Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 192 ggr
Viiiktor.98
0

Springa med hund

Hej!

Ska man tänka på något speciellt sätt när man joggar med sin hund?
Jag älskar att springa och gör det mycket därför vore drömmen att kunna göra det med en hund. Men mår de bra av det? Hur långt kan de springa? När är en hund för gammal för att springa med?

Mvh

Hornslandet
2

Självklart kan man springa med sin hund!

Det beror mycket påch vilken hund man har och hur den är. Vissa hundar går igång som fasen på det, vissa vill mest bara lunka med.. men de flesta friska hundar (förutom vissa väldigt tunga, sävliga raser kanske) vill springa.

Det kan kräva lite att få till det på viset man själv vill. Så hunden inte springer iväg om den vore lös och så den inte drar omkull dig annars. Om hunden är dragvillig så är det roligaste att köra drag (canicross) tycker jag personligen. Då har du hunden framför dig med dragsele, en draglina med expander (töjer sig) och ett midjebälte som du fäster linan i. Man får en jäkla skjuts av en dragvillig hund.. Min första kilometer brukade gå på runt 3 minuter och jag är ingen särskilt duktig löpare.

Kort svar: klart du ska springa med din hund om du har den. Valet av ras beror helt på vad du vill ha för hund totalt sett. De flesta raser kan springa väldigt bra med träning. En tränad frisk hund kan lätt springa flera mil. Och de mår bra av det! För gammal…när kroppen säger stopp så får man ju trappa ner för hundens skull. Men många friska hundar kan nog springa framåt 10 års ålder, om än kortare distanser i högre ålder.

Vad är du intresserad av för raser?

Heddiz
1

#0: Ja dom flesta hundar/hundraser gillar att springa och mår jättebra av både motionen som det ger och
av att få göra något aktivt och dessutom älskar dom att få hänga med dig som ägare.
Jag lovar, en frisk hund av " rätt" ras orkar även om den är gammal springa mycket längre och fortare än dig. 😅

Sen kan det ju vara vissa raser som inte passar så bra att springa med pga deras medfödda " dåliga" hälsotillstånd.
Som tex plattnosade raser som Bulldog ska man nog ta det försiktigt med..eftersom dom inte kan andas ordentligt.

Men pratar vi hundar av raser som exvis någon brukshund, vallhund, fågelhund eller dylikt så kommer dom hänga med tills dom stupar.
Stora som små raser..

Jag sprang först med mina hundar, men då jag är en gammal hästtjej så saknade jag farten och övergick senare till att cykla med hundarna och slutligen började jag med bikejoring för farten skull.
Då drar hundarna cykeln och det kan gå i en jäkla fart..
Rekommenderar det om du gillar mer fart.😉

Min gamla kära Belgare jag hade då när jag började med cykel drag på över 10 år drog cykeln utan problem i flera år till.

Så är hunden en ras som är aktiv och hunden är frisk så behöver du inte oroa dig.
Du märker när det är dags att ta det lugnare när hunden börjar bli gammal. Det betyder inte att ni måste sluta springa helt och hållet.
En hund vill inte gå från ett aktivt liv till inget aktivt på en gång bara föratt han blivit äldre, utan det sker gradvis precis som för människor.

Det du kan tänka på är att börja springa lite redan när hunden är en liten valp.
Så fort som möjligt egentligen och bygg upp styrkan och konditionen sakta och vänja den vid att springa mer och mer.
Du behöver sällan eller aldrig uppmuntra valpar/hundar genom belöningar (annat än att berömma dom då givetvis) för att dom ska springa. Dom flesta tycker själva aktiviteten är belöning nog, men OM du skulle få en valp som är lite tveksam så kan du ju prova att ge belöning.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Karmatarerskanise
1

Vuxna friska hundar kan man springa med när det inte är jättekallt eller jättevarmt. Bör inte ske på asfalt och låt det gå 2 timmar efter mattintag.

Hornslandet
0

#3: Sanning med modifikation..många hundar kan absolut springa när det är "jättekallt" :)

Heddiz
0

#4: Ja precis vad jag också tänkte.😄
Vad räknas som "jätte" varmt eller kallt för det första?
Jag har sprungit med mina hundar både när det varit jätte varmt och jätte kallt i Stockholm- då- utan problem.
Självklart börjar man inte träna sin hund att springa när det är som kallast/ varmast, men en vältränad hund kan garanterat klara både ordentlig kyla och riktig värme bra.
Det är ju bara ta "krigshundar" som ex, som dom använt/använder i tex Afghanistan. Där är det extremt varmt..
Eller hundar dom använder i extrem kyla.
Hur klarar dessa hundar det då!?
Det är "vanliga" hundar som Belgare (som jag själv har) som åkt till Afghanistan exvis.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"