Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: raseroff-topicpresentationerblandras
LĂ€st 213 ggr
Draken
0

Presentera din hund/hundar 😊

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag Àr lite nyfiken av mig, sÄ jag Àr jÀttenyfiken pÄ vilka hundar ni andra hÀr inne har, vad Àr det för ras, vilket namn (Àven kennelnamn om det finns) har hunden och vad anvÀnder du den till (utstÀllning, bruks, vall, jakt, agility etc)
Har du haft hunden sedan valp eller Àr det en omplacering.

LÀgg gÀrna upp en bild pÄ din/dina hundar ocksÄ. Har du fler sÄ lÀgg gÀrna varje hund i separata inlÀgg.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. LÄnghÄrig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-10-09 09:16 av Draken
Draken
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Old Smugglers Spectacular Bid. "Chevy"

Bearded Collie pÄ 8 mÄnader. Han skall gÄ vidare i avel om alla hÀlsotester ser bra ut. Jag stÀller ut honom, jag kör specialsök och viltspÄr. Han skall BPH testas nÀr han har fyllt 1 Är.
Vill gÀrna prova pÄ att valla med honom om tillfÀlle kommer.

Jag har haft honom sedan han var 8 veckor gammal

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-10-08 09:25 av Draken
Draken
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 12
Förhandsgranskning av bild 2 av 12
Förhandsgranskning av bild 3 av 12
Förhandsgranskning av bild 4 av 12
Förhandsgranskning av bild 5 av 12
Förhandsgranskning av bild 6 av 12
Förhandsgranskning av bild 7 av 12
Förhandsgranskning av bild 8 av 12
Förhandsgranskning av bild 9 av 12
Förhandsgranskning av bild 10 av 12
Förhandsgranskning av bild 11 av 12
Förhandsgranskning av bild 12 av 12

Troll

LÄnghÄrig Chihuahua. 2,5 Är. Ej stamtavla.
Jag har haft Troll sedan han var 14 veckor, fick honom i 50 Ă„rs present av maken och barnen. Jag mĂ„dde riktigt dĂ„ligt psykiskt vid den perioden, sĂ„ Troll gjorde vĂ€ldigt mycket för mig dĂ„, jag kan nog sĂ€ga att det Ă€r tack vare honom som jag reste mig frĂ„n den djupa depression och utmattning jag var i just dĂ„ đŸ„°

Jag kör specialsök och spÄr med Troll, han gillar att jobba och följer gÀrna med pÄ lÄnga promenader

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-10-08 09:33 av Draken
Nephi
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Newina's Amor

Amor eller Morr som han ocksÄ kallas Àr min Australian shepherd. Han fyller 8 i december och Àr en kastrat.
Han Àr min första hund och i hans yngre Är testade vi pÄ lite av varje, han Àr grundtrÀnad i vallning med ett godkÀnt NHAT och kan grunderna i bÄde nosework och agility. Han gjorde Àven nÄgra försök i utstÀllningsringen som unghund.
Nu mer bor han frÀmst hos morförÀldrarna, han har alltid varit en kÀnslig sjÀl och nÀr mina mentala spöken blev vÀrre sÄ blev Àven hans. SÄ det var snÀllast mot oss bÄda att han bor dÀr heltid och jag lÄnar hem honom, de hade ÀndÄ honom normalt sett nÀr jag var pÄ jobbet sÄ omstÀllningen blev minimal.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gĂ€ng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

SajtvĂ€rd pĂ„ Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare pĂ„ Akvarium 🐡, AkvarierĂ€kor🩐, HundutstĂ€lling och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

• Redigerat 2024-10-08 09:49 av Nephi
Heddiz
0

Eftersom du först berÀttade om en Àldre hund i din TS som du har haft och senare om en hund du har nu..
SÄ undrar jag om du menar att vi enbart ska berÀtta om dom hundar vi har nu..
Eller/och ska vi ocksĂ„ berĂ€tta om hundar vi har haft!? đŸ€”đŸ˜„

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#1: Förresten sÄ var den dÀr bilden pÄ din beardis KUSLIGT lik vÄran Beardis..AlltsÄ han ser ju precis ut som vÄr beardis i ansiktet.
Ok dom Ă€r slĂ€kt, sĂ„ kanske dĂ€rför eller sĂ„ ser alla beardisar sĂ„ dĂ€r söta ut..â€ïžđŸ˜„

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Karmatarerskanise
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 11
Förhandsgranskning av bild 2 av 11
Förhandsgranskning av bild 3 av 11
Förhandsgranskning av bild 4 av 11
Förhandsgranskning av bild 5 av 11
Förhandsgranskning av bild 6 av 11
Förhandsgranskning av bild 7 av 11
Förhandsgranskning av bild 8 av 11
Förhandsgranskning av bild 9 av 11
Förhandsgranskning av bild 10 av 11
Förhandsgranskning av bild 11 av 11

Jag har Monti som blev 4 i somras. Han Àr en kastrerad galgo espanol som blev rÀddad av ett rescue nÀr jÀgaren inte tyckte han dög till jakt mer. Han var bott i sitt första och föralltidhem hÀr i 2,5 Är ungefÀr nu. 28 kilo nu. 23 nÀr han kom. Helt fantastiskt mjuk och vÀnlig mot bÄde mÀnniskor och djur. Men Àven kÀnslig och rÀdd för mÀnniskor som Àr högljudda, som beter sig stressigt, Àr pÄverkade eller gÄr bakom oss. Sparkcyklar och cyklar i rörelse Àr jÀttelÀskigt.

Han förstÄr hundsprÄk vÀldigt bra och backar direkt en hund sÀger till, Àven om det Àr den minsta vavvan. Hundar som Àr för pÄ blir han osÀker pÄ och flyr undan. Han Àr lite för snÀll och borde sÀga ifrÄn ibland, sÄ matte hade sluppit och andra hundarna förstod att han inte vill.

Sen har vi fertila whippeten Nestor som blir 2 Är i mitten av november, han vÀger 17kilo. Han var 10 veckor nÀr han flyttade hit. Han var jÀklig mot Monti nÀr han hade valptÀnderna och var pÄ honom hela tiden. Monti sa aldrig ifrÄn utan matte fick stÀndigt vara pÄ och stoppa lillen som gav rivsÄr överallt pÄ storebror. Nestor visade sig samtidigt vara en myspropp som gÀrna lÄg pÄ, under eller tÀtt intill storebror och pÄ nÀtterna trÀngs bÄda tvÄ med mig under tÀcket.

Nestor Àr reaktiv mot frÀmmande hundar i koppel, men funkar bra lös i hundhÀgn. Han förstÄr Dick inte hundsprÄk utan fortsÀtter leka Àven nÀr nÄgon sÀger att den inte vill. Han förstÄr inte heller att man inte kan springa rakt in i eller över mindre hundar, sÄ matte har hjÀrtat i halsgropen nÀr smÄhundar börjar springa och Nestor börjar jaga efter. De vi trÀffar flera gÄnger i veckan har lÀrt sig att kasta sig sjÀlv pÄ marken nÀr Nestor kommer rusande sÄ han flyger över dom. Nya hundar snurrar runt pÄ marken nÀr han springer över dom, och matte undrar nÀr första skadan kommer. Och matte blir lite irriterad nÀr smÄhundsÀgare inte har lite koll pÄ sina hundar sÄ dom springer ut mitt framför vinthundar som Àr mitt uppe i rusningar i vÀldigt hög hastighet

Dom Àlskar att leka med varandra och springer alldeles för fort för sitt eget bÀsta. Dom gÄr bra i koppel sÄ lÀnge det inte springer en kanin eller katt inom synhÄll. Ser dom sÄdana blir dom helt galna och man ser jakten dom Àr avlade för att Àlska. De gÄr alltsÄ alltid kopplade och fÄr springa lös i hunghÀgn ungefÀr varannan dag, mellan 1 och 2 timmar. Alltid med sina hundkompisar.

