Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 185 ggr
Viiiktor.98
0

Sällskap som hund

Hej!

Kanske fel forum eller dum fråga att ställa men känns som ni ändå kanske förstå en här inne.

Om ni inte hade haft möjlighet för tillfället men alltid har haft hund. Finns det något annat husdjur som kan ge samma ”sällskap” i en lägenhet om ni förstår min fråga? :)

Mvh

Nephi
0

Katt, vissa raser och individer är mer hundlika än andra 😁
Börjar du från ungkatt så kan du även få den att gå ut på korta promenader med dig runt kvarteret 😉

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Viiiktor.98
0

Väldigt bra förslag och kollat mycket på det!!
Men av någon anledning är svärfar mycket allergisk mot just katt och går inte att argumentera mot… så förutom hund och katt får jag kanske säga då… :)

Nephi
1

#2: Beroende på hur allergisk svärfar är kanske det ändå kan fungera om det bara är en mild allergi. Om det inte är allt för stor allergisk reaktion och han inte är där dagligen så kanske det kan avhjälpas med lite allergi medicin och extra städning inför besök

Sen finns kattraser som är lågallergi som många allergiska klarar bättre än andra katter. Dessutom finns det nu foder som minimerar allergener ännu mer.
Däremot är det viktigt att komma ihåg att det inte finns några helt allergifria kattraser

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

hemul
0

Jag är i den situationen och har varit i många år. För mig är svaret nej.

Jag hade katt för länge sedan. Var faktiskt lite av en slump att jag blev med katt. Hon var just hundlik. Mormor eller nåt var nån raskatt som har just hundlika egenskaper. Hon gillade t.ex. att följa med på promenad och blev hon efter kom hon som ett jeju när jag visslade. Det var på gott och ont. Hon var från början utekatt och det vara lite jobbigt när man var på väg ner på stan att plötsligt upptäcka att katten var med!

Visst tyckte jag om henne, men trots att hon var hundig så nej, det ersatte inte att ha hund. Och det var väldigt mycket som var jobbigt också. Kattlådan. Att få in henne på kvällarna. Hon ville in och det meddelade hon högljutt. Men när jag gick ner och öppnade dörren var det plötsligt väldigt många "ska bara…" innan hon behagade gå in.

Hade en period en liten nymfparakit. Jag hade även hund då, men jag tror inte det heller skulle ha ersatt hund, men passade mig nog bättre än katt. Den var väldigt social och det var mysigt när den ville kela när man tittade på TV och så. Hunden och fågeln var också kompisar, och gillade att sova ihop, hon nergosad i hans päls.

Om jag nån gång komer att bo i hus vill jag nog gärna ha katt men kommer då att ha hund också. Katt i lägenhet var inte min grej.

Det är nog inget annat djur än hund som kan bli den där kompisen som hänger med på allting.

• Redigerat 2024-10-27 02:28 av hemul
Draken
0

#0: Vet inte om det stämmer, men har hört att kaniner kan vara lika tillgiven som en hund. En jag känner har två kaniner som är frigående i hennes lägenhet och hon säger att det är det bästa sällskapet hon har haft som inte var hundar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Zvintos
0

Kanin skulle kunna vara ett alternativ, de finns i ganska varierande storlek på allt från under kilot till runt 10 kg. Personligen hade jag valt en hane i så fall, kastrerad sådan då de är mer keliga än honorna (även om det finns undantag på individbasis så klart). Dock ska man ha i åtanke att kaniner stökar ner och gärna gnager på diverse, så ska man ha en frigående kanin inomhus får man räkna med att saker blir förstörda.

Nordanälvens
1

Kanin inomhus var bland det jobbigaste jag varit med om vad gäller sällskapsdjur, de gnagde på precis allt. Tapeten och listerna rök dom med 😅 Skulle aldrig få för mig att sätta kanin i bur eller ha en ensam kanin, och inomhus märkte jag verkligen att de inte trivdes även om de var frigående. Utomhus i stort hägn trivdes de toppen men blev mindre sällskapliga och jag var inte jättehaj på att sitta i hägnet några längre stunder i kylan på vintern.

Marsvin däremot! Sällskapliga, pratiga, vill bo inomhus (ev ute på sommaren om man bor lämpligt) och har inget behov att vara frigående - även om de vill bo stort. Jag har haft marsvin till och från i många år och de är rätt så nära små hundar tycker jag, om man lägger ner tid på dem och inte bara stänger in dem i små gallerburar. Just nu har jag två grabbar som bor i en "inomhushage" på ca 270x110cm. De har bott mindre också (klassiska billybokhyllan på rygg) men det tyckte inte jag kändes bra, de spenderar ju 99% av sitt liv i sin bur så då kan de få bo ordentligt också.

Marsvin är väldigt roliga att ha, men också svåra eftersom de döljer sina sjukdomar (marsvin som håller sig friska hela livet tillhör minst sagt inte vanligheterna - och det är väldigt lätt att missa sjukdom) och man behöver ha tillgång till en exo-veterinär som verkligen kan marsvin. De ska bo minst två och då är det 2 hanar eller en kastrerad hane med minst 2 honor som gäller. 2 honor funkar också, men de blir lätt bråkiga och taskiga när de går i brunst och det inte finns någon hane som kan hjälpa till.

Han/honom

Heddiz
0

#7: Jag tänkte typ skriva likande som du skrivit om marsvin..😉
Plus föreslå häst också om du TS är ok med att sova utan djuret så är häst mest lik en hund bland andra djur..Förutom katt då möjligtvis, men katt har jag själv aldrig haft så jag vet inte riktigt….
En häst är oftast väldigt klok, tillgiven sin ägare och går att träna som en hund, men dom brukar inte vara lika obstinata som en katt oftast är..

Sen har jag även haft kanin och många marsvin under mitt liv och marsvin är nog det näst närmaste en hund man kan komma tycker jag..

Alla med sina egna unika personligheter..Ingen har varit den andra lik..
Och som "Nordanälven" skriver så är dom väldigt pratiga. Väldigt! Utan att det är störande på något vis, utan tvärtom mysigt när dom pratar..
Med pratiga så menar jag att dom antingen piper eller pipskriker 😂 när dom tex är hungriga, lite missnöjda eller vill ha någonting NU och typ knorrar när dom njuter eller är glada..
Sen har dom ett ganska tydligt kroppsspråk också.. Vilket man lär sig vad det betyder..

Flera av mina marsvin hoppade exvis upp i soffan när dom ville gosa, sprang in i köket och tiggde när jag tex skar grönsaker eller höll på med något annat som dom tyckte om som tex knäckebröd. Dom har superhörsel och hör minsta lilla. Sen brukade dom pipskrika blandat med knorra när jag kom hem efter ha varit på jobbet..
Så det betydde väl att dom både var lite besvikna på mig och glada att jag äntligen kom hem..😄
Djur som hästar, katter och marsvin som "pratar" och är mer lik en hund än djur som väldigt sällan pratar, kan nog vara lite lättare att förstå än tex en kanin eller mus som inte säger något..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

molam
0

Råttor är helt underbart som sällskap, men et kan ju bli lite rörigt att ha dom frigående, dom är inte särskillt renliga av sig xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus