Hundar iFokus

Hundar

Etiketterhundhundfrågorhundfrågaveterinären-har-ordetrådgivningvetrinär
Läst 124 ggr
flattenRassy
0

Tappat päls runt ögonen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har en flatcoated retriever på 3 år som alltid varit lite kal runt ögonen, tycker dock att han tappat mycket mer päls runt ögonen de senaste månaderna

Har läst runt o de som kommer upp är allegier vilket jag inte tror då vi testat många olika typer av foder med olika innehåll och inget har varit annorlunda, sen har han häller inte kliat mer än vanligt.

Sen står de om kvalster och demodex men känns som att jag skulle märkt om han klia mycket och att han skulle tappat päls på andra ställen också.

Vad tror ni det skulle kunna vara? Har ni varit med om liknande? Ska man kontakta veterinär?

[Flodbis]
0

Det kan ju vara rätt mycket, allergier som du själv sagt kan vara en anledning. Det kan också vara en sjukdom som är genetisk, jag vet att det finns en sjukdom som heter CDA, som är vanligt förekommande för vissa pälsfärger, där pälsen tunnas ut (men jag tror inte det är det din hund har.) Det kan vara ohyra eller någon form av näringsbrist, det är jättesvårt att svara på. Jag tycker du ska ringa och boka tid hos en veterinär så kan de undersöka det och ta prover om det skulle behövas för att säkerhetställa eller hitta orsaken.

Draken
0

Jag skulle ta kontakt med veterinär så de kan kolla med prover vad problemet kan vara.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

Jag hade skickat bild till first vet. Eller först en rassida om det finns på Facebook så raskunniga kanske kan säga vad det är.