Galgon Àr en riktig fryspelle och avskyr regn. Whippeten Àr lite tÄligare. Whippeyen krÀver mer stimulans för att inte fÄ zoomiesar i kopplet, sÄ han kör vi parkour med. Galgon nöjer sig med att fÄ springa i hÀgn och gÄ promenader och vÀgrar hoppa upp pÄ stenar eller annat.

Med dessa 2 sover man riktigt dÄligt pÄ nÀtterna, man fÄr inte plats under sitt tÀcke, man blir riven av deras klor nÀr de byter stÀllning, man fÄr putta dem Ät sidan sjuttioelva gÄnger per natt för att inte trilla ur 180sÀngen. Den metern matte skulle önska att hon fick anvÀnda av sÀngen blir mindre och mindre under natten för hundarna saknar förstÄelse kring personligt space och bara mÄste flytta sig sÄ nÀra det gÄr om hon rör sig. Whippeten stÀller sig Àven och river pÄ matte om han kommit utanför tÀcket , river till dess att hon lyfter upp en öppning sÄ han kan komma in under det igen.

Trots irritation varje natt skulle jag aldrig byta bort den nÀrheten. Att fÄ sÄdan nÀrhet Àr underbart och vÀrd att vakna 50 gÄnger per natt. Att vakna och se hur dom sover gott och njuter i alla möjliga stÀllningar och sjÀlv ligga halvt utanför ofta med en rumpa bredvid pÄ huvudkudden gör mig varm i hjÀrtat och morgonmys Àr bÀsta starten pÄ dagen.

Zvintos
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Detta Àr Bosse och han Àr en kastrerad hane av rasen staffordshire bullterrier. Har ingen stamtavla dÄ fÀrgen inte Àr godkÀnd pÄ rasen. Han Àr född i maj -23 och kom till oss som omplacering under valborg. I november -23 fick vÄr gammeltik somna in och Äret innan det gammelhanen, bÄda runt 12 Är. DÄ vÄra tidigare tvÄ ocksÄ var staffar kÀndes det relativt sjÀlvklart att Àven nÀsta skulle bli en staff, dock blev det lite tidigare Àn vad vi först tÀnkt. Tanken var att skaffa oss en tikvalp ev till nÀsta sommar, men ödet ville annorlunda. Sprang pÄ Bosse och hans dÄvarande Àgare inne pÄ vÄr lokala second hand-butik och blev totalt förÀlskad i honom. NÀr jag sedan kort dÀrefter sÄg att han lÄg ute för omplacering var valet enkelt.

Bosse Àr inte uppvuxen med smÄdjur och eftersom jag har kaniner har detta varit ett trÀningsmoment sedan dag 1 - man fÄr inte jaga kompisarna! Han kan fortfarande inte till 100% lÄta bli att försöka busa genom gallret, men det har blivit ljusÄr bÀttre jÀmfört med nÀr han kom hit. TonÄring som han Àr sÄ hÄller han pÄ och förfinar sin selektiva hörsel. Trots detta Àr han ÀndÄ en ganska lÀtt kille att ha att göra med och vi Àr vÀldigt tacksamma över att ha honom i vÄra liv. Min mentala hÀlsa dippade lite efter Àlsklingstiken fick somna in, men mÀrker hur jag mÄr mycket bÀttre nu sedan Bosse flyttade hit. Förhoppningsvis fÄr vi ha honom i vÄra liv minst lika lÀnge som vi fick ha vÄra tidigare hundar, dÄ har vi minst 10 Är tillsammans att se fram emot!

Karmatarerskanise
2

#7: hur menar du att han Ă€r oreggad pga sin fĂ€rg? Även felfĂ€rgadevalpar i en kull födda av reggade förĂ€ldrar registreras med övriga i kullen.

