Skaffa hund
Hej jag är en tjej på 12 år. Det jag önskar mig mest i världen är en hund. Detta har jag velat sedan jag visste att hundar fanns. Jag är påläst om lydnad, kost, hur de tänker, kroppsspråk etc. Problemet är bara att jag bor i lägenhet, det tar lång tid att åka kommunalt till min skola, mina föreldrar skulle inte kuna ta med sig hunden till jobbet eller komma hem för att rasta. Letar dock efter hus nära skolan. Men vi har gjort det i mer en ett år nu så det känns lönlöst. Någon som vet vad jag kan göra??? Är desperat!
Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)
Finns hunddagis eller dagmatte?
Rätt dyrt dock med hunddagis.
Du kanske kan låna hund över helger till en början?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: Kan eller vill inte dina föräldrar ha en hund så kan du kanske inte göra så himla mycket åt det exakt just nu.
Men du kan ju säkert förbättra dina chanser till att dom kommer vilja skaffa hund så småningom.
Genom att visa dom vad du går för.
Att tex vad du än tar dig för så tar du själv ansvar för det.
Får du en egen hund, kanin eller häst eller om du så bara passar någons annans djur så visar du dom att du klarar att ta hand om det djuret helt själv i princip.
Visa att du inte ens behöver deras hjälp när det gäller sånt.
Får du ett jobb/ sommarjobb eller dylikt så visar du dina föräldrar att du klarar det helt på egen hand också.
När det gäller skolan så kan du göra samma sak. Du visar dina föräldrar att du tar ansvar för vad du än gör och agerar därefter.
Osv. Det kan gälla många olika saker.
I vilket fall så har du ett långt liv framför dig så du behöver ju inte ha panik iaf.😉
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag förstår verkligen din längtan, men du är tyvärr för ung för att kunna äga en hund. Det måste vara dina föräldrar som är ägare och ansvariga.
Du är också för ung för att till fullo kunna inse vilket ansvar, konsekvenser och vilka kostnader det medför att skaffa hund. Det är adjö till resor och andra engagemang. Du kan inte lämna din hund flera timmar för att göra saker. Du kan inte åka på läger, sova över hos kompisar, eller ens gå hem till någon efter skolan etc.
Det kostar inte bara att köpa en hund, det kostar mat, försäkringar, veterinärvård, vaccinationer mm. Hunden kan behöva specialfoder, det är dyrt och gäller antagligen livet ut för hunden.
Släpp det där med att äga hund, försök istället att lära känna hundar och hundägare i din närhet. Det kanske är någon som vill ha hjälp med att rasta hunden eller t.o.m. ha hundvakt en kväll eller helg. Du får börja så. Kanske finns det en brukshundklubb i närheten där du bor. Du kanske kan få vara där och hjälpa till vid träningar och tävlingar. Du kommer att lära dig mycket som du kan ha nytta av senare.
Och hur mycket du än läser om hur hundar tänker och vad de vill så är hundar också individer och det kan var jättenyttigt att lära sig i realiteten om hundars sätt att kommunicera.
- Redigerat 2024-08-29 19:43 av Sindri
Jag förstår att du gärna vill ha hund, men som flera skriver så är du för ung för att kunna klara det helt ensam. Hundar är både dyra i inköp och det ostar att ha dem också, det är inte bara en dans på rosor. Så kan/vill inte dina föräldrar ha hund, så kan du tyvärr inte skaffa det just nu.
Min äldsta dotter (nu 30 år) och min yngsta dotter (nu 16 år) fick båda MSD (Mentally Support Dog) hund när de var 12, men det var jag som stog på hundarna och stog för kostnaderna. Det yttersta ansvaret är alltid mitt som förälder om barnet är under 18.
Äldsta dottern har naturligtvis fullt ansvar för sina hundar nu, men den yngsta dotterns hund är det fortfarande jag som står med kostnader och det yttersta ansvaret.
#4: lite of topic men mentally support dog, vad är det? Är det en typ av assistanshund?
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#5: Jag gissar ”emotional support dog”, EDS, det är det närmsta begrepp jag känner till.
#5: Nja inte ren assistanshund. Hunden fungerar som ett stöd för personen i olika situationer. Som i vårt fall så har bägge döttrarna högfungerande autism grad 2, och hundarna hjälper dem i det dagliga livet.
#6: och #7: bägge begreppen kan användas. Det är den typen av träning hundarna har fått.
#8: Fast ESD och en assistenhund är inte samma sak. Assistenthund är ju ”medicinsk utrustning” och hunden har därmed krav på uppgifter, träning samt prov.
#9: Ja precis. Det är inte en assistenthund egentligen, men hunden används som stöd i det dagliga livet.
#10: Då förstår jag. Tack. :)
Hej, självklart förstår jag att jag inte kan ta det fulla ansvaret ;) Mina föräldrar vill gärna ha en hund, ska kolla det där med dagmatte. Har lånat hundar många gånger över helgen.
Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)