenad/dag.
Helst ännu längre promenader för en så ung hund som 2år.
Mer promenader och mer mental träning kommer förbättra både er relation och att han lyssnar mycket bättre på dig/ er.
Fast som sagt så är det viktigt att ni inte är rädda för varandra..
Jag vill samtidigt säga att jag inte tycker att du har gjort något fel gällande hunden.

Du har gjort det du kunnat.
Och det låter iaf som om du trots allt har gjort det ganska bra.
Jag menar. Om du aldrig har haft hund förut, men ändå klarar av att gå ut med en " sån här hund" Så ÄR du nog duktigare än du tror!? 😊😄

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2024-11-12 18:45 av Heddiz
Karmatarerskanise
1

#4: jag skulle inte påstå att han är rädd för henne, inte alls Han han är förvirrad och osäker eftersom han inte förstår hennes energi och när han inte blir ledd så han vet hur han ska göra blir det en röra.

[Flodbis]
1

En jättejobbig situation och jag beklagar verkligen att det blivit såhär för er 😢 Vill du ha kvar hunden och försöka? Vill du inte det, och omplacera? Eller vill du ge upp på hunden själv och låta allt ansvar falla helt på din sambo med att rasta den, uppfostra den, träna den och allt vad hundägandet innebär? Vad du än väljer att göra så är det ditt val och det ska kännas rätt för dig oberoende av vad någon sagt till dig på internet eller vad du fått höra från någon surgubbe ute på gatan.

Fram tills du bestämt dig så kan du använda halti som en tillfällig lösning.
Det är inget man använder för att disciplinera vovve eller lära vovve gå fint, men det är ett bra verktyg för att hantera nuet när man inte har förutsättningarna till att aktivt koppelträna. Var bara extremt försiktig, ryck inte eller dra inte i det då det kan skada nacken ganska ordentligt på hunden. Har du en normalt funtad hund så kommer den inte försöka rycka/dra/göra utfall i haltin såvida du inte på något sätt skrämmer livet ur den så att den inte kan tillfälligt registrera smärta.

Du fick ett bra tips av Emo att hängna in tomten och motionera hunden lös inom inhägnaden, har ni ingen trädgård eller bra ställe för det så kan du se om det finns någon hundrastgård i närheten och använda halti när ni går dit. Då släpper du vovve och motionerar honom där istället.

Det finns hundra olika saker man kan säga att man ska eller borde göra men mitt främsta tips är faktiskt att vara försiktig med vem du lyssnar på. Ha tillit i dig själv och lita inte blint på andra bara för att de haft hund i 35 år. Folk på internet kan gissa och anta saker om din hund men egentligen vet ingen för ingen här känner din hund så ta allt med en nypa salt, även om det kan vara värdefullt att pröva olika saker som folk tipsat om. Funkar inte sakerna så har du inte misslyckats, alla tips kan inte appliceras på alla hundar och det kan också handla om att du behöver någon som visar dig i verkligheten hur det går till.

Draken
1

Jag skulle nog fundera på att omplacera hunden till någon som verkligen kan just dessa raser. Varken Rottis eller Amstaff är hundar för nybörjare, det är jättefina och trevliga hundar OM de har fått rätt uppfostran hos rätt ägare.

Om ni verkligen vill ha kvar hunden så MÅSTE din sambo inse att han inte kan motarbeta dig med uppfostran, på mig låter det som om han/hon vill belöna hundens felbeteenden. Visst skall man uppfostra hunden med mycket kärlek, men man måste också sätta gränser. Positiv förstärkning är alltid bäst, men ibland måste man också köra med "bestraffning".

Det låter som om förra ägaren har belönat felbeteendet, och det får mig att undra om hunden är "kamptränad" ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
1

#5:
Du säger ju emot dig själv här, iom att du skriver att hunden agerar som han gör för att han är Osäker och inte för att han är rädd.
En osäker hund är ju samma sak som en rädd hund!?
Varför skulle en hund vara osäker ens om den inte var rädd för något enligt dig!?

Sen måste det iofs inte vara ägaren hunden är rädd för, det har du ju helt rätt i, absolut, men är hunden osäker så är den ju innerst inne rädd för något.

Ofta är hunden osäker/rädd pga vad som hänt hunden tidigare med dålig uppväxt eller likn.
Fast vissa valpar/hundar verkar vara känsligare än andra hundar och blir lättare osäkra/rädda.
Samtidigt så finns det valpar/hundar som aldrig blir det minsta osäkra trots att dom inte haft en bättre start i livet än hundar som blir osäkra.

Om en hund är osäker eller säker brukar ligga i generna (alltså kolla på kenneln och mamman och/eller pappan) för att se hur säker er valp/hund kommer bli.
Har föräldrarna varit osäkra så blir valpen också lättare osäker och tvärtom.

Det kan ju vara svårare när man tar en vuxen hund, men som tur är går det att träna även osäkra hundar.
Och TS verkar ju vilja fixa det här med hunden.
Men du tycker hon ska lämna bort hunden till ännu en ny människa bara för att hon är nybörjare på hund!?
Det tycker inte jag!
Hon verkar trots allt klara hunden bra. För att "bara" vara en nybörjare.

Någongång var väl du också nybörjare på hund eller!?

The more I love my Dog
"Mark Twain"

goosulo
3

Läste precis alla svar skulle vilja skriva nått klokt och vettigt hihi men blev så rörd av att stöd och höra något possitivt.
Tack alla ❤️
Jag kommer göra allt för att det ska bli bra och hålla fast vid att jag ska göra det jag kan hantera och det andra ska jag fixa till i små steg. 🙏🙏

Suddgummit
1

#9: Det låter jättebra tycker jag! Jag hejar på er! ❤️👏

• Redigerat 2024-11-14 15:06 av Suddgummit
Heddiz
1

#9: Jag håller med "Suddigummit"
Det låter jättebra!
Du kan ju inte göra mycket mer än göra det bästa du kan göra såklart.

Jag tycker ju att det låter som om att du är modig och kommer klara det här riktigt bra så småningom, som jag trodde från början.
Det märks att du verkligen bryr dig om hunden och din sambo, men för guds skull, glöm inte bort dig själv på vägen!!

Glöm inte bort dig själv och dina känslor pga detta.😊🤔

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
2

#9: Stor eloge till dig att du verkligen vill försöka. Men det är jätteviktigt att du och din sambo står på lik linje när det kommer till uppfostran.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lona
0

#6: Jättebra tips, vill bara göra ett tillägg för tydlighetens skull: Släpp inte hunden med andra hundar!
Oavsett vad folk säger, att "deras hund är snäll" och så vidare - är du i en hundrastgård så se till att vara ensam där eller låt bli att släppa din hund.
(Det finns diverse mer eller mindre oskrivna regler för hundrastgårdar men de kan skilja sig åt.)

Lycka till, sålla bland råden du får både på nätet och IRL, fundera på vad som kan passa just dig och den här hunden. Man får höra både det ena och det andra, skaffa lite av ett teflonskal till dig själv så att de värsta kommentarerna rinner av. 😉🐾

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Flodbis]
1

#13: Tack, jag glömde nämna det!

En sak man kan göra för att andra ska se att det är upptaget är att hänga kopplet vid ingången till hundrastgården 👍