Zvintos
0

#8: Nu vet inte jag hur det ser ut inom rasen, i mitt huvud Àr det ocksÄ sÄ det borde blivit. De fÄ jag sett med hans fÀrg som varit reggade har varit det under en annan fÀrg Àn vad de egentligen Àr, ex "svart med vitt" av nÄgon anledning. I det hÀr fallet förstod jag det som att uppfödaren valde att inte regga kullen dÄ majoriteten var tan med vitt. Han Àr som sagt omplacering och vi Àr hans 3e hem, sÄ jag har inte haft nÄgon kontakt med uppfödaren i sig och vet inte hur resonemanget gick.

Karmatarerskanise
0

#9: hur som helst. HÀrligt att det blev en sÄ lyckad omplacering nÀr du verkligen behövde det :)

molam
0

Wild Angel Helmis Kaspar "Sajko"

Sajko, Àven kallad pico eller picosen ör min absolut första Chihuahua, han blir 4 i december, innan Sajko, som kom till mig av en slump som ung omplacering dÀr föredetta Àgarna hade varit rÀdd för han, sÄ hatade jag chihuahuor.
Sajko hade alltsÄ fÄtt bestÀmma, han var VIDRIG, han bet, morrade, hotade, gjorde utfall osv, folk ville inte gÀrna hantera honom om man sÀger sÄ.
Det var hemskt ett tag och man oroade sig för syskonen och sÄ vidare, men han var billigare och min Xerox behövde en kompis dÄ vi hade flyttat rÀtt nyligen sÄ det vara bara jag Xerox och katterna. Var sp illa att jag inte riktigt vÄgade hÀlsa pÄ min familj för jag var rÀdd att hunden skulle bita/skada nÄtt syskon, men efter mycket om och men sÄ fick jag ordning pÄ honom, och nu Àr han helt underbar, sÄ underbar att jag inte kÀnner att jag kommer kunna vara utan vavvor xD frÄn att hata vavvor innan Sajko till att behöva mina smÄ.

Sajko Ă€r en egensinnig hane, han vĂ€ljer sina mĂ€nniskor, och resten Ă€r rent utsagt ignorerade xD han Ă€r fantastiskt fin och snĂ€ll, skĂ€ller knappt pĂ„ promenader ignorerar andra hundar och mĂ€nniskor vid promenader, larmar dock inne om folk gĂ„r i dörren, snĂ€ll, vĂ€nlig, förstĂ„ende och superfin, sĂ„ bra temperament att Jan varit en far förut ich ska Ă€ven fĂ„ bli pappa till en av mina tikar, sĂ„ jag kan behĂ„lla en valpis 💜

Sajko tycker inte om varken trÀning eller utstÀllning sÄ han Àr en renodlad sÀllskapskille, han Àr inte ens förtjust i att gÄ ut, trivs bÀst inne i nÄns knÀ förnatr bli kliad pÄ magen xD ocksÄ dÀrför jag vill ha en valpis efter han, han Àr otroligt fin och skulle gÄ fantastiskt pÄ utstÀllning, men nackdelen ör att han inte gillar det xD

~SajtvÀrd pÄ Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare pÄ Akvariefisk ifokus

• Redigerat 2024-10-10 12:35 av molam
molam
0

Norrbostintans Gina "Maara"

Maara Àr min första tik som jag haft frÄn valpstadiet av nÄgon ras, vi har alltid haft omplaceringstikar förut, och faktiskt endast 3 st, min hjÀrtehund, hennes mor och Pepsi

Maara Àr nu ca 10 mÄnader och hur snÀll som helst hon gpr i princip alltid lös, hon Àr följsam och Àr med pÄ allt matte vill, vi hÄller just nu pÄ med utstÀllning, specialsök med röd Kong ich jag Àr sugen pÄ att köra agility igen.
Naara ör ocksÄ hon som följer med mig nÀstan överallt som stöd, mattes lilla ESD/MSD vad man föredrar, hon Àr just nu i spökÄldern, men nÀr hon har gÄtt ur den sÄ hoppas jag kunna faktiskt utbilda henne till assistanshund =)

Bild av Marcus Sandell hundfoto, har tillÄtelse att anvÀnda den.

• Redigerat 2024-10-10 13:20 av molam
molam
0

Norrbostintans Gunla "Dieva"

Dieva Ă€r Maaras kullsyster, hon flyttade hit nĂ€r hon var ca 7 mĂ„nader, uppfödaren hade inte fĂ„tt henne sĂ„ld, och sen sĂ„ var det vĂ€l tankar hit ich dit om hon kanske skulle behĂ„lla henne, men det vart Ă€ndĂ„ att hon flyttade hit 💜

Dieva Àr lite mer osÀker, dÄ uppfödarna Àr lite Àldre ich han Àr inte helt frisk sp det blir inte att dom tar sig ut sÄ mycket, dÀrför Àr Dieva inte lika socialtrÀnad som Maara, det plus spökÄldern gör att hon tycker andra hundar Àr vÀldigt lÀskiga, men det gÄr framÄt hÀr med nu springer hon inte för livet och skÀller nör hon ser en hund, utan hon kan fortsÀtta framÄt ich det gÄr att fÄ henne att lugna sig.

Dieva sÀger sjÀlv att hon Àr mer mÀnniska Àn hund, hon Àlskar mÀnniskor, oavsett vem det Àr, brukar sÀga att Dieva skulle vem som helst kunna sno, hon nöjer sig med en klappade hand sÄ byter hon Àgare xD hon Àr alltsÄ inte en enmanshund som mina andra.
Dieva Àlskar dock att ligga i nacken pÄ folk, det Àr bÀsta platsen sen andra bÀsta platsen Àr att ligga pÄ huvudkudden med en mÀnniskas huvud, hon gör ett extremt gulligt ljud nÀr hon Àr glad eller vill ha uppmÀrksamhet, set brukar vi stötta för vi hoppas att hon aldrig slutar med det xD

Dieva har dÀremot glömt bort vad öron anvÀnds till och vet inte hur man lyssnar alls, dÀrför fÄr hon endast vara lös nÀr syrran Àr med, hon Àr vÀldigt needy av son syster sÄ kommer syrran sÄ kommer Dieva

Lona
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det hĂ€r Ă€r Lasse! â€ïžđŸŸ
Lasse Àr en cairnterrier, född i maj sÄ han blev nyligen fem mÄnader. Jag har haft honom sedan han var nio veckor, han Àr min sjunde hund och tredje cairn.

Lasse Àr en nÀstan stÀndigt glad liten hund och vÀldigt snÀll. Han Àr förstÄs fortfarande valp men visar inte alls samma humör som mÄnga andra terriervalpar i den Äldern.
Pigg och busig sÄklart men Àlskar att ligga och gosa. PÄ morgnarna ska det mysas en stund innan man gÄr upp och han ligger gÀrna i knÀt.
Än sĂ„ lĂ€nge gör vi inte sĂ„ avancerade saker, vi trĂ€nar grundlĂ€ggande grejer som kontakt, inkallning och att vara i stallet. (DĂ€r Ă€r det svĂ„raste att inte "hjĂ€lpa till" med att sopa eller mocka
)
Jag har Lasse pÄ foder sÄ beroende pÄ hur han utvecklas sÄ kommer han att stÀllas ut/utvÀrderas/meriteras och anvÀndas i avel till ett par kullar om han Àr tillrÀckligt bra. Jag hoppas det, hans uppfödare letade lÀnge efter en hane som kunde matcha hans mamma och som har lite andra linjer Àn vad som redan finns hÀr.
Mina egna planer för honom Àr frÀmst att fÄ en aktiv kompis, en hund som funkar i vardagen, i stallet och att trÀna lite allt möjligt med. Agility, spÄr, sök, vem vet vad det blir? Roligt ska vi ha tillsammans i alla fall, Lasse Loppa och jag!

"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2024-10-10 19:59 av Lona